2024-02-13

Case: Medpace - din serviceverkstad i hälsosektorn?

En populär strategi är att investera i bolag som tillhandahåller "hackar och spadar" istället för de bolag som försöker gräva fram "guldet". En tes är att alla behöver verktygen men vilka som faktiskt hittar guld är svårare att veta på förhand.

Låt mig presentera:

Medpace - din serviceverkstad i hälsosektorn?

"Medpace is a scientifically-driven, global, full-service clinical contract research organization (CRO) providing Phase I-IV clinical development services to the biotechnology, pharmaceutical and medical device industries. Medpace’s mission is to accelerate the global development of safe and effective medical therapeutics through its high-science and disciplined operating approach that leverages regulatory and therapeutic expertise across all major areas including oncology, cardiology, metabolic disease, endocrinology, central nervous system and anti-viral and anti-infective." - Medpace
Det amerikanska large cap-bolaget (EV $10B) förefaller tillhandahålla alla möjliga typer av tjänster, i alla kliniska faser för alla möjliga hälsoprodukter och till alla möjliga typer av hälsobolag.

Således att play på hälsosektorn i stort som förhoppningsvis borde ha goda tillväxtutsikter över tid.


Intäkterna är ganska diversifierade över områden såväl som kunder i olika storlekar.

Bolaget rapporterade Q4:an igår och marknaden ger i skrivande stund tummen upp då aktien handlas till nytt ATH. Bolag guidar om ca 10 - 18 % tillväxt för 2024 och givet samma marginaler så är FCF Yield drygt 4% vilket jag tycker nästan är snudd på billigt för ett väl diversifierat kvalitetsbolag.

Bolaget har en liten nettokassa och återköper aktier vilket borde ge ett visst skydd på nedsidan tänker jag. Vidare gillar jag att insiders äger 20% av bolaget.

Jag har köpt i omgångar senaste halvåret och innehav är nu på topp 15 i portföljen.

Vad tror du om Medpace?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Har spanat på det ett tag, Hackar & Spadar är alltid intressant. Kul case ☺️. Såg att bolaget finns i Didner&Gerge US Small & Microcap fonden. De förvaltarna verkar göra det mesta rätt förtillfället, behöver inte vara dumt att ta rygg där. Har du spanat in den fonden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. D&G har jag inte spanat så mycket på men däremot Coeli Global har numera plockat in caset har jag för mig. Tack för kommentar!

      Radera
  2. Blev en kursdubblare för mig igår 😊

    SvaraRadera
  3. De framstår utan tvekan vara ett kvalitetsbolag. Via Morningstar ser man att 10-års snitt för revenue är cirka 20% och för vinst 20-30% eller mer (beroende på tidsperioder). Visst, bolaget är inte uppenbart billigt nu, men kvalitet bör man vara beredd att betala extra för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nog att det finns lite till att hämta på multiplar för denna typ av bolag men det är inget jag räknar med, jag nöjer mig med FCF Yield + tillväxt i avkastning :)

      Extra plus förstås för den fina och långa historiken, tack för den!

      Radera