2023-06-15

Global Quality noterar nytt ATH!

Sen mina portföljer toppade sent 2021 så har det varit skralt med avkastning fram tills i år. Jag kan dock nu glädjande notera att min största portfölj Global Quality stängde på nytt all time high!


2023 har varit gynnsam mot mina "kvalitetsbolag" så här långt och min stockpicking tycks ha lönat sig mot index än så länge.


Portföljens riskjusterade avkastningen är ganska hygglig och är topp 10% av alla de portföljer på Nordnet som är anslutna till Shareville.


Alla portföljens bolag har mer eller mindre fina fria kassaflöden men prislappen varierar förstås då "kvalitet kostar".

Rekyl ligger definitivt i luften men som alltid är det svårt att sia om när. Jag noterar att en del på #finanstwitter ligger kort marknaden så detta ATH-inlägg kan vara ett sätt att få det att vända till deras fördel :)


Portföljens förväntade tillväxt är god och likaså det fria kassaflödet vilket förhoppningsvis gillas av marknaden oavsett ränteläge framåt.

Jag är nöjd över portföljens nuvarande sammansättning men utvärderar löpande beroende på rapporter, nyheter, sentiment och geopolitik bland annat. En stor bidragsgivare har varit portföljens Särimner Nvidia som jag "slaktat" löpande under året.

Har du några kvalitetsbolag?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar