2018-09-19

Don't mess with Texas (Instruments) Dividends!

Jag har två stycken tjänstepensionsportföljer av typen depåförsäkring där jag kör renodlade aktiestrategier. Den ena kallar jag för Global Future och den andra för Global Dividend Growth. Som namnet antyder på den sistnämnda portföljen så utgörs den av bolag med goda utsikter till utdelningshöjningar och gärna med god historik av densamma.

Ett bolag som kvalificerar till detta och som jag har i portföljen men inte skrivit om tidigare är:

Texas Instruments (TXN)


"At Texas Instruments, our focus is on building a better future as we design, manufacture and sell semiconductors. We have about 100,000 customers all over the world who use our “chips.” Every day, our products help electronics designers unlock new possibilities that make the world safer, greener, healthier, smarter and more connected than ever before." - http://www.ti.com/corp/docs/investor_relations/downloads/investor_overview.pdf
Då jag i grunden är någon sorts elektronikingenjör så har jag en viss nostalgisk relation till Texas Instruments då jag utfört att antal laborationer med deras kretsar och även använt en och annan miniräknare från det amerikanska bolaget.

Jag ska väl erkänna att jag har lite sämre koll på bolagets produkter idag men de tycks göra något rätt i alla fall då deras utdelningshistorik är imponerande och utöver detta återköpt aktier i stora lass de senaste 10 åren minst. Då bolaget har nettokassa så kan man ana att ett finfint kassaflöde ligger bakom utdelningar såväl som återköp och att det i någon mening har skett på goda grunder.

Bolaget handlas till P/E 19 för 2018 och P/E 17 för nästföljande år. Förväntad vinsttillväxt är alltså runt 9 % och bolagets handlas till ca 2,5 % direktavkastning med en utdelningsandel på 45 %. Som alltid blir det spännande att se hur mycket de höjer utdelningen med nu i oktober.

En godkänd direktavkastning, goda tillväxtmöjligheter och ett skuldfritt bolag - låter väl frestande?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: Public Domain, z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

9 kommentarer:

  1. Helt missat TI. Tack, får ta en titt! Även här en nostalgisk relation, räknaren still going strong efter alla dessa år och man slapp ju omvänd polsk notation som HP använde. Hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. HP var aldrig någon favorit och jag ska erkänna att jag bytte min Texas mot Casio i gymnasiet då den gick att programmera på ett enklare sätt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Svar
    1. Kul! Gjorde lite research via Google och hittade lite olika citat kring Texas som resulterade i rubriken till slut.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Gick från TI 57 till HP 43. Det var lite jobbigt i början med omvänd polsk notation men när man väl fick rätt på det så var det helt klart en fördel. Tack för ett bra inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar miniräknare där du skriver in hela talet ”as is” och sedan exekverar man det. Jag hade som sagt en Casio på gymnasiet och den hade sådan funktion.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Detta ska jag definitivt kolla in, helt missat detta bolag. Försöker själv ligga på en direktavkastning över 3%, men om bolaget ser stabilt ut och höjer utdelningar på sikt så väger det tyngre. Detta ser onekligen intressant ut, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns väl viss risk för cykliska inslag för denna typ av bolag men med nettokassa så borde muskler finnas och de ser ut att ha klarat finanskrisen hyfsat iaf.

      Lycka till med investeringarna och tack för kommentar!

      Radera
  5. Oj! Höjningen kom redan idag, $0,77. En höjning med 24 %, ny DA 2,8 % :-)

    SvaraRadera