2018-05-20

Mina innehav

Jag gillar aktier, spännande bolag samt olika strategier. Detta har lett till att jag har 100+ innehav i mina portföljer vilket leder till olika utmaningar.

Jag har fått frågan till och från under de år jag bloggat om jag inte kan redovisa mina innehav på ett lättillgängligt sätt. Då jag inte är bekväm med att prata absoluta siffror eftersom jag är en publik person så har jag inte velat ta skärmdumpar på mina depåer exempelvis.

Mina portföljer och dess innehav kan du annars följa på Shareville och se vad jag köper och säljer närmast i realtid. Men du kanske inte vill bli kund hos Nordnet vilket är minimikravet för att få vara med på Shareville?

Så på förekommen anledning så har ett nytt verktyg skapats för detta ändamål och jag presenterar stolt:


Verktyget bygger på samma arkitektur som MyDividends så du behöver ett Google-konto, Google Spreadsheet innehållande ditt innehavsdata samt vara bekväm med att använda min blogg som plattform.

Du hittar sidan för verktyget via denna knapp i högermenyn:


Som det antyds så är det alla mina innehav som ingår i min Global Multi Strategy du får se om du klickar på knappen. Du kan sedan sortera innehavstabellen på valfri kolumn om så önskas. Klickar du på bolagsnamnet så kommer du till bolagets IR-sida i den mån jag hunnit lägga in denna.

Vill du använda verktyget för dina innehav så gör du så här:
  1. Öppna detta Google Spreadsheet i inloggat läge: https://docs.google.com/spreadsheets/d/16JjjoV2JyBPd4CWrJmny1GH6UjP1btmorHITg4XqMDg/edit#gid=732018534
  2. Gör en kopia och döp den till något lämpligt
  3. Se till att kopian blir publik - "Anyone with the link can view" eller motsvarande
  4. Kopiera nyckelvärdet i din nya url: https://docs.google.com/spreadsheets/d/16JjjoV2JyBPd4CWrJmny1GH6UjP1btmorHITg4XqMDg/edit#gid=732018534
  5. Byt ut nyckelvärdet i verktygets url mot ditt värde: https://z2036.blogspot.se/p/mina-innehav.html?sheet=16JjjoV2JyBPd4CWrJmny1GH6UjP1btmorHITg4XqMDg&sheetname=Global%20Multi%20Strategy
  6. Testa nu att innehaven laddas korrekt
  7. Byt namn på sheet Global Multi Strategy om så önskas 
  8. Ange ditt nya namn efter sheetname= i din url: http://z2036.blogspot.se/p/mina-innehav.html?sheet=16JjjoV2JyBPd4CWrJmny1GH6UjP1btmorHITg4XqMDg&sheetname=Global%20Multi%20Strategy
  9. Testa att innehaven laddas korrekt
  10. Byt ut data mot ditt egna
  11. Testa löpande innehaven laddas korrekt
  12. Klart!

Detta får ses som en första version av verktyget och jag kommer säkert att addera features lite då och då i mån av tid och lust. Var inte blyg för att önska dig funktionalitet eller support :-)

Hoppas redovisningen av mina innehav uppskattas samt att verktyget kommer till väl pass om så önskas, ha en skön söndag!

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

17 kommentarer:

  1. Hm.. verkar som att formlerna (som är dolda i din skrivskyddade spreadsheet) försvinner när jag skapar egen kopia, endast resulterande innehåll i cellerna följer med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns faktiskt inga formler utan det är bara rent data. Du kan göra datat dynamiskt om du vill, bara du inte ändrar ordningen på kolumnerna. Rekommenderat är om du adderar nya kolumner att du använder ett nytt sheet för dessa som du sedan kopplar mot innehavet.

      Tack för bra kommentar!

      Radera
  2. Ok, trodde du används Google Finance-funktioner för att beräkna värden i kolumnerna! Själva formeln syns nämligen inte om man "publicerar" en spreadsheet, endast de med redigeringsbehörighet kan se det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt andra verktyg, MyDividends (se högst upp på bloggen) så finns det formler och dynamik som kommer med vid kopiering, så du kan kika där om du vill bygga upp ditt data mer dynamiskt. Anledningen till att data för Mina innehav är statiskt är för att jag inte vill avslöja hur stora mina innehav är i absoluta tal.

      Radera
  3. Bra jobbat som vanligt! Ska ge mig på detta verktyg även om jag inte riktigt har samma behov av sammanställning, men lär underlätta enormt med fler aktier i portföljen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är lite enklare datastruktur i detta ark jmf MyDividends så det går nog ganska fort att få till - du kan få personlig support på måndag lunch :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Superbra inlägg. Jag måste säga att jag är imponerad över dina 100+ innehav också. Det räcker med 100.000 kr i varje för att du ska ha 10 miljoner :).

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flest innehav vinner :-) Jag hoppas det går bra i både relativa och absoluta tal oavsett.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  5. Mina ca 25 innehav i aktier och fonder drunknar i dina ;-) Kul idé att kunna se sina innehav med intressant statistik på detta sätt. När jag får tid så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 25 innehav låter inte så dumt, blir hyfsat liten bolagsrisk åtminstone.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Skulle vilja få kolumnerna förklarade lite.

    Yield = Direktavkastning?
    Growth = Tillväxt över vad?
    zYG?

    För övrigt helt underbart att du publicerar dessa verktyg. Har precis börjat använda dom lite efter att jag insåg att jag inte orkar koda något eget :D <3

    SvaraRadera
  7. Självklart!

    Yield = Direktavkastning baserat på föregående eller annonserad utdelning / aktuell kurs
    Growth = Förväntad vinst-/utdelningstillväxt kommande period/år
    zYG = Yield + Growth, detaljer i detta inlägg

    Kul att du använder verktygen, hojta till om det är något. För felsökning så är det nog lättast om du kontaktar mig via högermenyn ovan.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  8. För de som inte hittar sina bolag via google finance kan jag tipsa om att importera via Bloomberg istället.
    Se exempel på http://sv.tinypic.com/view.php?pic=29w4kt1&s=9#.Wxww34rYVHc
    Kopierbar sträng =ImportXML("https://www.bloomberg.com/quote/"&C3&":"&B3&"", "//span[@class='priceText__1853e8a5']")

    SvaraRadera
  9. Hej Stefan, tack för inspiration!

    Skulle vara spännande att få följa dig på Shareville men länken dit pekar inte rätt.

    Hälsningar Martin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekande, använd Shareville-symbolen i högermenyn så borde det funka men jag ska rätta länken i inlägget vid tillfälle.

      Tack feedback!

      Radera
  10. Hej Stefan, jag har följt guiden för att få till överblicksbilden över sina innehav som du har på denna sida. Det verkar dock blir problem när jag byter till de tillväxtfokuserade kolumnerna i google sheetet. Då laddas inga värden in. Vet du vad de kan bero på?

    Mvh
    Oskar

    SvaraRadera