2019-03-20

Ferrari - RACE me up?

Vad sägs om att investera i ett segment där prishöjningarna är mer än dubbelt så stora jämfört med normala produkter?

Det handlar om lyxvaror som tycks leva ett eget liv på många sätt. Jag drar slutsatsen att populära och lyxiga varumärken sannolikt har bättre pricing power än normala hushållsnära produkter.

Det finns olika grader av lyx men ett bolag vars produkter kostar en hel del och som tillhör det övre lyxsegmentet är Italienska:

"Italian excellence the rest of the world can only dream of"http://corporate.ferrari.com/en/about-us/ferrari-dna
Ferrari tror jag inte behöver någon närmare presentation utan det handlar om bilar i det övre lyxsegmentet.

Lite drygt 9 000 bilar såldes under 2018 och bolaget ska lansera 5 nya modeller under 2019 vilket jag hoppas blir lyckat men ska väl erkänna att jag inte är någon fantast. Hybridteknik gillar jag däremot och bolaget har som mål att 60 % av försäljningen ska utgöras av hybrider år 2022. Försäljningen sker till 80 % inom väst och således 20 % till öst.

Aktien handlas till P/E (ttm) 28 vilket är väldigt högt i bilsektorn men kanske mera normalt i lyxsektorn. Bolaget guidar för mellan 3-9 % vinsttillväxt för 2019 och avser köpa tillbaka aktier då kassaflödet väntas öka med 10 %. Utdelningen är på knappt 1 % och utdelningsandelen är ganska modest på ca 20 %.

Värderingen kan förefalla hög men en nettomarginal på 18 % och en låg skuldsättning tycker jag motiverar en premie. Vidare så gissar jag att Ferraris kundgrupp inte är så konjunkturkänslig vilket skulle kunna vara värt ytterligare värderingspremie.


Jag köpte ett gäng aktier förra veckan till min portfölj Global Dividend Growth och innehavet platsar på topp 10 av 71 tycker jag. Aktien går att handla via tyska Xetra eller via USA där den har den passande tickern RACE.

Vad tror du om att investera i Ferrari?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor:,z2036, Photo by Viktor Theo on Unsplash


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

9 kommentarer:

  1. Jag köpte RACE kort efter noteringen men har klivit av då jag tycker värderingen är lite för hög. Jag tror inte Ferrari är så konjunkturokänslig så att ett P/E på 28 ska vara motiverat. Trots allt finns det väldigt många som har råd med en Ferrari idag men som inte kommer köpa en när en lågkonjunktur slagit till med full fart. Ser man till ett bolag som Koenigsegg däremot så tror jag man träffar en kundgrupp som kan köpa bilar oavsett konjunktur.

    Ferrari är dock ett spännande bolag och får jag gissa så tror jag att de "gör en Porsche". Det vill säga, använda den branding som finns i varumärket för att ta marknadsandelar inom andra bilsegment. Porsche breddade sig från renodlad sportbil till, att köra "bilar med kraft", SUV, fyrsittsiga, etc.... Tror Ferrari kommer göra en liknande resa. Första steget kommer nog vara någon form av "billigare" variant som kanske kostar 1 500 000 kr istället för det dubbla (ryktas om en Ferrari Dino). Då kommer de direkt att konkurrera med många supersportbilar såsom Porsche 911, Audi R8, McLaren 540/570. Tror det är många som direkt skulle välja en Ferrari framför en Audi/Porsche om priset var detsamma...

    Jag är bull till Ferrari men bara inte just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. P/E på 28 innefattar sannolikt ingen margin of safety men jag tror/hoppas att denna aktie är något mindre konjunkturberoende men vi får se helt enkelt :-)

      Tack för en bra och fyllig kommentar!

      Radera
  2. Inte för min del just nu. Däremot letar jag efter något i Schweiz, har du något där?
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hittar mina Schweizare via sortering på flaggor i min Global Multi Strategy.

      Mina favvos är nog Roche, Zurich och ABB f n.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hej,
    Har två st aktier i sonens portfölj, bara för att det är kul och inköpta på en "gratis-courtage-dag).
    Blev dock lite fundersam nu när utdelningen kom i förra veckan, varför 41% källskatt ?

    // P

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig hos Nordnet drogs det 26% men ser nu att Avanza drog 41% - får kolla upp detta!

      Radera
    2. Nu har jag grävt lite i detta och beroende på var aktierna förvaras debiteras det 26 eller 41 %. I Avanzas fall är det 41 % men förhoppningsvis får man tillbaka hela om några år om du har aktierna i en KF.

      De jag äger via Nordnet har jag handlat på tyska börsen och dessa verkar tillhöra kategorin som debiterar 26 % källskatt.

      För info här: https://corporate.ferrari.com/en/investors/stock-and-shareholder-corner/dividend-distribution

      Radera
    3. Ok, tack för info. Ligger på en KF hos Avanza, så kanske får tillbaka lite så småningom...
      // P

      Radera