2018-06-10

Tema: Theme

Att kategorisera sina innehav kan vara intressant för oss som strävar efter en utbredd diversifiering och som vill ha exponering mot olika megatrender bland annat.

Hur man gör sin kategorisering kan vara lite knepigt och den officiella datan som finns för en aktie kanske inte är perfekt i alla avseenden. Sedan är det inte helt svartvitt heller. Ta McDonalds som exempel, är det en exponering mot snabbmat eller är det mot fastigheter (not: bolaget har större delen av intäkterna från hyran som franchisetagarna betalar)?

Jag har sen tidigare en lite grov kategoriindelning av mina innehav men har nu infört en etikett ytterligare nämligen:


Med theme eller tema har jag utökat kategoriseringen med en undernivå. Exempelvis en renodlad bank får kategori Financials och tema Banks.

Jag tror ni förstår konceptet så kanske finns det nu ett intresse hur mina innehav fördelar sig avseende kategori och tema? :-)

Oavsett detta så ser kategoriseringen ut så här för Global Multi Strategy:


Som ni ser så har jag infört verktygsstöd för detta och verktyget Mina innehav har utökats med en graf enligt ovan.

Min fäbless för konsument avspeglas via mina innehav och jag tycker det är intressant att se lite mer i detalj vad exponeringen är emot för sorts branscher eller dylikt.

Då antal tema är större än kategorier så kan det vara svårt att få en lättläst överblick så att grafen avnjuts bäst via verktyget så att du kan använda mouse-over för att se detaljer för en stapel.

På tal om mouse-over så finns det en sammanfattning för respektive innehav vid dess flagga.


Vidare kan jag nämna att jag infört ett datum-fält för verktyget så att du kan se hur "färskt" datat är när du kikar på mina respektive portföljer via högermenyn.


Kategoriserar du dina innehav och i så fall på vilket sätt?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036, CoolText 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Tjusigt! Gillar stapelfunktionen och den ger god överblick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Det blir lite plottrigt med många olika themes men o andra sidan är det något jag strävar efter i min allokering - utbredd diversifiering :-)

      Radera
  2. Jag har bara 3 aktier så det känns inte så nödvändigt att kategorisera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara 3? Hoppas det är i olika branscher iaf :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Jag har f.n. 65 innehav och försöker kategorisera efter sektor och bransch, t.ex. Finans/Bank, Energi/Olja&gas. Men jag tycker det är jättesvårt för det skiljer sig mycket mellan olika sajter man kollar på, särskilt för amerikanska aktier. Ett bolag kan på Dividend.com vara klassat som Finance / Closed End Fund Equity, på Morningstar som Financial Services / Asset Management och i artiklar på SeekingAlpha är det en BDC (business development company). Det är en djungel och verkar inte finnas någon gemensam standard. Lite frustrerande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker gott man kan kategorisera efter eget bevåg i stor utsträckning.

      Kul med 65 innehav och tack för kommentar!

      Radera
    2. Jo jag är absolut för att kategorisera efter eget bevåg men problemet är ju om man är osäker, då hade man ju önskat att det gick att slå upp någonstans. Inte ens Avanza, Nordnet och Börsdata gör likadant. SCA står hos Nordnet o Börsdata som Material/Skog och på Avanza som Sällanköpsvaror/tjänster. Inte vet jag hur jag ska välja då, singla slant? :) Och amerikanska MLP:er och YieldCo:s står omväxlande som Energi respektive Kraftförsörjning tycker jag. Svårt att vara enhetlig.

      Jag fick förresten hjälp av dig tidigare att få ordning på formlerna i mitt google-ark, det var helt ovärderligt för annars hade jag inte kunnat hålla ordning på mitt växande antal innehav. Tack! Är halvvägs till FIRE!

      Radera
    3. Kategorisering är inte helt enkel i många fall och nätmäklarna ger inte mycket till hjälp som sagt. Ibland får man ”avrunda” till närmast sörjande kategori, dina exempel ovan hade jag bokat på Energy tror jag.

      Kul att höra om din resa mot FIRE!

      Radera