2018-08-19

Sparkalkylator Grand Deluxe - betarelease!

Under sena kvällar denna vecka har jag suttit och kodat på en ny variant av mina sparkalkylatorer. I fredags kväll tycker jag att den blev tillräckligt bra för en betarelease,

z2036 presenterar stolt:

Sparkalkylator Grand Deluxe << klickbar länk till verktyget

Det finns en del kvar att justera men tycker att det vore värdefullt att få feedback i ett tidigt skede så därav denna betarelease i befintligt skick.

Den stora skillnaden är att du kan se hur mycket sparkapital du har efter din spartid på ett tydligare sätt och att du kan välja mellan realvärde (dagens penningvärde) eller nominellt.

Vidare har jag gjort att försök att visa på månadsbelopp första året enligt "4%-regeln" eller via utdelningar vid spartidens slut. Här kan du även välja om det ska vara före eller efter skatt givet att du ligger kvar i samma sparform. Väljer du efter skatt så belastas månadsbeloppet med schablonskatt för ISK/KF vilket blir fallet i praktiken om man behåller sparformen under utbetalningstiden.

Inmatningsparametrar är i stort sätt detsamma som för föregående version (som för övrigt kommer att vara kvar tills vidare) men jag valt att dela upp dessa i färgerna grönt och rött.

I övrigt är det i princip samma beräkningsmotor och funktionalitet i botten.

I framtida versioner planerar jag att utöka med analysdelar kring avgifter bland annat och kanske ytterligare funktionalitet kring utbetalningar. Har du önskemål och/eller feedback så är du mer än välkommen att kommentera nedan.

Vad tycker du om det nya upplägget?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Bildkällor: z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

32 kommentarer:

  1. Snygg och tydlig layout! Går det att öka startkapitalet i kalkylatorn? Det skulle isåfall vara mitt förslag/önskemål. Jag kan dra upp den till 1000000. Bra att skatt kan väljas att läggas till. Bra att kunna se utdelningar eller utbetalningar via 4% regeln. Kalkylatorn förenklar överblick över hur regeln eller utdelningar skulle kunna användas på egna portföljen i ett längre perspektiv!/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obs se ovan råkade bli någon länk! Det var ej meningen! Siffrorna är menat att läsa som summa, så klicka ej på länken vet inte vart man hamnar om summan finns som tel nr?!/C

      Radera
    2. Det där med "se ovan" förstår jag inte?

      Jag ska se om jag kan få till att reglagen blir mer dynamiska - tack för feedback!

      Radera
    3. Jag menade med ”se ovan” att det i mitt egna svar högre upp blev någon klickbar länk av summan, som inte var menat att lägga som länk! Men kanske ser olika ut beroende på vilken enhet man läser genom. /C

      Radera
  2. Hej Stefan,

    Ser jättebra ut. En fråga bara, vad avses här med Spardisciplin och hur påverkar det utfallet? Aldrig riktigt förstått just det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disciplin är om du klarar att låta ditt sparande öka när inkomsterna ökar. Eller om hela löneökningen går till ökad konsumtion och sparande ligger kvar på 1000kr/månad. I exemplet ovan så kommer man spara 1000kr/månad första året, 1020kr/månad år 2, 1040,4kr/månad år 3 o.s.v.

      Radera
    2. @Filosofen

      Du hittar bakgrund kring Spardisciplin här: https://z2036.blogspot.com/2016/03/sparkalkylator-deluxe-bloggers-edition.html

      Tack för feedback!

      @Anonym

      Tack för exempel!

      Radera
    3. Tack, men jag förstår fortfarande inte. Ibland går det trögt!

      Dels finns ju "Årlig ökning", säg 2%. Sen finns "Spardisciplin", säg Miljonär innan 30 = 1%. Summeras det då till 3%, eller blir det en ökning av den årliga ökningen med 1% per år, så att det blir 1,02*1,01?

      I mitt huvud blir "Årlig ökning" och "Spardisciplin" lite kaka på kaka men jag hoppas att jag missförstått det på något dråpligt vis och att någon kan reda ut denna oreda!

      Stort tack,

      Frilosofen

      Radera
    4. Årlig ökning är en fast procentuell ökning per år. Väljer du 2 % så höjs månadssparandet med 2 % varje år.

      Spardisciplin är en progressiv ökning utöver den årliga ökningen. Miljonär Innan 30 ger att du varje år ökar med 1,5 %-enhet extra. Dvs År 1 årlig ökning + 1,5 %, År 2 årlig ökning + 3 % osv. Du kan se effekten i den blå stapeln i diagrammet.

      Hoppas det gav klarhet!

      Radera
    5. Då är jag med på noterna! Tack Stefan att du tar dig tid att förklara, uppskattas verkligen.

      /Frilosofen

      Radera
    6. Så bra! Du är inte den första som tycker att Spardisciplin är knepig att förstå så den behöver nog förklaras bättre oavsett.

      Radera
  3. Väldigt snyggt men samtidigt enkelt att använda! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min målsättning :-)

      Tack för feedback!

      Radera
  4. Underbart pedagogiskt. Jag tänker använda den här i mina grund- och fortsättningskurser i aktiesparabde. Hoppas att det är det som är meningen! Självklart ingår du i mina rekommenderade blogg- och twitterprofiler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och självklart är syftet med verktyget att så många som möjligt ska använda det i bra sammanhang!

      Tack för fin feedback!

      Radera
  5. Skulle vara coolt om man kunde använda den för en tjänstepensionsdrpå också. T ex hur påverkas insättningen om man löneväxkar en tusenlapp av sin månadslön in i sparandet, en växlad tusenlapp blir ju mer än en tusenlapp in osv. På utsidan skulle man även kunna räkna med skatten som tas ut när man plockar ut pengar som tjänstepension. D v s 30 % upp till en viss nivå osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan använda det för tjänstepension redan. Välj Pensionsförsäkring och ange inkomstskatt så ser du hur mycket du får utbetalt efter sparperioden.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Ingen orsak, hojta till om du stöter på patrull!

      Radera
  6. Inte för att jag vet varför funktionen finns, men när man klickar på rubrikerna i resultattabellen så hoppar allt runt på ett konstigt sätt. Antar att det är ett filter för att kunna stortera i storleksordning, men ser ingen nytta av den. /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder Google table chart och den har sortering inbyggd men du har rätt i att det har ingen funktion i detta samnanhang, tack för feedback!

      Radera
  7. Snyggt som vanligt. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  8. Uppdatering: Maxvärde för reglagen ökas nu automatiskt om du drar till max.

    SvaraRadera
  9. Tack! Bästa sparkalkylatorn jag har hittat! :)
    Men jag var tvungen att läsa guiden för att fatta att man kunde ändra vissa parametrar, tex realvärde, depå och 4%. Du borde ändra så att man ser att det är alternativ man kan göra där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har medvetet valt en "diskret" design för att få det så kompakt och renodlat som möjligt.

      Tack för feedback och förslag!

      Radera