2017-06-29

SAS Pref - det löser sig?

Preferensaktier med sannolik inlösen tillhör bland mina favoriter av olika "typer" av aktier då de enligt mig erbjuder begränsad nedsida och en ofta fin uppsida i form av höga utdelningar. Helt riskfria är de förstås inte då bolagsrisken ofta är relativt hög men vanligtvis är den hanterbar då inlösen kanske bara ligger några år bort.

En av de mer kända aktierna av denna typ är SAS Preferensaktie som jag skrivit om förut.

SAS har goda incitament för att lösa in preffarna från februari nästa år då det är som "billigast". Men i veckan framkom det att flygflottan skulle förnyas och antal plan i egen ägo ska utökas till hälften mot dagens tredjedel. Så kommer de att ha råd att lösa in?

foto: https://pixabay.com

Om jag får gissa tror jag inte de kommer att lösa in alla preferensaktier på en gång utan göra likt Tobin och lösa in upp till hälften vid första tillfället. Sen kan det mycket väl gå ett år innan en ytterligare inlösen sker då utdelningen trappas upp enligt villkoren.

Skulle ekonomin vara fortsatt ansträngd kanske en del preffar till och med blir kvar till 2023 då utdelningen höjs rejält men då lär nog bolagsrisken vara skyhög samtidigt kan man tänka om de inte klarat av att lösa in på så lång tid.

Nåväl, aktien handlas runt 545 i skrivande stund och det ger följande avkastningstabell vid en inlösen:

Initial kurs500
Kurs545
UtdelningstillfälleUtdelningInlösenkursAvkastning inlöseni %
2017-08-0512.560067.512.4%
2017-11-0512.56008014.7%
2018-02-0512.552517.53.2%
2018-05-0512.5525305.5%
2018-08-0512.552542.57.8%
2018-11-0512.55255510.1%
2019-02-0513.7552568.7512.6%
2019-05-0513.7552582.515.1%
2019-08-0513.7552596.2517.7%
2019-11-0513.7552511020.2%
2020-02-0513.75525123.7522.7%
2021-05-0513.75525137.525.2%
2021-08-0513.75525151.2527.8%
2021-11-0513.7552516530.3%
2022-02-0513.75525178.7532.8%
2022-05-0513.75525192.535.3%
2022-08-0513.75525206.2537.8%
2022-11-0513.7552522040.4%
2023-02-0518.75525238.7543.8%

Som synes ger inlösen kommande februari medioker avkastning men till låg risk då risken för bolagshändelse fram tills dess borde vara relativt låg (även om man aldrig vet med SAS).

Skulle det finnas kvar preffar efter första inlösentillfället så ser det helt ok ut sen avkastningsmässigt tycker jag.

Vilken kursrisk finns då?

Jag gissar att inlösenkursen på 525 borde fungera som något sorts golv givet att ingen svart svan dyker upp i sammanhanget. Räknar man på den kursen blir det lite roligare siffror:

Initial kurs500
Kurs525
UtdelningstillfälleUtdelningInlösenkursAvkastning inlöseni %
2017-08-0512.560087.516.7%
2017-11-0512.560010019.0%
2018-02-0512.552537.57.1%
2018-05-0512.5525509.5%
2018-08-0512.552562.511.9%
2018-11-0512.55257514.3%
2019-02-0513.7552588.7516.9%
2019-05-0513.75525102.519.5%
2019-08-0513.75525116.2522.1%
2019-11-0513.7552513024.8%
2020-02-0513.75525143.7527.4%
2021-05-0513.75525157.530.0%
2021-08-0513.75525171.2532.6%
2021-11-0513.7552518535.2%
2022-02-0513.75525198.7537.9%
2022-05-0513.75525212.540.5%
2022-08-0513.75525226.2543.1%
2022-11-0513.7552524045.7%
2023-02-0518.75525258.7549.3%

Härifrån känns risk/reward bättre vilket talar för att kursen kanske kommer att få stöd häromkring 525 tänker jag.

Personligen har jag rimlig andel SAS sen innan (ca 2 %) men om det skulle bli partiell inlösen så kommer jag nog att öka för få samma andel som innan, givet att kursen håller sig på rimliga nivåer (runt 525).

Hur tänker du kring SAS Pref?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

20 kommentarer:

  1. Jag håller med om den bekväma risk/reward som SAS Pref ger just nu. Hittills har den delat ut utan problem och skulle det plötsligt bli svårare för SAS (vilket inte verkar vara fallet) så tror jag inte att Preferensaktien skulle vara den de börjar snåla på först. Det är hög straffränta och det kan lätt bli stökigt.

    Jag sitter fortsatt kvar och håller ögonen öppna för nivåer runt 525kr precis som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kikade lite på kassan och det ser ut som de har flis men samtidigt många hål att fylla. Antar att det handlar om hur dyra övriga skulder är relativt preffarna och om det blir marginaleffekter/sämre lånevillkor om EK minskas för mycket vid en inlösen.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Själv har jag börjat sälja av de flesta av mina sas preffar nu när de gått upp på 540-545kr. Kursen ligger ju 20kr över inlösen. Löser de in preffen i februari 2018 så är det ju bättre att ha sålt nu? Jag har tagit vinsten och investerat i andra preffar istället. tror du jag tänker fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här resonerade jag vid senaste inköpen runt årsskiftet:

      http://frihetsmaskinen.blogspot.se/2016/12/sas-preferensaktie-sas-pref-kopa-eller_27.html?m=1

      Radera
    2. Skulle den lösas in i februari så har du drygt 3% avkastning från nu (se tabell). Om du hittar en annan pref med liknande risk/reward så gör du klokt i att välja den istället. Jag ser inte någon sådan men kan givetvis ha fel, vilka har du köpt istället?

      Tack för kommentar och länk!

      Radera
    3. Jag har ju investerat annat kapital också så svårt att säga exakt vad de gick in i, men köpte rätt mke corem när de låg lägre, k2a och några oscar. De mesta har gått upp kraftigt nu och självklart inte låg risk. Men totalavkastningen borde ju bli högre med det bytet, förutsatt att inlösen sker?

      Radera
    4. Corem, K2A och den vanliga Oscar-preffen har större ränterisk i kursen då DA är lägre samt sannolikheten för inlösen är låg/obefintlig. Skulle det bli ränteuppgång samtidigt som börsfrossa fram till februari så lär SAS P klara sig bättre allt annat lika då inlösen "hänger i luften". Om börsen och räntan är stabil så blir det nog hugget som stucket tror jag. Ytterligare joker är bostads- och fastighetsmarknaden som man får hålla lite koll på om man har preffar i sektorn.

      I februari vet vi :-)

      Radera
    5. Yes, som sagt risken är högre men om kursen inte drabbas av räntehölningar/oro så blir ju avkastningen bättre med ett byte? Du plockar 20kr som du annars förlorar vid inlösen (545-525) och hämtar hem 30 kr i utdelning från motsvarande summa investerad i corem/k2a/oscar (låg på de nivåerna när jag köpte). Då har man 5-6% mer i avkastning (-courtaget). Missar jag något? :)

      Radera
    6. Vi får prova med ett räkneexempel som gäller från nu (precis som inläggets tidshorisont) till och med en (courtagefri) inlösen efter feb-utdelning:

      Köp SAS P på 545 -> 3,2% totalavkastning
      Köp K2A på 273 -> 5+5+4 (utd. mars men +4 borde vara inprisat i kursen vid februari om vi avrundar uppåt lite snällt) -> 5,1% avkastning exkl. säljcourtage

      Diffen i avkastning är knappt 2%-enheter mao

      Allt annat lika ser K2A mer attraktivt ut men det ska ställas i relation till riskerna jag nämnt tidigare. Skulle det bli inlösen för SAS P i februari så kan man köpa en annan pref till då gällande marknadsvärde. Blir det inte inlösen har man fortsatt god risk/reward jmf med K2A o liknande preffar tänker jag.

      Med det sagt har jag även en liten post K2A i bilportföljen utöver SAS P.

      Radera
    7. Jag håller med dig och uträkningen stämmer bra :). Man får ju helt enkelt avgöra om det är värt risken för 60% mer direktavkastning med förutsättningarna att det blir inlösen :).

      Tack för intressant inlägg!

      Radera
    8. Tack för bra kommentarer och synpunkter!

      Radera
  3. Givet att bolaget inte får likviditetsproblem så borde det bli bra för oss preffägare oavsett om det löser in nu eller senare. Skulle kursen sjunka under 525 så borde rimligen bolaget köpa över börsen vilket skulle ge stöd.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  4. Jag tror på en inlösen under tidigare delen av 2018 varför jag har bytt preffar

    http://attvaljalycka.blogspot.se/2017/06/sas-preferensaktie-aga-eller-icke-aga.html

    men dina tankar och beräkningar är klart värdefulla. Det skall bli spännande att se vem som fick rätt :-) Sen var ju min andel betydligt högre än din så det kanske var förhastat att slänga ut dem allihopa men det kändes bäst så.

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir det inlösen i februari 2018 så blir avkastningen måttlig men i förhållande till risken god enligt mig. Blir det senare inlösen ser det bättre ut avkastningsmässigt men sannolikt med något ökad risk (varför löser de inte in?). Risken för inställda utdelningar i närtid borde vara låg så totalt känns caset ok tycker jag som sagt.

      I februari vet vi :-)

      Tack för kommentar och länk!

      Radera
    2. Jag sjukade ut med en högriskare som Petrusko har skrivit om,
      PIMCO Corporate & Income Opportunity Fund, Som komplement till preffarna. Jag tror inte jag har sänkt risken nämnvärt egentligen men det blir lite roligare med 5 nya prylar i portföljen. Får jag in en slant extra kanske jag hoppar på SAS igen men förmodligen inte...

      Men i utdelningssäkerheten där är vi helt överens. Jag har svårt att se att de skulle ställa in utdelningarna innan ruinens brant och dit är det en bra bit i dagsläget.

      Radera
    3. Ja nu när USD/SEK sjunker kanske man ska börja kika på "andra sidan" igen...

      Radera
  5. Angående risken ska man vara medveten om att SAS är ett prestigeprojekt bland flera länders politiker av skilda kulörer. En politiker är alltid mycket villig att försvara sin stolthet med skattebetalares pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar inte räkna med politikers insats i detta fall men kursen får nog ett visst stöd i SAS fall tack vara det statliga ägandet.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Hur tror ni SAS pref påverkas av den riktade emissionen som SAS meddelade om idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir med stor sannolikt inlöst i februari 2018 men frågan är om de har råd att lösa in alla på en gång, möjligen kanske de emitterar nya preffar med andra villkor och löser in resten.

      Radera