2018-02-18

Tenbagger?

Drömmer du som jag om att någon av dina aktier ska bli en "tenbagger" så småningom?

Begreppet myntades av Peter Lynch som skrev "...made ten times your money" i sin berömda bok One up on Wall Street. Jag tolkar det som 10 gånger din initiala insats, dvs om du startar på 100 så blir det en tenbagger när du når 1000 (10 x 100). En del gör en annan tolkning om det handlar om 1000% av din initiala insats vilket ger 1100 vid ett startvärde på 100 eller 11 gånger insatsen. Jag håller mig till min tolkning tills vidare i alla fall.

Sannolikt måste du vara en tålmodig investerare för att uppnå en tenbagger till rimlig risk men hur lång tid är realistiskt?

Lyckas du hitta en aktie som har en årlig förräntning på 15 % så tar det drygt 17 år innan du gjort 10 x pengarna. Börsen kanske ligger på max 10 % årligen över tid så det gäller att vara en skicklig stockpicker om du ska hitta aktier som avkastar 15 % men det är långt ifrån omöjligt tror jag.

Har vi inom familjen Thelenius några tenbaggers?

Tyvärr har vi inga tenbaggers än men ett gäng twobaggers och ett par threebaggers har vi faktiskt.

Knowit216%Threebaggers
CellaVision204%
Activision Blizzard163%Twobaggers
Nolato145%
HiQ118%
Netflix118%
Data Respons112%
Amazon109%
Paradox101%
Microsoft100%

Återstår att se om det blir några tenbaggers tills slut men med lite tålamod finns det nog en viss chans tror jag. Siffrorna ovan har jag hämtat från mina nätmäklare och utdelningar är inte medräknade då de än så länge är marginella totalt sett. Det vore riktigt trevligt om det byggdes in funktionalitet för detta men tills vidare får man nog räkna fram det själv.

Har du några "baggers"?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

48 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja man borde kanske redovisat sina förlorare också för en nyanserad bild. Sämst hos oss är GWS, OHI och klädbolagen HM, MQ och KappAhl med varierande negativ tvåsiffrig värdeutveckling.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Har varit på börsen för kort tid för att lyckas med det. Men hoppas på att lyckas med det om ca 17 år då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamod är nog nyckeln här, aktier som tiodubblas på kort tid är sannolikt riskfyllda (Lex Fingerprint)

      Hoppas du får många Baggers och tack för kommentar!

      Radera
    2. Med sunt förnuft och tiden på min sida känner jag mig optimistisk.

      Radera
    3. Låter bra, som sagt tålamod och låt bra bolag jobba för dig långsiktigt...

      Radera
  3. Nix, men nära 100% i Paradox iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, Paradox är kanske det bolag på listan som har störst chans till att bli en tenbagger men det lär ta tid oavsett.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tjenare Stefan!
    Har ingen tenbagger men jag tror att Paradox är min största BAGGER i portföljen i alla fall :D

    Har du läst One up on Wallstreet och tycker du i sådana fall den var värd tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska erkänna att jag inte läst klart den utan använder den mer som "uppslagsverk" vid olika tillfällen när den blir omtalad. Men jag tycker den är köpvärd oavsett.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Tack för det. Den ska nog hitta in i mitt bibliotek tids nog :)

      Radera
    3. Ser fram emot en recension sedan :-)

      Radera
  5. "Let your winner ride" är ett koncept so jag inte behärskar. Säljer alltid för tidigt så det blir nog inga tenbaggers för mig. Grämer mig av och till när jag tittar tillbaka till början av min aktiekarriär där då jag köpte Kopparbergs för 8kr och sen sålde för 12 ett par månader senare, tyckte jag var hur smart som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är nog inte ensam. Med insikten om att det tar tid för att uppnå en tenbagger så kanske det blir lättare att behålla vinnare? Sen lär det sannolikt vara en skakig resa i vissa fall och en threebagger kan ju backa till en twobagger innan den tar ny fart.

      Kopparbergs har jag gärna ägt retroaktivt :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Hej Stefan, har haft Vitrolife sen 2011. Gick in på 42, nu ~600. Xvivo avknoppad a9,75 o lite utdelning på det...bör vara minst en 20bagger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med en twentybagger!

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  7. Tyvärr inte, bäst är Kinnevik med 50%, men som beklagligt nog är ett av våra minsta innehav :/ Tyvärr offrar man ju oftast värde till förmån för utdelning. Om några år hoppas jag dock på lite mer fart även där, har börjat investera i en del "framtidsbolag" som t.ex. MSFT som har god tillväxt och ganska låg DA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkvärt att just högutdelare lär behöva längre tid på sig för att 10-dubblas. Gäller att hitta en aktie som ger > 15 % i totalavkastning årligen för att uppnå en tenbagger inom rimlig tid.

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Peter Lynch är en legendar, det är så aktier ska handlas. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han bjuder på mycket inspiration och har gett vatten på min kvarn avseende att ha många innehav :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  9. Tyvärr inte. Närmast är Softronic. HiQ har också gått bra för mig. Får vänta några år på mina första twobaggers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. IT-konsulter är nog att betrakta som cykliska så att det kan bli en svängig resa mot en tiodubbling gissar jag men med lite organisk tillväxt, förvärv och hyfsade marginaler är det inte omöjligt tror jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  10. Ja, faktiskt. Mitt innehav i Spiltan har gått upp med över 1200%! Den initial investeringen var (tyvärr) inte så stor, men tack vare utvecklingen är detta nu ett av mina största innehav. Till och med så stort att det kompenserar för den betydligt större investering i H&M med efterföljande negativa utveckling.

    Tyvärr baserade sig köpet mer på känsla (jag gillar VDns inlägg i spardebatten, fonderna i deras fondbolag och deras trevliga bolagsstämmor - som jag dock ännu inte besökt) än på någon genial analys jag kan replikera. Tur med andra ord.

    Tack för en utmärkt blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst behövs det nog inslag av tur för att man ska nå hela vägen, hade man vetat i förväg att en aktie skulle ge 15 % / år i 17 år så...

      Grattis till din "Bagger" och tack för feedback och kommentar!

      Radera
  11. Savaria och A2 är multobaggers på kort tid. Men säg bara MTN så är jag nere på jorden igen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att man "bara" kan förlora 100 % på aktier :-)

      Tack för kommentar, jag har hakat på Savaria och hoppas tillväxten består över tiden

      Radera
  12. Hej, Stefan!
    Jag har 524% på Evolution gaming. Har behållt aktien eftersom att jag så gärna vill ha en tenbagger. Man har ju backtradeat en del grymma aktier genom åren och tänkt typ ”men hade jag klarat av att inte sälja på vägen?!”. Så jag har bara bestämt mig för att detta ska bli en sådan. Nu behövs det ”bara” ytterligare en dubbling. Ska kunna gå tänker jag med den fina organiska tillväxten? Time will tell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strongt av dig att inte sålt av efter en sån fin resa, så länge man tror på bolaget framåt är det bara att hålla i tänker jag.

      Hoppas att det blir en tenbagger för dig och tack för kommentar!

      Radera
  13. Hej! Har i alla fall en ;). Det som en gång hette intoi bara aktierna är i dagsläget värde mer än 12 ggr initial satsning- numera har det blivit tre bolag- IAR, DistIT och Alcadon. Väldigt mkt av framgången beror på att IAR värderas som ett tillväxtbolag numera (PE över 30). Utdelningen från dessa tre bolag motsvara nu ca 1/3 av initial investering!
    Dessvärre var den initiala investeringen inte särskilt stor.
    Ett liten fundering- det är väl så att utdelningar egentligen också ska tas mer i beräkningen rörande 10 baggers ?!
    Möjligtvis har jag en till då i Investor som jag ägt sedan 90-talet

    MVH JFG


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utdelningen ska räknas med tycker jag men det får man nog göra vid sidan av. Vore snyggt om nätmäklarna hade en kolumn för erhållna utdelningar per innehav så att man kunde se totalen direkt.

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  14. Inledde min börskarriär för några år sedan med att huvudlöst gå all-in i Starbreeze samma dag som Payday 2 släpptes och sedan sälja med ca 600% vinst efter att ha nosat på mer än 1000% gånger GAV (men hade fått 2500% vinst om jag hade väntat och sålt på toppen). Tyvärr har dock min totala avkastning varit ytterst medioker sedan dess pga feghet och konsekvent dålig aktietajming trots korrekta analyser. Har inte förlorat så mycket men inte vunnit så mycket heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa typer av aktier som gränsar till "förhoppning" kan svänga rejält och Starbreeze hör nog till den kategorin.

      Tack för kommentar!

      Radera
  15. Hos mig är det väl a2 milk, har gått x3 sedan april. Inget jag letar efter, men skulle någon bli det så är det ju inte fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. x3 sen april kan man inte klaga på...

      Tack för kommentar!

      Radera
  16. Min bästa investering är bitcoin som jag köpte 2014 när kursen stod i 4500kr/Bitcoin (all time high då). Sålde i december 2017 för 140 000kr/bitcoin, ca 3000% avkastning (före skatt och avgifter). Har ångrat att jag endast köpte på mig för en spottstyver, men jag vet att jag egentligen borde fokusera på den fantastiska resa som jag fick vara med om. Det dröjer nog länge tills en liknande avkastningsresa upprepar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3000% är inte illa! Bitcoin passar inte mig men kul för de som lyckas.

      Tack för kommentar!

      Radera
  17. 384% Atlas Copco (köpte 2009 sålde 2017), 330% Protector
    100-150% Volvo(sålt), Reality Income (sålt), Swedbank(49kr på första två köpen men fyllt på successivt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina baggers onekligen. Just cykliska är kanske svårare att behålla över lång tid men tajming är svårt oavsett.

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  18. Hade Hexpol 2010 fram till ganska nyligen. En härlig 10+ bagger på 5 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10 x insatsen på 5 år är grymt bra!

      Tack för kommentar!

      Radera
  19. Ska man hitta 10 baggers bör man nog leta bland börsbolag med max 2 miljarders börsvärde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog en poäng i att det är nog lättare för ett lönsamt småbolag med konkurrensfördelar att tiodubblas än en gigant som Apple.

      Tack för kommentar!

      Radera
  20. Nja inte tvunget småbolag, men hög tillväxt är tvunget. Köpte Visa 2011 för 17$. Så 750% med valutan inräknad. Sålde halva efter 150%. Vilket var dumt..men jag ser hellre glädjen att jag behöll hälften :). Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt tänkt och grattis till en fin investering!

      Radera
  21. Jag köpte Bahnhof i början av 2010. Exklusive utdelningar är det en 11~12 bagger nu. Men det var ju bättre tider när man kunde köpa bolag med en årlig vinsttillväxt på 30 % för 7 ggr årsvinsten. Det kommer vara betydligt svårare nu när mer eller mindre hela börsen haft en makalös uppgång under ett tiotal år.

    O.R

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 % tillväxt till P/E 7 skulle jag inte tacka nej till :-)

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  22. Jag har haft en fantastisk resa med mitt absolut första utlandsköp 2013. Det är inte ett förhoppningsbolag utan det är det tråkigaste av alla branscher man kan tänka sig: Marine harvest, där min initiala investering har gett 150 % exklusive utdelningar som också har gett en del ytterligare. Det bolaget kommer aldrig att säljas med mindre än att jag tvingas till det av någon anledning. Tvärtom har jag ökat i det på bekostnad av ett bra gav och därmed också sänkt min fina procentsats till idag ca 97 %.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på de fina utdelningarna så lär totalavkastningen vara fin-fin så grattis till den!

      Att se GAV kan vara ett gissel då man lockas till att agera utifrån det isf framtidsutsikter. Du har gjort rätt i ditt fall som ökat i en vinnare tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera