2018-05-30

Sabesp - flyt i Brasilien?

I min strävan att få till en vettig global allokering så har jag senaste veckan haft ett fokus på att hitta aktier i tillväxtmarknader. Då jag inte vill betala dyra courtage så letar jag bland sekundärnoterade aktier på USA-börsen och tyska Xetra där courtaget är från 9 kr eller 0,25 %.

Latinamerika är en spännande region men som har sina utmaningar. Sen tidigare har jag Vina Concha Y Toro (Chile), MercadoLibre (Argentina) och Coca Cola Femsa (Mexico) men jag saknar ett brasiliansk innehav. Detta är nu åtgärdat:


Companhia de Saneamento Basico do Estado de Sao Paulo SABESP (ticker: SBS)
"Sabesp is a mixed capital company that was founded in 1973 and is currently responsible for supplying water and collecting and treating sewage in the 368 municipalities of São Paulo state. 
It is considered one of the world’s largest sanitation companies in terms of population served. It supplies 27.9 million people with water and provides sewage collection services to 21.6 million people.
Sabesp is responsible for around 27% of the investments in basic sanitation in Brazil. Between 2018 and 2022, it plans to invest approximately R$17.3 billion, focused on expanding water availability and security, without jeopardizing the improvements to sewage collection and treatment ratios." - http://www.sabesp.com.br
Bolaget är med andra ord en jätte inom vatten och avlopp och med ett huvudfokus på Sao Paulo-regionen.

P/E beräknat på estimat för 2018 är beskedliga 5,5 och bolagets direktavkastning är runt 4,6 % mätt i dollar. Skuldsättningen är på 2x EBITDA vilket inte är lågt men sannolikt inte ovanligt för denna typ av bolag.

Valutan känns som en av de större riskerna när du köper latinamerikanska aktier så en liten andel känns lagom till att börja med för min del.

Vad tror du om Brasilien och Sabesp?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Se upp med brasilien. Det är ett fantastiskt land och jag har bott där i 8 år....

    Lågt PE är inte en bra värdemätare tror jag. Regler kan förändras snabbt och för ca 2 år sedan fanns det inte tillräckligt med vatten i sao paulo så vattnet stängdes helt enkelt av vissa tider. Man fick duscha när vatten fanns, inte när man ville fräscha upp sig.

    Politiken är viktig för sabesp och där är det inte vi investerare från sverige som har ett informationsövertag.

    Jag avstår, men nyckeltalen ser väldigt intressanta ut.

    Statsobligationer ger väl dock över 6%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert en del anledningar till den låga värderingen med andra ord. Jag har en liten stek än så länge och kanske kan man hoppas på ökad politisk stabilitet över tiden?

      Tack för mycket bra input och kommentar!

      Radera
  2. Kollade upp lite mer. Jag tror det var för 2-3 år sedan den värsta vattenkrisen var. Jag var i Sao Paulo en vända då. Mina tankar var... herre gud! En stad med 20 miljoner invånare. Vad skulle hända om vattnet verkligen skulle ta slut. 20 miljoner människor skulle då vara tvingade att flytta till andra städer och snabbt länsa vattenföråden där. Det skulle vara en katastrof. Så gick det dock inte och vattenförråden fylldes på någorlunda.

    Men jag frågade en kontakt där nere och det verkar som att vattenföråden är på samma nivåer som vid krisåret. Det regnar ju mer under sommaren (som precis har passerat där nu). Nivåerna är låga och om det inte regnar mer så kommer Sao Paulo bli tvingade igen att stänga av vattnet i omgångar i område efter område. Sabesp kommer därmed att minska sin fakturering på samma gång de stänger av vattnet för personer. Propaganda kommer att spridas att man skall använda mindre vatten. Det positiva kanske är att man skapar regler att om man använder mer vatten än förra året så kommer man att få betala dubbelt pris för vattnet. Jag är dock inte säker på om pengarna går till sabesp eller till staten/delstaten eller staden. Jag kommer ihåg att det var riktigt kännbara prishöjningar om man konsumerade mycket. Personer installerar vattenminimerare i duschar, etc för att minska förbrukningen.

    Det är ju inte direkt positivt.

    Min kontakt informerade att om nu det blir samma situation som för 2-3 år sedan kommer sabesp antagligen gå i konken.

    Det fick mig att förstå värderingen. Säljklart kommer sabesp att klara sig på något sätt men det intressanta är ju vad som händer med aktieägarna.

    Vi får se.

    Kontakta mig om du har mer funderingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du beskriver skulle kunna förklara "rabatten" i kursen.

      Tittar man på nuvarande siffror och estimaten hos 4-traders så har jag svårt att se en nära förestående konkursrisk med en skuldsättning på <2xEBITDA. Jämför du med franska Suez så ligger de på >3xEBITDA exempelvis men det hjälper förstås inte Sabesp i händelse av katastrof. Det finns nog anledning till försiktighet oavsett så jag nöjer mig nog med en modest andel på 0,5 % så länge.

      Tack för riktigt bra och intressant input!

      Radera