2015-02-26

Test av app: Nordnet

Idag släppte Nordnet en ny version av sin "app" till smartphone och jag har utforskat den lite snabbt i min iPhone 6 och tänkte delge mina tankar kring detta. Totalt har jag ägnat max en halvtimme så det är mycket möjligt att jag missat eller missförstått saker.


Inloggning






Föregående version hade krånglig inloggning och man kunde inte spara uppgifter bland annat. Nu gick det mycket smidigt via mobilt bankid och utan att man behövde ange personnummer.



Framsida












Här går att anpassa vad som ska visas och default får man en stor graf OMXS30 i realtid överst samt lite listor med aktier, valutor, råvaror och index. Det gick att ta bort dessa och lägga in en anpassad lista med blandade favoriter någorlunda smidigt.


Jag kan dock tycka att man kunde ha komprimerat raderna något som man kunde få fler rader i den synbara vyn.

Layoutmässigt så är det svala färgtoner man använt och det tilltalar mig.




Portfölj












Lätt att välja mellan sina portföljer och en rejäl plats reserverad för grafisk presentation av den dagliga utvecklingen. Kan tycka att den är lite väl stor och dominerande. Den tycks inte uppdateras kontinuerligt (iaf inte med amerikanska innehav) och vill man ha nuvärde måste välja något annat i appen och sen tillbaka igen. Förväntat var uppdatering vid snabb gest nedåt.

Vidare listas aktier och fonder på ett tydligt sätt och man kan lätt klicka på ett instrument för att få grafer och annan data. Graferna renderas väldigt kvickt men är lite svårlästa i stående läge. Tyvärr händer inget i liggande läge då man hade förväntat sig graf i helskärm.



Handla
Ej testat, vågade inte trycka på säljknappen. Såg rätt ok ut och duger säkert till nöds.

Det finns säkert fler menyer och annat att utforska men spontant så är appen ett litet lyft jämfört med tidigare version. Den lär inte få folk att överge sina datorer och sköta allt från appen men som en mobil backuplösning fyller den sitt syfte. Den smidiga inloggningen är nog det som sticker ut mest i mitt tycke, bäst i klassen bank- och finansappar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar