2024-03-29

Kvartalsrapport Q1 2024 - ett stabilt kvartal!?

Börshandeln har stängt för årets första kvartal och en avstämning är på sin plats tycker jag.

Det har varit ett så kallat "stabilt kvartal" för aktiemarknaderna i stort och för min del också. Riskviljan är ganska hög med stöd av förväntan på räntesänkningar och att det inte blir någon djupare lågkonjunktur. Sedan är AI och överviktsbehandlingar fortfarande "heta" teman och där undertecknad har en hyfsad allokering inom genren.

Mina bolags kvartalsrapporter har varit överlag bra tycker jag och marknaden och kvartalet slutade på årshögsta.

Kvartalsrapport Q1 2024 - ett stabilt kvartal!?


Kvartalet slutade på +16% för Global Multi Strategy vilket jag är nöjd över.


Det är väldigt jämnt mot "index", det vill säga min fondportfölj Global Funds men ligger iaf 140 bps över för i år än så länge. På 3 år ser det sämre ut då mitt gamla flaggskepp Global Future agerar sänke över perioden. Zoomar vi ut över 5 år så ser det bättre ut totalt sett.

Sett över 3 år är min andra fondportfölj Global Future Funds något mer rättvisande att jämföra mot och där ligger jag bättre till.

Det är min största portfölj Global Quality som ligger bakom resultatet till största delen och den har passerat +20% för året.

Bästa innehav för kvartalet har varit Nvidia (+82%), Medpace (+32%) och Ferrari (+32%).

Portföljen ser ut enligt följande i skrivande stund:

Jag är nöjd med denna uppställning och det blir spännande att se vad kommande kvartalsrapporter kan bjuda på.

Är du nöjd över ditt kvartal?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Grattis till ett riktigt bra kvartal! Överlag är det riktiga kvalitetsbolag och en god mix.

    Själv är jag lite mer skeptisk till stora, ”dyra” och populära bolag i USA, men med det sagt var jag minst lika skeptisk i början av året (och tex Nvidia har ju bidragit starkt till uppgången). Du har ändå rätt många små bolag också och med fokus på FCF-yield så finns värderingsaspekten alltid med. Och dyrt eller inte är alltid svårbedömt. Men det finns kanske någon risk i att värderingsgapet mellan småbolag och storbolag är väldigt stort (å andra sidan kan det alltid bli större). Men bara en fundering… och grattis till kvartalet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyrt och populärt funkar så länge sentimentet är gott och bolagen levererar business momentum :)

      Jag gillar din värdestil och om casen inte vore så svårhandlade hade jag gärna ägt några.

      Tack Gustav!

      Radera
    2. Sant, kan vara klokt att bevaka business momentum lite extra för dem! Gillar din stil också!

      Radera
    3. Vore nog lite trist om alla hade samma stil :)

      Radera
  2. Jo tack vår utdelningsportfölj levererar som den ska. 10% i år YTD.

    SvaraRadera