2017-06-13

Toyota Motor Corporation

Och bilen går bra?

Foto: Serge Kutuzov - unsplash

Bilindustrin har ett antal utmaningar framför sig och vågar man satsa på denna typ av aktier?

Som enda japansk- och bilaktie så har jag sen en tid tillbaka i portföljen:

Toyota Motor Corporation (TM)

Vad kan man då säga Toyota? Jo bland de ledande bilmärkena mätt i antal sålda bilar.

Bolaget är nog mer känt för kvalitet och pålitlighet än för ett sexigt varumärke. Jag är inne på min andra Toyota och för min del har det varit väldigt pålitliga bilar (peppar peppar).

Toyota är även känt för "the Toyota way" som ligger till grund för Lean, Kata och ett antal metodiker som bland annat går ut på effektiv produktion med kvalitet (om man förenklar resonemanget en del).

Med andra ord ett fint bolag med vettiga värderingar enligt mig.

Aktien då?

bildkälla: Avanza

Lite blandad kursutveckling senaste åren och ett P/E på ca 9-10 beroende på hur långt fram man kikar.

Du får en ganska trevlig direktavkastning på 3,5% och utdelningsandelen är runt 35%. Bolaget delar ut två gånger per år i juni respektive december och källskatten tycks bli 15%.

Återstår att se hur bolaget kan konkurrera med batteridrivna bilar bland annat framöver. Jag tror nog de kan hänga med då de har mycket erfarenhet från sin hybridteknik och med automatisering.

Vad tror du om Toyota Motors?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

23 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är ärligt talat lite bekymrad för Toyota som investering. Bolaget har visserligen samlat på sig mycket erfarenhet från batterier och laddning i form av sina hybrider och laddhybrider de haft. Men från att ha varit pionjärer inom detta område har man idag hamnat hjälplöst efter.

    Toyota valde ju istället att satsa fullt ut på vätgasbilar och har plöjt ner miljarder i denna utveckling men det verkar inte bli något vettigt än så länge från denna forskning. Övriga biltillverkare med Nissan, Tesla och BYD i spetsen har ju tagit ledningen med elbilar och genom denna satsning kan man nyttja en befintlig infrastruktur för att "tanka" bilen, nämligen genom att folk laddar sin bil hemma. Man pluggar in bilen när man kommer hem från jobbet och den är fulladdad varje morgon, genom ett enkelt val kan kan styra så att man får 100 % förnyelsebar el från sin elleverantör.

    Vätgasen är ett mycket mer komplicerat alternativ, utrustningen lider av stora problem i form av korrosion och slitage och kräver väldigt mycket service och underhåll. Utöver detta ska också en helt ny infrastruktur byggas ut över hela världen för att man ska kunna tanka sin vätgas. Vätgasen i sig har i dig i huvudsak fossilt ursprung... Visst kan man sätta upp ett vindkraftverk och producera vätgas av elen men det blir helt enkelt för stora förluster, bränslet blir för kostsamt.

    Detta verkar till slut också ha gått upp för Toyota som i November (efter lite missförstånd om helt nedlagd vätgasutveckling) meddelade att man också kommer att satsa stort på elbilar.

    Gissningsvis ligger utvecklingen i Kina (världens största bilmarknad) bakom detta beslut. I Kina lider man av enorma problem med utsläpp i städerna och man har därför beslutat att år 2018 ska minst 8 % av alla sålda bilar vara av typen "nollutsläpp", år 2019 ökar denna siffra till 10 % och året därpå 12 %. Detta krav ställer man på varje respektive företag som säljer bilar i Kina. Kina är en mycket viktig marknad för Toyota som säljer 100 000 bilar I MÅNADEN i landet. Helt galet stora siffror!! Detta medför att Toyota från och med nästa år kommer tvingas att sälja 8000 nollutsläppsbilar i Kina för att fortsätta sälja som de gör idag. Problemet är bara att den enda bil som Toyota har som uppfyller detta krav är Mirai som kostar en bit över en miljon svenska kronor att köpa (i Sverige går den för övrigt bara att leasa) och som inte säljer speciellt mycket i världen. Till detta kommer problemet med obefintlig infrastruktur för vätgas.

    Så det börjar nog bli bråttom för utvecklarna hos Toyota att börja utveckla sina elbilar ordentligt och snabbt nu!

    För att göra en liten återkoppling till Toyotas erfarenhet av laddhybrider så kanske man ändå inte har förvaltat denna kunskap på bästa sätt. Under hela 2016 sålde man totalt 67 stycken prius i Kina, och i december sålde man en enda prius. Glöm inte bort att Kina är världens största och viktigaste marknad, även för en bjässe som Toyota.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-15/toyota-sold-one-prius-in-china-in-december-as-demand-disappears

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jag investerar i Toyota skulle jag ta reda på hur stor del av Toyotas vinst som går att härleda till service på bilarna. Även jag äger en Toyota och visst fungerar den bra, krånglar inte osv, men jag måste göra årlig service vid deras verkstad för att garantierna ska gälla, och jag gissar att de säljer in detta till majoriteten av sina kunder som sannolikt köpt en Toyota just för att slippa krångel, och då är man nog öppen för att lägga lite pengar på årlig service. Varför är då detta viktigt? Jo, för att vid övergången till elbilar finns det inte så mycket kvar att serva på bilen. Allt sånt som förbränningsmotor, växellåda, startmotor, bensintank, avgasrör osv har försvunnit. Kvar att serva finns däck och bromsar... Tesla har tydligt visat att deras bilar inte kräver någon service för elmotor och batteri. Nu finns det Teslor som har rullat upp emot 30 - 40 000 mil som inte har haft något enda problem med drivlinan och som i snitt har kvar över 90 % av batterikapaciteten. Är det bara konspiratoriskt eller kan det vara lite rimligt att Toyota valt att satsa på vätgas just för att man vill behålla möjligheten att serva kundernas bilar?

      Jaja, det blev ett otroligt långt och kanske lite konspiratoriskt svar på ditt inlägg, men jag tänker att du vill bli ifrågasatt så att du kan tänka igenom din investering en extra gång utifrån mina antaganden och idéer (så brukar jag själv vilja göra nämligen). Följ gärna upp denna investering och dina tankar kring bilbranschen framöver!

      Radera
    2. Jag fick dela upp mitt svar i två inlägg, det fanns en begränsning i hur många tecken man fick skriva i ett och samma svar! :)

      Radera
    3. Oj! Vilken grymt bra kommentar, tack så mycket!

      Servicen är inte gratis men vet inte riktigt hur den står sig jämfört med andra bilmärken. Min bil är över 8 år gammal och då är kostnaden konkurrenskraftig jmf med Mekonomen då man får 20% rabatt.

      Vet inte om det finns någon TCO-jämförelse bland bilmärken men gissar att Toyota borde stå sig väl totalt sett om man tar hänsyn till värdeminskning och så (betoning på gissning).

      Jag är sannolikt färgad av mina erfarenheter som ägare och det finns nog anledning att följa utvecklingen noga hur bolaget utvecklas framöver. Min andel totalt sett är liten (ca 0,5%) så det är inget jag ligger sömnlös över men jag ville ha något japanskt bolag då Japan ändå har ca 6-7% av världsindex.

      Återigen, tack för kommentar!

      Radera
    4. Teslas underhållshistorik lär knappast lämna Toyota sömnlösa om nätterna. Teslas stora fördel är att kunderna varit väldigt överseende med fel. Nissan Leaf verkar däremot infria löften om elbilars pålitlighet (http://insideevs.com/truedelta-tesla-least-reliable-automotive-brand-model-s-repair-frequency-2-3-times-worse-average/)

      Radera
    5. Intressant, pålitlighet har hög prio för mig men kanske inte hos Tesla-ägare?

      Tack för länk och kommentar!

      Radera
    6. @aktieingenjören

      Jag syftade i mitt svar endast till Teslas elmotor och batteri. I övrigt har de en hel del att lära. Detta kommer för övrigt att bli en av de stora utmaningarna för Tesla vid släppet av Model 3. Hittills har kundgruppen huvudsakligen varit teknikintresserade som kunnat stå ut med ganska mycket, model 3 har en annan kundgrupp som kommer att vara mer kräsna. Dock börjar man med att endast sälja Model 3 till egna anställda, därefter till befintliga Teslaägare och därefter till nya kunder, förhoppningen är väl att hinna åtgärda de flesta problemen innan man når nya kunder.

      Radera
  2. Jag gillar absolut aktien och är riktigt sugen på den.

    Det som talar emot är att det är ett Japanskt företag vilket gör att det kan vara en väldigt konservativ och ineffektiv affärskultur som råder i företaget likt hoss många andra Japanska företag och instutioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är med på vad du menar (Olympus bland andra). Just Toyota är kända för sin fina företagskultur och givet att de inte sumpat den i närtid så är jag komfortabel i mitt (ringa) ägande.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Delar en artikel kring priser för service från igår, för den som vill jämföra. Aurisen låg rätt högt upp. http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170620/sa-mycket-kostar-mest-salda-bilarna-att-serva-stora-skillnader/

      Radera
    3. Vore intressant med en TOC-jämförelse, dvs service+värdeminskning+övriga kostnader över en bilmodells livstid. Nog för att Toyota är dyra i service men jag tror kostnader för stora reparationer inträffar mer sällan jmf andra märken.

      Tack för länk!

      Radera
  3. Intressant att du tar upp Toyota! Mycket läsvärd kommentar om batteri vs bränslecell. Något man dock inte ska glömma är miljöbelastningen som batteritillverkningen för med sig. Eller närmare bestämt utvinningen av metaller för den. Det finns mkt skrivet om detta, ett ex:

    https://www.theguardian.com/vital-signs/2015/jun/10/tesla-batteries-environment-lithium-elon-musk-powerwall

    Det finns andra aspekter också, som att infrastrukturen är sägs vara knepigare med bränsleceller. Men då ska man också ha i minnet att det tar mkt längre tid att ladda en bil vid laddningsstation än att fylla med vätgas.

    Min skepsis mot Tesla finns på flera plan... Har tänkt skriva om detta vid tillfälle om jag hinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra input! Utan att veta som mycket om vätgas-tekniken så har jag för mig att själva grundämnet väte är hyfsat vanligt i universum iaf även om kemi inte var/är mitt huvudämne :-)

      Tack för kommentar och ser fram emot att läsa dina tankar om Tesla!

      Radera
    2. Tack! Ja, det finns ju massor i universum, men på jorden får vi framställa. Finns många olika sätt, t ex genom "bryta upp" vattenmolekyler. När man sedan använder vätgasen bildas vatten igen. Fint kretslopp!

      Dröjer nog lite, men finns på listan över framtida inlägg!

      Radera
    3. Den som väntar på nåt gott...

      :-)

      Radera
    4. Det skulle vara roligt att ta del av ditt inlägg om vätgas vs batterier! Det stora problemet med vätgasen är väl att verkningsgraden vid elektrolys är ca 50 % och att verkningsgraden i själva bränslecellen är ca 50 %, totalt 25 % verkningsgrad således. Vad gäller batteri är verkningsgraden vid uppladdning av batteri ca 80 % och elmotorn ca 90 %, således totalt ca 70 %. Förluster i elnät och övrigt i bilen är samma mellan bränslecell och vätgas.

      Opels nuvarande elbil och Nissans nya som presenteras i september har ju över 30 mil verklig räckvidd, hur ofta kör ni mer än 30 mil utan paus? När jag gjorde en långresa i en Nissan Leaf (30 kWh) var batteriet tillräckligt laddat efter ett toalettbesök, så vi fick rent av dricka vårat kaffe medan vi körde bilen då laddstoppen inte var tillräckligt långa... ;)

      Nej, jag tror inte att bränsleceller är framtiden givet hur snabbt batterierna utvecklats idag. När Toyota påbörjade sin utveckling av bränsleceller tycker jag man gjorde helt rätt, men idag har batteritekniken sprungit ikapp och förbi.

      Radera
  4. Ja och därav relativt låg värdering och utdelningsandel antar jag? Det är en tuff bransch men tror Toyota har en bra position jmf med många andra bolag.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  5. Brukar kombinera Teknisk analys med Fundamental analys, i detta fallet ser det ut som en stor head and shoulder ala Henrik Lundqvist. DVS snar nedgång är att vänta i Toyota. Dessutom är det stora svängningar inom miljöområdet, dieselbilar förbjuds i vissa Tyska delstater etc. Jag hade nog avvaktat att köpa. (OBS! har oftast mer fel än rätt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ha rätt. Svårt att tajma kurser samt att min placeringshorisont är 10+ år ger att jag ligger lång tills vidare och samlar utdelningar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Bilindustrin går också bort för mig. Söker som Buffett små hinder jag kan gå över. Inga höga som man behöver hoppa över. Vätgas eller el till bilen? Hur det än blir så tror jag bilägarna tar sig till Systembolaget och köper från och till en flaska Cassillero del diablo av mig då jag är aktieägare i Vina Concha

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Full respekt för att man inte är all-in bilindustrin och som en händelse råkar jag äga Vina Concha med :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. Well,

    Jag arbetar med enkelheten när jag investerar så också när jag lagar mat. Ikväll blev det en Cassillero del Diablo. En fin chardonnay från 2016. Utsökt. Såg på flaskan följande Food match: Great with fish and seafood. Gjorde lite ugnsbakad lax med olivolja, sesamfrö, ost och inte minst panko. Enkelt och verkligen gott. Fisken kryddorna och vinet.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gott!

      Keep It Simple är nog bra inom investeringar med, stabila utdelningar är en relativt enkel strategi som har bra risk/reward tror jag.

      Radera