2018-06-17

Behålla vinnare?

När någon utav dina aktier gått upp en hel del så är det vanligt att man vill säkra en vinst och säljer sin "vinnare". Om du hade turen att tajma en toppnotering så är det en god idé men annars så är det sannolikt sämre för dig på sikt om du är långsiktigt i din investeringsstrategi, eller?


Behålla vinnare?

Jag har lyckats få ihop en liten samling vinnare i form av några "baggers":


GAVKursUtdelningValutaförändringTotalavkastning
Nolato235 kr740 kr33 kr228.47%
Paradox64 kr205 kr2 kr223.21%
Beijer Ref62 kr163 kr17 kr188.05%
Amazon$631.48$1,715.972.05%173.79%
Netflix139.56391.98-7.61%173.26%
Microsoft$42.58$100.13$5.195.61%152.96%
Activision Blizzard$39.26$77.41$0.904.07%103.54%

Gemensamt för alla är nog att nuvarande värdering är mer åt det dyra hållet än fyndläge. Det är med andra ord frestande att ta hem vinster på dessa nivåer men är det klokt?

Att ta hänsyn till sitt GAV i investeringssammanhang är nog vanskligt och du bör nog snarare ställa dig frågan vad bolaget är värt idag och vad du tror framåt.

Många utav bolagen ovan "lever sitt eget liv" värderingsmässigt och jag tycket att det är svårt att uppskatta värdet. Möjligen är det bubbelvarning när så är fallet men det vet vi inte förens efteråt.

Jag ska erkänna att jag har fingrat på säljknappen för Netflix och Amazon senaste året såväl som för Paradox i närtid. Har de toppat? Ingen aning om du frågar mig.

Microsoft och Activision Blizzard hör till mina favoritbolag alla kategorier och dessa tror jag kommer att vara vinnare nu som framåt i sina respektive sektorer.

Nolato och Beijer Ref har jag tyvärr bara som bevakningsposter så deras bidrag i absoluta tal är blygsamt.

Köp, sälj eller behåll?

Jag lutar åt behåll för mina bolag ovan och kanske till och med åt att öka om det blir en dipp. Sen är ju förstås allting relativt, jag har låg vikt i respektive bolag ovan och det spelar kanske roll med?

Hur gör du med dina vinnare?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakälla: Nordnet
Photo by Miguel Bruna on Unsplash

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

32 kommentarer:

  1. Jag säljer alltid mina vinnare! Skämt å sido så har jag gjort detta misstag ibland, men av någon anledning alltid ångrat mig ;D Tror min största besvikelse varit Paradox där jag sålt i 2 omgångar och kursen fortsätter uppåt.

    Jag tar med det här inlägget i min veckorapport om det är okej? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är frestande att ta hem vinster, så du är nog inte ensam i fallet Paradox och jag har varit nära över 200 kr.

      Självklart vill jag vara med i veckorapporten, tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag har än så länge klarat av att inte sälja mina vinnare. Tele2 och Eolus Vind har jag behållit, dock är det inga baggers än. Kanske blir svårare att hålla sig från säljknappen då.
    /Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde Eolus faktiskt men det var en mer kortsiktig placering redan från början. Återstår att se om det var klokt...

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Om du kommer köpa andra bolag för kapitelet du frigör som du tycker är bättre värderade och har bättre långsiktig potential känns det rimligt. Annars skulle jag sitta på aktierns så länge som möjligt. Amazon exempelvis expanderar inom säkerhetslösningar för privatpersoner genom Alexa, vem vet tillväxtpotentialen där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jobba strikt utifrån värdering känns rationellt men kanske svårare i praktiken?

      Amazon känns för spännande för att inte ha en andel i.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Intressant att läsa hur du och andra tänker i denna svåra fråga. Jag brukar vilja hålla kvar vinnarna, då jag ändå tror på bolagen. Men är något som jag återkommande funderar på om jag verkligen gör rätt i. Meda sålde jag dock då uppköpsbudet kom efter att jag ägt aktien i cirka tre dagar, vilket inte blev en ”bagger” men ändå över 60% om jag minns rätt. Essity är min enda ”bagger” just nu, men Axfood och Atlas Copco närmar sig. IAR-systems ångrar jag att jag sålde, den hade varit en bra ”bagger” i min depå nu./C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atlas och Axfood har jag med men de är inte "baggers" än. Essity är jag lite sugen på men kanske vid nästa dipp?

      En stor del av mitt bloggande handlar om att "tänka högt" och jag uppskattar verkligen kommentarer som din där du delar med dig av dina erfarenheter, tack!

      Radera
    2. Då håller jag tummarna för att våra Axfood och Atlas blir nästa ”baggers” för oss båda! Enda anledningen till att Essity blev en ”bagger” för mig är att jag har SCA, så fick den i uppdelningen och det blev då lågt GAV, SCA hamnade på minus istället, även om den tagit igen en del. Essity verkar enligt analyser vara ett bra bolag för långsiktiga, men håller med om att man där gärna ändå skulle handla på en dipp! Svårt -det dyra har ju en tendens att bli dyrare också!? Tror den borde ha kraft att stiga en hel del från nuvarande nivåer även om det tar lite tid. Ifall du tittar närmare på Essity skulle det vara kul att läsa dina tankar i ett inlägg! /C

      Radera
    3. Plockar jag in Essity så lär det blir ett inlägg, vi får se!

      Radera
  5. Svår fråga, och jag släpper nog oftast när jag tycker att utvecklingen inte motsvarar prislappen. Bland de svenska jag släppte sist så har det väl visat sig både bra och dåligt. Cloetta släppte jag på 37 kr, Atlas på 294 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vet ju inte förens efteråt om det var klokt eller ej. Statistik talar nog för att vinnare fortsätter stiga men inget kan fortsätta uppåt i all evighet, eller?

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Om inte något fundamentalt förändras för bolagen skulle inte jag sälja iallafall. Har gjort det misstaget själv och sålt för tidigt då jag tänkte "hur mycket högre kan den här aktien gå egentligen".....MYCKET högre visade det sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fundamenta borde vara grunden för beslutet att sälja en vinnare men sen kan det vara svårt att uppskatta det för bolag som Amazon och Netflix på traditionella värderingsmått.

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. Att sälja för tidigt är förmodligen en av de absolut vanligaste anledningarna till att portföljer presterar dåligt över tid. Man kommer även göra misstag, och det är vinnarna som ska betala för misstagen. Kapar man då uppsidan i vinnarna så blir portföljen medioker. Vinnarna har ofta något i företagskulturen som gör att de kommer fortsätta prestera, liksom förlorarna har desto mer negativa sidor.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här kanske ligger en fördel i indexfonder då dessa alltid behåller vinnarna i alla väder (tills de blir förlorare)?

      Att sälja av vinnare och öka i förlorare är nog ett vanligt misstag många gör - sälja dyrt och köpa billigt?

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Jag försöker ha målet att aldrig sälja ett bra bolag även om aktien presterat otroligt bra. Varje köp/sälj innebär en risk och risken är att man säljer något bra och köper något dåligt. Det jag däremot gör när jag tycker något känns dyrt, som Nolato nu tex, är att jag inte återinvesterar utdelningen i det bolaget. Brukar ofta bli fel det med dock men påverkar inte lika mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter likt min egen strategi, att återinvestera i de aktier som känns "prisvärda" för stunden. Kanske borde man köpa vinnarna i alla väder?

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Det är verkligen det som är det stora problemet. Lätt att öka i de som går sämre eller står stilla. Vinnarna blir liksom bara kvar där. Varför är det inte lika lätt att öka i de som bara trummar på uppåt?? Jäkla psykologi.

      Radera
    3. Psykologi är svårt i investeringssammanhang, lätt att falla för känslor. I fallet vinnare kan det vara så att de fundamentalt är högt värderade men trend/momentum gör att de fortsätter att stiga vilket gör det hela än svårare tycker jag. Kanske bäst att sitta på händerna i fallet vinnare men agera fort kring förlorare?

      Radera
    4. Ja visst men jag är för orutinerad för att fort se en förlorare, eller vinnare för den delen 😀

      Radera
    5. Rent objektivt handlar det väl om resultatutveckling men i vissa fall kan det vara svårt att förstå varför.

      Tack för ditt engagemang!

      Radera
  9. jag brukar sälja hälften när aktien nått en kurs jag är riktigt nöjd med, lägger en köporder på något procent under säljordern och då oftast köper jag någon aktie till, skulle aktien fortsätta rusa istället sedan lägger jag övrig hälften på en ännu högre kurs, målsättningen är i huvudsak att köpa tbx men mer, men går inte kursen ner så köper jag något mer köpvärt jag är ute efter
    /sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant strategi, tack för att du delar med dig och för kommentar!

      Radera
  10. Säljer sällan vinnare, har hänt att jag gjorde mig av med något mindre bolag som på kort tid gjort en raketresa uppåt. I portföljen är det Tele2, Kinnevik och Fortum som gjort bäst ifrån sig, dessa tänker jag behålla för evigt. Gick in i Microsoft bara för någon månad sen, så den har inte hunnit öka så mycket. Dock är IT starkt, både idag och i framtiden, jag ser inte att detta minskar på något sätt. Microsoft är väl positionerat då de inte är lika starkt inriktade mot konsumentprodukter som t.ex. Apple, som jag tror är mer konjunkturkänsliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Microsoft och Apple tror jag på nu som sen - tack för kommentar!

      Radera
  11. Enda anledningen till att jag säljer är om ett bolag får för stor vikt i min portfölj. Jag gick själv in tungt i Paradox vid IPO:n. Sålde nyligen av 20% av aktierna, då den posten vuxit till 35% av hela mina portfölj! Köpte två fina positioner i Axfood och Kopprbergs för
    pengarna, positioner som jag förmodligen aldrig kommer att sälja. Vanligtvis så försöker jag alltid att undvika att sälja och tar hellre nya pengar och viktar upp andra innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra strategi. Vilken resa du har gjort på Paradox - grattis!

      Tack för kommentar!

      Radera
  12. Precis som många andra försöker jag hyvla ner innehaven när de blir för stora, eller kanske kliva av helt. Då brukar jag basera beslut på om jag tycker om bolaget eller ej. När jag gick in i PDX IPO så bestod deras lägsta paket för ca 35-40% av mitt totala sparade kapital då jag precis hade börjat med aktier. Kursen flög upp på introduktionsdagen och jag var tvungen att börja hyvla rätt ordentligt. Men posten var relativt liten redan från början och jag "kunde lika gärna sälja allt". Men då tittade jag på bolagets produkter och struntade i värdering och uppgång ett tag. Som gamer spelar jag deras spel, jag tycker om dem som företag i sättet de pratar med sina kunder och det räcker för att jag skulle välja att spara en del och hyvla lite mindre.

    När aktiesparandet ökade och blev större beloppsmässigt tankade jag mer istället :) hade jag hoppat av där vid IPO hade jag gjort en vinst på ca 50%, idag har jag gjort en vinst på närmare 200-300% där jag tankat mer stundvis längs vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Finns nog en del IPO:er där buy-and-hold leder till ten-baggers eller mer - jag är övertygad om att Paradox är en sådan.

      Tack för kommentar och för att du delar med dig!

      Radera
  13. Jag går i dessa tankar just nu hur man ska göra med att vikta om sina värdepapper. Jag satsar just nu på en utdelningsportfölj, och om en av aktierna ökar kraftigt i värde så brukar jag sälja halva värdeökningen och bredda portföljen lite. Rent utdelningsmässigt blir det kanske inte så många kronor mer, men man har ju då aktier i ett annat bolag som förhoppningsvis leder till en bra värdeökning, och som inte bör kunna förlora hela sitt värde. Så om mina stabilare aktier typ Nobina, Tele2 eller Skanska ökar 50% så tar jag 25% och säljer och fyller på eller köper nya aktier i ett annat bolag som jag tror är på väg uppåt. Känns ganska bra då jag behåller en stor del av alla bolag, så jag missar inte allt för mycket av eventuell uppgång av något av bolagen. Så tänker jag just nu i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant strategi - tack för att du delar med dig och kommenterar!

      Radera