2024-02-23

Nvidia - bubbla eller köpläge?

I skrivande stund så handlas Nvidia runt nya högstanivåer efter en riktigt stark rapport och fin guidning kommande kvartal. Man kan undra vilka galningar det är som handlar aktien på dessa nivåer men jag är i alla fall en av dessa!

Nvidia - bubbla eller köpläge?


Efter att ha gått igenom rapporten och lyssnat på bolagets Conference Call "CC" så bestämde jag mig för att öka på min nuvarande position. Jag köpte strax efter öppning och lyckades nästa pricka dagslägsta. Men oavsett det så är placeringshorisonten tills vidare utav bland annat följande skäl:
  • Fantastiska marginaler och skalbarhet resulterar i rejält växande kassaflöde (+265% YoY)
  • Bolaget förefaller ledande inom
    • Nästa generations databehandling Accelerated computing
      • träning av AI-modeller
      • bearbetning av GPT-frågor (denna del utgjorde 40% av AI-intäkterna förra kvartalet och växer på bra!)
  • Deras AI-plattform används av många viktiga branscher inom exempelvis finans, hälsa och industrin för att nämna några
Visst finns det konkurrenter och med sådana höga marginaler som kommer dessa att göra allt för att komma ikapp och förbi. Men det förefaller som Nvidia har ledartröjan för närvarande och har resurser och plattform att behålla och kanske utöka ledningen.

Kikar vi på nyckeltalen så sticker följande ut:
  • Bruttomarginal runt 75%
  • FCF-marginal 44%
  • Förväntad tillväxt kommande år 80% (vinst 88%) enligt S&P Global
Så sett till historisk värdering för bolaget så är det inte så dyrt men i absoluta tal så är det svindlande på många sätt.

Kursen lär svänga rejält framåt men närmast är 2024 GTC AI conference där en och annan nyhet kan komma att presenteras enligt antydan på deras CC.

Vad tror du om Nvidia framåt?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Jag har sedan årsskiftet ett stort innehav i Swedbank Robur Technology, som i sin tur har cirka 10 procent placerade i Nvidia. Än så länge är jag nöjd, ångrar bara att jag inte köpte Nvidia direkt istället för via fonden.

    Just nu på de här nivåerna avvaktar jag, men det kommer garanterat att svänga kraftigt upp och ned det kommande året, så kommer nog att passa på att köpa på mig mer när kursen rasar och Aftonbladet börjar tala om tech-frossa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir säkert tillfällen att "köpa dippen" framöver, tack för kommentar!

      Radera