2018-05-10

Philippine Long Distance Telephone - PLDT

Jag plockade in ett telekombolag från sydkorea tidigare i veckan och då jag sedan strax efter sprang på ytterligare ett asiatiskt bolag i samma sektor så tänkte jag varför inte ytterligare ett i "telekomkorgen"?

Låt mig presentera det Filippinska bolaget:

Philippine Long Distance Telephone - PLDT

"The Philippine Long Distance Telephone Company (PLDT) is the leading telecommunications provider in the Philippines. Through its principal business group - Fixed Line and Wireless - PLDT offers a wide range of telecommunications service across the Philippines' most extensive fiber optic backbone and fixed line, and cellular network." http://www.pldt.com/investor-relations/shareholder-information
Vad kostar du detta bolag? P/E 14 för 2018 och 13 för estimat 2019. Telekombolag ska nog inte handlas på höga multiplar men det ser väl inte svindyrt ut åtminstone tycker jag. Direktavkastningen är på nästan 5 % med en uttalad utdelningsandel på 60 %. Skuldsättningen är på drygt 2x EBITDA vilket kunde vara lägre men inte alarmerande hög tycker jag då kassaflödet förefaller vara fint.

Även denna aktie kan du köpa på NYSE som en ADR och då under ticker PHI. Utdelningarna betalas ut i april och september även om det tycks variera +/- 1 månad från ett år till ett annat.

Nu tror jag min "korg" med telekombolag är full tills vidare men man vet aldrig...hursom så var det i min ena pensionsportfölj Global Dividend Growth som köpet gjordes.

Vad tror du om PLDT?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: Pixabay, bolagets webbplats


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Har tittat på dem för länge sen, men tycker att de dels är för skuldsatta, dels växer för dåligt. Min favorit bland telebolag är Indonesiska Telekomunikasi Indonesia, som för övrigt är det enda som går att handla som ADR. Kombinationen tillväxt, lönsamhet och stabila finanser är svårslagen. Och nu har bolaget dessutom kommit ner i betydligt rimligare värdering än när kag ägde.

    http://m.4-traders.com/TELEKOMUNIKASI-INDONESIA-26499304/financials/

    Släppte för övrigt pga politiska diskussioner kring att bolaget (som har mer eller mindre monopolställning i vissa delar av landet) skulle tvingas släppa in andra bolag i nätet. Har inte följt upp, men värderingen har iaf sjunkit ordentligt. Blir nästan nyfiken att titta på bolaget igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ett till bolag inom telekom att spana in :-)

      Tack för input och tips!

      Radera
  2. Jag har lite PLDT och den filippinska källskatten är hög, 35% har jag för mig. Tydligen har Filippinierna gjort det extremt dyrt och komplicerat att begära tillbaks källskatt, vet inte om den kommer att komma tillbaka till min KF. Kan vara fördel att hålla denna i ISK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar kallt med att få tillbaka källskatten i mitt försäkringssparande, återkoppla gärna hur det går för dig sen.

      Tack för kommentar!

      Radera