2018-03-07

Mercado Libre - sydamerikansk e-handel

I min framtidsportfölj Global Future så försöker jag samla bolag med goda framtidsutsikter och som har bra förväntad tillväxt. Denna strategi tycks innebära att man får betala höga P/E-tal om man vänder sig till sektorer som är populära och bolagen är välkända.

Ett sådant bolag plockade jag in i går efter att ha suktat en längre tid efter det, nämligen:


Mercado Libre

Bolaget är sysslar med e-handel och e-betalningar och är gigantiska på den latinamerikanska kontinenten.

Huvudsätet är i Argentina men aktien är noterad på amerikanska Nasdaq och tillhör indexet Nasdaq 100 vilket tycks ge god omsättning i aktien och rimligt courtage såväl som spread.


Värderingen är "Amazon-ish" med ett P/E på ca 170! Förväntad tillväxt kommande period är skyhöga 85 % enligt 4-traders så givet den takten så finns det hopp om en mer sansad multipel med tiden tänker jag. Kassaflödet är fint och bolaget är skuldfritt som jag förstår det.



Inköpspriset blev $404,5 vilket var ATH vid tillfället. Visst inslag av FOMO kanske då kursutvecklingen dragit iväg på sistone?

Den största risken utöver värderingen kanske är den politiska tänker jag. Bolag med dominerande ställning brukar inte få agera ostört hur som helst och sydamerika är knappast känd för sin stabila politiska situation. Vidare är inflationen i Argentina på tvåsiffriga nivåer men sjunkande tycks det.



Den gamle trotjänaren Boston Pizza fick lämna portföljen då bolaget är mer av en högutdelare än ett tillväxtbolag. Jag fyllde på med mer Boston Pizza i en utav utdelningsportföljerna istället så att totala andelen är likvärdigt som innan.

Andelen E-commerce är fortsatt dominerande i portföljen och jag hoppas det spelar väl ut på sikt. Portföljen känns mer och mer offensiv och ligger i skrivande stund på + 7% för i år. Då multiplar och tillväxtförväntningar är rejält uppskruvade så finns det risk för bakslag modell större om bolagen inte levererar.

Vad tror du om Mercado Libre och portföljen?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza


Bildkällor: Bolagets webbplats, Pixabay, Excel, Avanza


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

15 kommentarer:

  1. Ett riktigt fint bolag. Jag skrev om dem hösten 2016 http://framtidsinvesteringen.blogspot.se/2016/11/mercado-libre-argentinsk-tradera-som.html

    Men dumt nog köpte jag inte. Är man riktigt långsiktig kan det säkert vara en klok investering, men jag tycker att prislappen har dragit iväg väl mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då detta är i en pensionsportfölj är horisonten lång så jag hoppas att det utvecklas väl :-)

      Tack för kommentar och länk!

      Radera
  2. Enligt FT ligger P/E (TTM) på 1400 idag så värderingen är svettig.

    Dock är det såklart mer relevant att kika på P/S och där ligger det på det något mer sansade 13. Att jämföra t.ex. med Alibaba som oftast ligger mellan 12-20 eller att jämföra med Ebay som i sin glansdagar låg uppemot 15 (har jag för mig).

    Mercadolibre accelererar sin omsättningsökning och i senaste kvartalsrapporten var den på över 70% jämfört med föregående års kvartal. I min värld har Mercadolibre vunnit, inte enbart slaget om sydamerika utan även slaget om latin amerika och amazon, m.fl kommer inte ha möjligthet att komma ifatt. Avståndet växer för varje dag som går.

    Att vara totaltdominerande på en hel kontinent och ha en mega starkt nätverkseffekt på flera hundra miljoner användare går nästan inte att sätta ett värde på. Jag ser fantastisk potential för bolaget men man måste vara ödmjuk för värderingen och det är dyrt just nu.

    Om aktien dippar finns det dock ingen som blir gladare än jag får då ska det tankas friskt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När den toppat så brukar den åtföljas av rejäl rekyl så kanske blir det dippar för påfyllnad framöver.

      Tack för input och kommentar!

      Radera
  3. Sålde 1/3 av mitt innehav förra sommaren, tog hem en bra vinst. Sen dess har den gått upp ca. 100%, verkade vara ett bra beslut just då :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fingrat på sälj-knappen i Amazon då och då men inte tryckt som tur är. Tänker att bolag som har ett momentum bör man hålla i tills det avtar men det är inte lätt när värderingen når kosmos...

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. HMM! Jag skulle aldrig köpa ett bolag där man får vänta 170 år för att få igen vinsten. Det är nämligen vad p/e-talet egentligen säger. Kort sagt: Värderingen av detta bolag är ju uppe i stratosfären och därmed helt ointressant för mig även om det verkar vara ett superbra företag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din invändning men bolaget satsar på expansion före vinst och då blir P/E-talet kanske inte helt rättvisande. Till skillnad mot exempelvis Netflix så är kassaflödet positivt och förhoppning är att bolaget kan skruva på marginaler framgent om/när de prioriterar vinst före expansion.

      Oavsett så finns en stor risk i värderingen så jag vågar inte ta någon stor stek i bolaget.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Verkar riktigt intressant och bra att det går att köpa på Nasdaq US.
    Hängde inte med på vad du menar med FOMO?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://lmgtfy.com/?q=FOMO

      Radera
    2. Fear Of Missing Out - du är rädd för att "missa tåget"

      Tack för kommentarer!

      Radera
    3. COMO - cost of missing out - borde vara ett mer rellevant begrepp;) Man vet aldrig när eller om raset kommer... Tog en liten stek som får komplettera min lilla FANG-portfölj. Kanske får döpa om den till FANG-M? :)

      Radera
  6. Håller med rullstolsinvesteraren. Var visst en VD på Industrivärden som konstaterade. Åk inte med flygplan som är äldre än 25år. Köp inte aktier som har ett p/e på mer än 25. Fast är en sak spännande, och intressant så drar priset iväg. Då tycks man kunna betala vad som helst.

    HM kostar idag 136kr, och här finns inga förväntningar alls. Något intresse finns det absolut inte.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det återstår att se om dessa e-handelsbolag kan leva upp till de skyhögt ställda förväntningarna och blir det gnissel så lär kurserna ta rejält med stryk.

      Då min framtidsportfölj är mindre än 1/5-del av min totala portfölj så vågar jag ta lite större risk jmf min annars dominerande utdelningsstrategi.

      Tack för kommentar!

      Radera