2016-10-12

Global Dividend Innehav #50 - Vina Concha Y Toro!

Efter att ha blivit inspirerad av ett inlägg hos bloggrannen Framtidsinvesteringen samt lite sifferexercis på det via 4-traders så inhandlades förra veckan innehav nummer 50(!) i min globala utdelningsportfölj:

Vina Concha Y Toro (VCO)

bildkälla: z2036


Bolaget är en världens största vinproducenter, återfinns i Chile och är nu portföljens första sydamerikanska innehav.

Direktavkastningen på 2,3% är förvisso åt det lägre men med modest utdelningsandel (ca 38%) och anständigt estimat på tillväxt så fick bolaget chansen att vara med i mitt "världslag" med en liten andel som synes nedan.

bildkälla: z2036

Nyförvärvet innebär att min favoritsektor konsument går upp till första plats i portföljen vilket känns rätt tycker jag.

bildkälla: z2036

Jag har medvetet haft köpstopp i fastighetssektorn sen ett tag tillbaka då jag vill minska exponeringen något. Värt att notera är även att energi har gått om telekom vilket känns ok.

Jag ska inte plåga er mer (för nu) med belåningssnack, ytterligare utdelningsstaplar och schemor :-)

Nåväl, åter till innehavet Vina Concha!

Aktien kom att ingå i Dow Jones Sustainability Index för andra gången nyligen vilket kanske innebär att vissa globalfonder plockar upp den så småningom?

Möjligen är denna akties huvudsäte lite väl långt ifrån oss men Chile tycks utvecklas relativt väl i regionen och det är kanske där man ska kika i första hand om man vill exponering mot världsdelen?

Som så många andra utländska aktier har jag köpt denna på NYSE där den är noterad som en ADR. Värt att notera är att det tycks vara relativt stor spread och låg omsättning i aktien så om man är intresserad av att kliva på långsiktigt kan det löna sig att ha lite tålamod på köpsidan.

bildkälla: Avanza

Treårs-grafen ser kanske inte så imponerande ut men förhoppningsvis var det en botten vi såg runt 30 dollar.

Vi får hoppas att detta innehav "mognar" på rätt sätt i portföljen likt ett dyrbart årgångsvin eller har bäst-före-datum passerats tror ni?

13 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det första som spontant kommer upp som en varningsflagga är El Nino och hur det skulle påverka deras vin produktion (om det skulle ha en påverkan, tänker klimatförändringen med mindre regn etc. samt andra regioner som börjar producera).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimatfrågan är en relevant aspekt, tack för den! Jag har en kompis som meterolog och aktieintresserad ska kolla vad hen har för syn på detta.

      Radera
  3. Pratade med en vinimportör på en fest nu senast och som jag uppfattar det har de ett gott rykte i branschen (om jag nu inte drack för mycket själv och fick det om bakfoten). Hoppas hursomhelst att investeringen tar skruv :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra, hoppas det inte blir någon baksmälla av detta :-)

      Radera
  4. Ett mycket intressant investeringsuppslag. Då jag redan är aktieägare i Diageo så passar detta bolag mig perfekt. Sista veckan har jag dock haft fullt upp med HM. Skall kolla närmare redan imorgon.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sneglat på Diageo men inte kommit till skott (dyrt?).

      Kul att du tyckte det var intressant!

      Radera
    2. Ja ett fint företag, och pundet blir ju bara billigare och billigare...

      Radera
  5. Men vad trevligt! Som sagt, handeln med aktien är inte så stor, och det är nog där vi också finner en förklaring till den fina värderingen. Men viner blir som sagt bättre med tiden!

    Chile är helt klart det land man ska investera i om man vill ha sydamerikanskt i portföljen: låg inflation under längre tid, liten korruption och politisk stabilitet. Har själv ett till innehav där, Cencosud, en större detaljvarukedja. Då får man också en exponering mot Brasilien och Argentina, med större risk så klart, men stor potential när det stabiliserar sig. I Argentina ser det lovande ut...

    SvaraRadera
  6. Hallå Stefan! Tack för en trevlig blogg! Tar för tillfället ut maximalt studielån som placeras på sparkonto för att eventuellt användas för framtida bostadinvestering. Har du något tips på hur jag borde tänka om jag vill investera dessa? Just nu funderar jag på att köra Pref-porfölj med stor diversifiering(+20 innehav) men och andra sidan kanske det är hög risk? Trots allt är belåningsgraden 100%. Hur skulle du göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej o tack för feedback!

      Jag är inte så insatt i studielån så just kring detta vågar jag inte uttala mig om?

      En bred pref-portfölj borde ha mindre risk ön börsen på papprer men i praktiken tycks dessa aktier ta mycket stryk när det blåser ordentligt på marknaden.

      Jag skulle nog välja bra sparkonto i första hand speciellt då det handlar om lånade pengar.

      Radera