2016-10-19

CAGR Calculator - Nytt verktyg!

Då jag numera inte jobbar med IT-utveckling i första hand så får man sitta och utveckla lite smått på fritiden istället för bibehålla sina programmeringskunskaper.

Jag kom på en idé till en ny portföljfeature som jag tror nätmäklarna skulle vara intresserade av men tänkte att ett "proof-of-concept" kanske vore på sin plats för att få lite bra feedback.

z2036 presenterar stolt:

CAGR Calculator <<< Länk till verktyget

Compound Annual Growth Rate (CAGR) är alltså den årliga sammansatta förräntningen av ett kapital och används för att mäta en investerings värdeutveckling över tiden med hänsyn till ränta-på-ränta.

Det som är tilltalande med CAGR är att man kan jämföra sig på ett enkelt sätt med andra investerare även om måttet i sig inte tar hänsyn till risk och spartid. Har man lyckats med 15% årlig avkastning i över 15 år är det nog ett något högre bevisvärde på skicklighet jämfört med en person som skrapat ihop 20% i årlig avkastning på 5 år då det bevisligen tycks vara svårt att leverera överavkastning under långa tidsperioder.

Jag läser en intressant bok för tillfället som listar världens 99 bästa investerare genom tiderna och där anges just måttet CAGR över en längre tidsperiod som ett mått på deras framgång. Som exempel kan vi ta allas vår Warren Buffet som lyckats med 19,7% i 48 år!

Det som skiljer mitt verktyg från andra på webben vad jag vet är att min beräkningsalgorithm klarar godtyckliga tidsperioder mätt i hela dagar utfrån angivna datum. På så sätt blir det lätt att använda verktyget utifrån portföljdata som man har hos sin nätmäklare.

Vi tar min pensionsportfölj som exempel vilket är den som jag haft över längst tid. Den startades 1:a mars 2009 och har i skrivande stund en total nettoavkastning på 120,26% (tas fram via Nordnets portföljrapport, datumintervall "Allt" och).

bildkälla: Nordnet

Matar vi in dessa uppgifter så får vi en årlig avkastning på knappt 11% vilket är sämre än index för samma period (ca 17% för OMXSGI) men mina strategier har varierat under åren och med facit i hand så kan man konstatera att swingtrading är inget för mig. Sen jag bytte till min nuvarande strategi har det gått betydligt bättre i närtid.

bildkälla: z2036

Verktyget skriver ut periodens längd i år och månader (avrundat nedåt) och den Årliga avkastningen som är omräknad till årsbasis med antaganden om daglig förräntning.

Då avkastningen ovan är netto efter skatt och avgifter så vore det mer rättvist att jämföra mot en fond så vi går loss på den gamla trotjänaren SPP Aktiefond Global.

bildkälla: Avanza

Vi använder samma datum som ovan och kan konstatera att den har avkastat 134,8%.

bildkälla: z2036

Inte riktigt ikapp ännu men skam den som ger sig :-)

Fonden har haft en fördel att den inte betalar skatt till skillnad mot min Tjänstepensionsdepå där det dras schablonskatt varje årsskifte.

Som sagt tycker jag detta mätetal skulle passa utmärkt att presenteras för ens portfölj hos nätmäklarna (och kanske framför allt på Shareville) eller vad tycker ni?

5 kommentarer:

  1. Eventuellt funkar inte verktyget i Firefox enligt rapporter men funkar på "mina maskiner" för Chrome, Safari och IE.

    SvaraRadera
  2. I min värld är CAGR det enda mått som spelar roll över långa tidsperioder.
    "Charlie and I would much rather earn a lumpy 15% over time than a smooth 12%. (After all, our earnings swing wildly on a daily and weekly basis - why should we demand that smoothness accompany each orbit that the earth makes of the sun?)"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i slutändan är det väl resultatet som är primärt. Dock kan låg volla var skönt för nattsömnen :-)

      Radera
  3. Snyggt

    Den ena efter den andra CAGR kalkylatorn kraschar men nu har vi en ny goto. Lysande.

    Nästa steg - om herrn så önskar - skulle kunna vara att komplettera med ingående och utgående värde a lá http://www.investopedia.com/calculator/cagr.aspx

    Det är nu absolut inte tvunget eftersom det är väldigt enkelt att bara räkna om utvecklingen till procent men det kanske kan underlätta lite...

    Toppenverktyg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Önskemål noterat. In- och utgående värde kan vara lite lurigt beroende på om man gjort uttag/insättningar men NAV funkar oavsett.

      Radera