2018-05-08

SK Telecom

Min son är en inbiten Gamer och spelar League of Legends mer än vad som förmodligen är hälsosamt emellanåt.

När världsmästerskapet i det omnämda spelet gick av stapeln i höstas så satt han som klistrad framför skärmen och hejade på "sitt" lag, nämligen sydkoreanska SK Telecom T1. Tyvärr förlorade de finalen denna gång men det blev för mig uppenbart att det här med e-sport förmodligen är riktigt stort på alla sätt.

När jag sedan satt och letade asiatiska ADR-aktier häromdagen så dök jag på ett bekant namn när jag kom till Sydkorea, nämligen


SK Telecom
"SK telecom is Korea’s largest telecommunications company with more than 29 million mobile subscribers, which accounts for around 50 percent of the total market. In 2015, the company’s revenue and net income reached KRW 17.137 trillion and KRW 1.516 trillion, respectively.
Established in March 1984, SK telecom has led the development of the global mobile telecommunications industry by launching CDMA (2G), WCDMA (3G) and LTE-A (4G) for the first time in the world. Through constant efforts to deliver the best user experience, the company has been offering up to 500Mbps LTE service via tri-band Carrier Aggregation. As of the end of October 2016, the number of SK Telecom’s LTE subscribers marked 20.55 million, taking up over 69.8% of the company’s total mobile subscriber base. Furthermore, with the aim to achieve early commercialization of 5G, SK telecom is aggressively developing key enabling technologies under its 5G roadmap." http://www.sktelecom.com/en/view/introduce/intro.do
Utöver att jag önskar ha större exponering mot asien så tycker jag att bolagets värdering förefaller vara attraktiv relativt sett då P/E-talet är på drygt 6. Direktavkastningen är på drygt 4 % med en utdelningsandel på knappt 30 % av eps. Kikar vi vidare på skuldsättningen så är den på 1x EBITDA vilket känns helt ok tycker jag. Nackdelen är väl att eps står och stampar och inte tycks lyfta i närtid.

Aktien kan handlas via NYSE och man får en större del av utdelningen i april och en liten skvätt i augusti vad jag kan förstå.

Närheten till en ökänd granne i norr kanske ger en riskpremie på värderingen tänker jag men om spänningen länderna emellan minskar kanske bolaget förtjänar högre multipel?

Jag har iallafall tagit in en liten post i min ena pensionsportfölj Global Dividend Growth,

Vad tror du om SK Telecom?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: Pixabay, bolagets webbplats


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Låter som en intressant värdering även vid 0-tillväxt för bolaget. Har du några generella tips kring hur man hittar ADR:er?

    SvaraRadera