2023-06-28

Är det relevant att jämföra sin aktieportfölj mot index?

För den som investerar i aktier så är det meningsfullt att jämföra sitt resultat mot något relevant. Om du inte presterar bättre än ditt jämförelseobjekt så kan du fundera på om du ska fortsätta med stockpicking eller låta någon eller något annan sköta förvaltningen åt dig.

För en fondförvaltare så är det ett utvalt index relevant att ha som benchmark, så att fondandelsägarna kan jämföra och utvärdera fondens prestation på ett någorlunda begripligt sätt.

Men...

Är det relevant att jämföra sin aktieportfölj mot index?

Mitt svar på frågan lutar åt ett nja och mina argument är följande:

  1. Kan du som privatinvesterare köpa index direkt? Svar nej. Du kan investera i olika värdeinstrument som följer ett index men dessa tar normalt en avgift som gör att nettoresultatet kommer att avvika från index.
  2. Mäter index totalavkastning? De flesta index inkluderar inte utdelningar vilket ger orättvis jämförelse över tid.
  3. Belastas index med skatt? Svar nej, vilket också leder till orättvis jämförelse givet att du inte är skattebefriad.
  4. Ingår valuta i index? Beror på men exempelvis W1DOW (Dow Jones Global World) tar ingen hänsyn till USD/SEK vilket blir missvisande för en svensk investerare som redovisar och skattar i kronor.
Dessa punkter gör att en jämförelse mot ett index blir mer eller mindre missvisande över tid.

Vad ska man då som stockpicker jämföra sig mot?

  1. Vad hade du investerat i istället för aktier? Jo, fonder eller ETF:er sannolikt och då är det utvalda sådana som är mer relevanta att jämföra sig mot istället för index. 
  2. Fonder/ETF:er inkluderar utdelningar och avgifter vilket blir på så sätt mer jämförbart mot din aktiehandel i och med att man jämför total nettoavkastning.
  3. Allra bäst är om du har fonderna/ETF:erna i en depå av samma skatteklass som du handlar aktier i så får du med skatteeffekter netto dessutom.
  4. Har du fonderna/ETF:erna i en svensk depå så får du automatiskt med rättvisande valutaeffekter.
Dessa insikter fick jag för många år sedan och skapade då en Kapitalförsäkring med ett gäng utvalda globalfonder som kändes relevanta att jämföra mina globala aktieportföljer mot.


Som synes så har fonderna överträffat "index" med råge vilket bland annat visar på kronkursens betydelse i sammanhanget. Under perioden har kronan tappat 30% mot dollarn och nästan 20% mot euron. 

I samband med att jag svängde mer mot tillväxt för drygt tre år sedan så skapade jag en annan fonddepå Global Future Funds, vars fonder är inriktade på liknande investeringstema som jag allokerar mot.

Hur jag har presterar mot dessa depåer får jag be att återkomma om i ett separat inlägg om några dagar när första halvåret avslutats.

Alla som väljer att investera i aktier istället för fonder borde jämföra sig mot just en eller flera fonder tycker jag. 

För den som som vill jämföra sig mot index väljer med fördel en billig indexfond som Avanza Zero (SIX30RX), Länsförsäkringar Global Index (Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select ) eller Storebrand Global All Countries (MSCI ASWII).

Vill du tävla mot stjärnförvaltare som ArnfeldtSprinchorn, Brock och Milton så jämför din prestation mot Tin Ny Teknik och Coeli Global Select.

Vad jämför du din aktieförvaltning mot?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza, Tumisu från Pixabay

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Svår fråga! Jag jämför mig mot ett brett sverigeindex men är verkligen medveten om valutans effekt. Har mer och mer börjat titta på vilka favoritfonder jag har, vilket är närmast det jag skulle köpt om jag inte direktinvesterat, och utvärderar hur jag går jämfört med dem.

    Sen hänger det ihop med risknivå. Och att över tid slå (vanliga) index borde man kunna göra genom att tex välja småbolagsindex (med lönsamma bolag) familjebolagsindex, etc… men sådana index är ofta svåra att köpa på ett vettigt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte frågan är svår utifrån mina argument ovan :)

      Att jämföra sig mot de fonder man hade investerat i istället för aktier känns mest relevant och rättvisande på alla sätt tycker jag.

      Tack för inspel!

      Radera
  2. Så länge jag ökar de årliga utdelningarna mer än min löneökning + inflation så är jag nöjd. Första året ökade de med 500%, andra året stod de still tack vare covid. 2021 så ökade mina utdelningar med 130% och för 2022 var siffran 45%. Hittills i år är jag uppe i 77% av förra årets totala utdelningar.

    Har småspelat i olika strategier under de få år jag hållt på, men utdelningsbolag är det jag fastnat för. I början var det mycket snabba pengar, daytrading osv, men efter ett par kännbara förluster så har jag i stor utsträckning lämnat det bakom mig och har nu enbart 5% av det totala värdet i förhoppningsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en utdelningsinvesterare kan jag förstå att mäta utdelningstillväxt smäller högre än att slå index/fonder.

      Kortsiktig handel är knepigare att jämföra, då kanske mål om absolut avkastning i kronor är vettigare att ha.

      Tack för inspel!

      Radera
  3. Det är lite svårt att göra något vettigt med informationen. Man kan gå sämre än index för att man väntar på att något case ska uppvärderas. Jaha. Vad ska man göra om det inte uppvärderas? Hoppa till nästa tuva? Först över en konjunkturcykel eller mer kan man börja se en trend. Men då är det många år för sent att göra något åt saken. Förhoppningsvis har man sedan länge internaliserat eventuella lärdomar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du jämför dig mot fonder som har liknande strategier som du har i din aktieförvaltning så kan det ge insikter kring din prestation över tid. Kortsiktigt är det vanskligt att dra större slutsatser men även en kortare jämförelse kan ge vissa insikter som ger möjlighet till förbättringar av din aktiestrategi.

      Tack för inspel!

      Radera