2015-06-02

Inför utlandssemestern...

så hoppas jag att ni har kikat på mina råd från förra året?

Om inte är det hög tid att ansöka om ett extra betalkort nu så att det hinner aktiveras innan en eventuell utlandsresa i sommar.

Sedan jag övergav min storbank för några år sedan har jag nästan haft som sport att jaga rätt på de mest prisvärda banktjänsterna på den svenska marknaden.

Jag drar mig inte för att rekommendera aktörer ibland vilket jag kommer att göra även i detta fall, vill dock betona att jag inte har något samarbete eller någon annan fördel genom att göra detta.

Den svenska marknadens bästa betalkort för köp i utländsk valuta enligt min mening är:

Santander - Mitt kort med sparränta

  • Inga växlingsavgifter, man får MasterCards referenskurs per köptillfälle
  • 0,5% ränta på insatt belopp
  • Ingen fast årsavgift
  • 12 fria bankomatuttag/kalenderår
  • Fria överföringar från och till annan bank

Vad är haken? 

Har inte hittat någon ännu förutom att det tar upp till en bankdag för överföringar. 

Jag har haft mitt kort i några år nu (det hette GE Moneybank innan)  och det har fungerat felfritt så här långt. Vidare brukar jag använda det för köp i utländsk valuta via Internet då det känns lite säkrare att använda ett kort som saknar kredit.

Så det är bara att skaffa ett kort till varje myndig i hushållet (så att man får fler fria uttag/hushåll/år). 

Att tänka på:
  • Santander tar en kreditupplysning
  • Det tar ca 3 veckor allt som allt innan man fått kortet och kan använda det
  • Vid bankomatuttag/kortköp utomlands, välj alltid lokal valuta för bästa växlingskurs
Har man ICA som bank så tror jag de har ett likvärdigt kort men med årsavgift men kan vara ett bra alternativ för vissa.

Någon annat kort jag missat som är bra för utländsk valuta?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar