2017-01-22

MyDividends: "Fun with flags"-edition

Vilken vecka för oss utdelningsinvesterare!

Ett grymt verktyg från lillaekonomen samt bra utdelningshöjningar från de "obligatoriska" innehaven Castellum och Realty Income.

Detta tillsammans med lite inspiration från kollegor med förkärlek för globala aktier så har det nu blivit dags att presentera stolt:

MyDividends - "Fun with flags"-edition

För nytillkomna så syftar verktyget MyDividends till att hålla reda på olika portföljparametrar i allmänhet och sådana relaterade till utdelningar i synnerhet. Verktyget ska ses som ett komplement till den portföljrapport som tillhandahålls av din nätmäklare och jag använder det främst vid månadssparande och reinvestering av utdelningar samt för att hålla reda på de sistnämnda i olika avseenden.

Denna uppdatering av verktyget innehåller lite smått och gott:

1. Flaggor
Flaggor som visar bolagets huvudsäte i innehavstabellen.

bildkälla: z2036

Jag är svag för visualisering och en flagga är lättare att avläsa än en landskod tycker jag. Sen hur stor roll bolagets huvudsäte har i praktiken kan diskuteras då många bolag är globala oavsett men intressant information tycker jag avseende skatteregler och dylikt.

2. zYG-score
En ny parameter, "zYG-score" som beräknas av direktavkastning + förväntad tillväxt x hävstång (z2036 Yield/Growth-score). Detta värde indikerar förväntad årlig totalavkastning (allt annat lika).
bildkälla: z2036

Jag har som strategi att balansera direktavkastning och utdelningstillväxt och tycker det är smidigt att se någon sorts totalsiffra. Vad tror ni om denna?

3. zYG-score i "Heat"-map
"Heat"-map för innehav är nu baserat på aktiens zYG-score istället för direktavkastning som tidigare.

bildkälla: z2036

Jag använder denna för att se relativa andelen för ett innehav på ett enkelt sätt då en area är lättare att avläsa en procentsiffra tycker jag. De rutor som ser "kalla" ut kan man fundera över om de är köpvärda eller rent av borde bytas ut kanske?

4. Katogorier i "bubbel"-diagrammet
"Bubbel"-diagrammet är nu baserat på kategori istället för land som tidigare. Färgerna är även synkroniserade med cirkeldiagrammet för kategorifördelning.

bildkälla: z2036

Denna graf använder jag ofta när jag funderar över vilken/vilka aktier som känns köpvärda för stunden. Exempelvis Novo har rört sig högerut sista halvåret, är den köpvärd nu? Håller tillväxtestimatiet? "Bubblorna" väcker frågor och funderingar tycker jag.

5. Förenkling och ny färgsättning cirkeldiagram för kategorier
Cirkeldiagrammet för kategorifördelning har fått ny färgsättning och jag har i mallfilen minskat antal kategorier (Telecom har gått in i Tech exempelvis) något samt uppdaterat några estimat.

bildkälla: z2036

Är nu sugna på att prova verktyget så finns det en detaljerad instruktion här.

Hoppas ändringarna ska vara till det bättre, jag har tagit bort mätaren för kassa då en utdelningsinvesterare alltid är fullinvesterad, eller hur? ;-)

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en uppfattning.

15 kommentarer:

  1. Trevligt tillägg! Jag lyckas inte få google stocks att hitta aktierna och deras data även om jag följer dina och googles instruktioner - vad kan det vara som jag gör fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul!

      Jag har uppdaterat mallfilen så att nu finns det fler aktier och exempel beroende på land och lista.

      Har du något exempel på en aktie så kan jag prova med den?

      Radera
  2. Kassa parametern får du gärna ta tillbaka då jag använde den till att räkna ut ett annat nyckelvärde - YoC :-)

    William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan du räkna ut YoC från kassan? YoC = utd/GAV såvitt jag vet, eller?

      Jag har en hel del önskemål om GAV och YoC för MyDividends men dessa är låg prio av följande skäl:

      1. Verktyget syftar till att beskriva nuläge samt utsikter för kommande period upp till ett år
      2. YoC och GAV är historiska värden och saknar betydelse i ett schablonbeskattat sparande enligt min mening
      3. Investeringsbeslut bör baseras om vad man tror om en aktie framåt och börjar man ta hänsyn till GAV så kan det bli galet tror jag

      Tack för kommentar!

      Använder ni andra GAV/YoC och till vad i så fall?

      Radera
    2. Det jag menade var att jag själv har mixtrat lite med spreadsheetet och räknat ut YoC. Jag bytte sedan ut värdet i Cash cellen mot mitt YoC värde. Jag använde alltså inte kassan för att räkna ut YoC, utan jag använde dess "mätare" för att visa min YoC när man visar sin rapport här på din blogg.

      Detta är önskvärt att du tar tillbaka, eller så får jag lösa det på sättet som du rekommenderade.

      Radera
    3. Ah, jag förstår. Jag fixar så att man kan välja mellan Cash och zYG, återkommer!

      Radera
    4. Så, nu kan man välja Cash istället för zYG om man anger &cash=true sist i url:en, som exempelvis så här: http://z2036.blogspot.se/p/mydividends-extended-edition.html?sheet=1iFrcqYhdm8agn-XwrGYfqeKzuX21rQ5dmMP7zBKVy-s&sheetname=Portfolio&cash=true

      Hoppas du blir nöjd!

      Radera
  3. Själv inkluderar jag likvider på ex en ISK i framräknandet av YoC (eftersom likviderna inte är placerade på annat sätt, i exempelvis ett räntekonto och därmed exkluderas ur beräkningen). YoC ger såldes Utd/GAV+Likvider.
    Skillnaden att inkludera likvider är i mitt fall försumbar, då jag (såklart) är nästintill fullinvesterad ;)
    My 2 cents...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag, för att räkna ngn sorts historisk "ränta" mao?

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Jag kanske låter lite negativ till YoC vilket inte var meningen då det verkar vara ett populärt mått bland många utdelningsinvesterare.

    Om man vill ha YoC i MyDividends så kan man byta ut de automatgenererade kurserna mot sitt GAV så blir det YoC istället för DA som visas.

    Man kan fortfarande ange kassa i mallfilen, enda skillnaden är att den inte visas som mätare.

    SvaraRadera
  5. Hej Stefan,
    tack för skoj update! Vilket kommando kan man rita upp flaggorna med om man inte använder din mallfil?
    Tack och Mvh
    Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flaggorna renderas från mallfilen via kolumnen Country där landskoden anges i följande webbadress: http://www.geonames.org/flags/m/SE.png" width="19" height="13" för exempelvis Sverige.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Tackar för svar, men med risk för att låta lite korkad: vilket kommando använder du i själva Google docs dokumentet för att läsa in den flagga du vill visa från geonames.org? Man måste väl ange något kommando väl?
    Mvh S

    SvaraRadera
    Svar
    1. I kolumnen Country anges landskoden hårt, dvs manuellt av dig som användare.

      När sedan verktyget läser in data från arket så är det en vanlig HTML IMG-tagg som genererar själva bilden och där strängvärdet beror på vad som står i arket.

      Exempelvis om det står SE så blir det som ovan, NO blir http://www.geonames.org/flags/m/NO.png etc

      kodmässigt ser det ut så här i JavaScript:

      'http://www.geonames.org/flags/m/' + myCountryCodeVariable + '.png';

      Radera