2018-09-24

#uppesittarkväll september 2018

Äntligen dags för #uppesittarkväll!

Att köpa aktier är kul och de är förmodligen/förhoppningsvis lönsamma objekt att samla på.

Just idag har jag faktiskt gjort lite omallokeringar i pensionsportföljen Global Dividend Growth och plockat in lite fransk lyx istället för ett gäng högutdelare.

En högutdelare som fick stryka på foten är en av bloggens kanske mest kända bolag nämligen:

Boston Pizza Royalties Income Fund


Anledningen till bytet är att jag inte ser någon större tillväxt för närvarande i bolaget och just den komponenten har jag som ett grundkrav i mina pensionsportföljer.

Men i min belånade utdelningsportfölj Global Dividend 1.2xL passar bolaget utmärkt då den handlas till 8 % direktavkastning vilket blir 10 % med hävstången på tjugo procent. Så månadens köp (och sälj) får bli lite kanadensisk pizza helt enkelt. Det kan tyckas att det blir lite onödiga kostnader i form av courtage+växlingsavgift men jag vill gärna hålla isär mina olika strategier och ha rätt bolag i rätt typ av portfölj.



Jag försöker även sätta av en liten peng till ett småbolag varje månad i portföljen Nordic Small Cap och denna månad får det bli en ökning i norska Zalaris du jag tror bolaget har en fin uppsida på dessa nivåer.


Totalt sett har det varit en sur månad sett till värdeutveckling men eftersom jag är en naiv optimist i form av en utdelningsinvesterare i huvudsak så gläds jag åt högre direktavkastning istället för värdeminskning :-)

Innehav som Microsoft, Texas Instruments, Savaria och Realty Income har höjt sin utdelningar under månaden vilket kommer göra skillnad nu och förhoppningsvis över lång tid framöver.

Vad köper du denna månad?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036, Pixabay, Nordnet


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

20 kommentarer:

  1. Passar på att öka i Kinnevik efter vinstvarningen i Zalando.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara klokt att köpa dippen, hoppas det blir bra!

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag lyckades få in några Trelleborg förra månaden. Denna känns dock lite svårare. Lutar åter den finska öltillverkaren Olvi. Men är inte helt 100 än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olvi låter spännande, jag gillar "bryggeri"-aktier då de är ganska ocykliska. P/E 16, skuldfritt och DA på 3 % låter inte fel via en snabbtitt, tack för tips och kommentar!

      Radera
    2. Ja, nettokassa redan nu vid halvårsrapporten lovar gott! Sen har man precis genomfört ett förvärv, en vinimportör, så man siktar på att bredda verksamheten men det är inget som syns i räkenskaperna än. Spännande att följa ivartfall! Äger lite aktier sen tidigare och efter den senaste tidens nedgång så är det kanske läge att öka även om priset fortfarande snuddar vid smärtgränsen...

      Radera
    3. Spännande, övriga nordiska bryggerier har nog starkare varumärken men o andra sidan högre värdering.

      Radera
    4. Det är ju en lokal aktör. Jag bor i Helsingfors själv och tycker deras produkter ser ut att stå sig minst lika starkt som dom stora bryggerierna i butikerna här. Men det kan ju vara confirmation bias :)

      Radera
    5. Aha, du är på plats, låter bra detta!

      Radera
  3. Köper lite Kinnevik och mycket Bank of Nova Scotia

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ganska kloka val, tack för kommentar!

      Radera
  4. Är det sek's uppryckning som kostat lite för dig sista tiden?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i huvudsak tror jag det, ska analysera mera till månadsavstämningen.

      Radera
  5. Flera innehav som har tappat denna månaden, ligger på -1,2% totalt sett alla portföljer. Är inte helt säker på vad som ska köpas in, sitter och pillar med lite MA-analys nu, få se vad det ger. Vågar inte öka mer i fallande knivar som Clas Olsson, Dedicare och Oriflame i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter också med Classe och Oriflame - avvaktar nog nästa rapport innan jag vågar eventuellt öka.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Hej Stefan. 100% Avanza Global hela portföljen. Plus automatisk månadsköp i den här global indexfonden. 0.10% i avg. Räcker för mig. Sköter sig själv. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra avgift onekligen! Jag är dock inte bekväm med 60% USA så jag passar till fördel för stockpicking.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Fördel elle nackdel med 60% Usa är inget som vet på 10-15 årssikt eller längre. Det får man veta då. Det speglar världsekonomi globalt just nu. Valutor vet man inget om långsiktigt heller. Brukar köra en del Sverige men just nu med handelskrig känns säkrast global index. Usa styr alla andra börser. Likadant ingen vet hur valotur utväcklas långsiktigt. Att blanda olika index själv och länder är inte säkert att man slår Avanza Global långsiktigt. Det får vi se då. Ha det så bra. Mvh.jacke77

      Radera
    3. Vad som är bäst på sikt är alltid svårt men rimligen borde EM ha en bättre demografisk fördel åtminstone. Globalt index är viktat efter börsvärde och inte efter BNP vilket är lite lurigt men hoppas det blir bra oavsett!

      Radera
  7. För min del ser det ut att bli Boston Pizza och Transalta Renewables som står på inköpslistan ikväll i min globala portfölj, passar på att handla när kursen har gått ner. Kanske blir det någon mer månadsutdelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra tillfälle att fylla på, tack för kommentar!

      Radera