2017-03-12

Parkeringsplatser på börsen?

Om man någon gång kört bil i Stockholms innerstad så vet man att det kan vara svårt att hitta en (prisvärd) parkeringsplats. Men hur är det med parkeringsplatser på börsen, finns det sådana?

bildkälla: z2036

När tillväxtaktier känns dyra vilket de kanske gör nu generellt tycker jag så kan så kallade "parkeringsaktier" vara ett alternativ till att bygga kassa i väntan på bättre köplägen.

Det som utmärker en parkeringsaktie är låg volatilitet och stabil utdelning enligt mig. Mina favoriter i genren är preffar med incitament för inlösen i närtid och jag har en kvartett som jag har ständig koll på:

Ratos Preferensaktie
Jag hade förväntat mig ett beslut om inlösen i samband med årsstämman men så tycks det inte bli. Kvartalsutdelningen höjs nu till 30 kronor istället för 25 vilket borde ge incitament för inlösen inom några år åtminstone om inte förr, då direktavkastningen landar på 6,5% beräknat på inlösenkursen på 1837. Sannolikt kommer bolaget köpa tillbaka preferensaktier över börsen om kursen närmar sig inlösennivån tror jag vilket borde medföra låg volatilitet och ett "golv".

bildkälla: Avanza

Då preffen är inne i en ny fas i och med att datum för tidigaste inlösen passerat så kan man inte dra några stora växlar på historiskt beteende fram till nu. Ett givet golv borde vara inlösenkursen som sagt och man vill nog inte betala mer än inlösen + 30 så ett teoretiskt tak borde finnas på 1867. Skulle en inlösen påkallas från bolaget så ska man erhålla inlösenpris + upplupen utdelning vad jag förstår, så då blir det ganska lätt att räkna ut vilka nivåer som köpvärda tänker jag.

Jag har en andel Ratos Preferensaktier i min pensionsportfölj Global Dividend Xtreme på GAV 1840 och det får väl mer ses som en ränte- än aktieplacering. Sammantaget blygsam avkastning till låg risk enligt mig då Ratos har pengar i kassan och i värsta fall får sälja något innehav om den skulle tryta.

Oscar Properties Preferensaktie serie B
Denna preff kan under vissa omständigheter lösas in för 500 vilket än så länge har funkat fint som golv. Detta ger anständig direktavkastning på 7% och sannolikt låg volatilitet. Bolagsrisken är högre här än i fallet Ratos tycker jag, skulle Stockholms bostadsmarknad frysa till is så lär Oscar P och andra liknande projektbolag få det tufft gissar jag.

bildkälla: Avanza

Bortser man från spiken på 528 ovan så handlas aktien i ett ganska snävt intervall vilket är precis det man vill ha i parkeringssammanhang.

Jag har en andel Oscar P Preferensaktier B i Global Dividend Xtreme och i Bil2020 och även det här får väl ses mer som en ränte- än aktieplacering. Risken är högre än i fallet Ratos men i närtid ser jag ingen fara på taket.

SAS Preferensaktie
Om vi skruvar upp risken en del så kan man köpa SAS preferensaktie för ca 9% direktavkastning. Volatiliteten är mestadels låg men det känns inte som bolaget köper tillbaka över börsen än så det kan skaka till på nedsidan då framtiden för SAS inte är glasklar på något sätt.

bildkälla: Avanza

Relativt stabilt handelsintervall senaste året men det skulle kunna rassla till på nedsidan som sagt och tycker att priser under inlösenkursen på 525 skulle kunna vara köpvärda men risken är betydligt högre här tycker jag jämfört med de andra.

Jag har SAS i nästan alla familjens portföljer med GAV<525 och den har gett ett fint kassaflöde än så länge.

Tobin Properties Preferensaktie
För 10% direktavkastning så får du bostadsbyggaren Tobins preferensaktie och här har det skett en inlösen av hälften av alla preferensaktier redan under 2016.

bildkälla: Avanza

Härligt snävt handelsintervall må jag säga och denna preff har bäst risk/reward av alla tycker jag. Inlösenkursen är på 110 men det finns inget som hindrar att bolaget löser in preffarna med kort varsel. Till skillnad från Ratos så betalas ingen upplupen utdelning vad jag förstår vilket gör att man bör vara försiktig när man köper över inlösennivån såvida inte utdelningen är nära. Skulle bolaget lösa in strax innan utdelningen och snuva aktieägarna på densamma så lär bolagets renommé ta stryk såväl som stamaktien gissar jag. Som synes räknar marknaden med utdelning i juni då den handlas runt inlösen + utdelning men kanske är det bolaget själv som köper tillbaka över börsen?

Jag har Tobin i många portföljer till GAV runt 110 och jag passade på att dubbla innan det blev inlösen så att jag fick samma andel efteråt. Över 110 känns sådär att betala men skulle kursen dippa nära en utdelning så kan det vara läge att öka.

---

Sammanfattningsvis så bör man nog inte parkera för länge i dessa värdepapper då stamaktier lär ge bättre totalavkastning på sikt. Som ett alternativ till ränta/kassa skulle det funka som tänker jag om man följer med noga vad som händer för respektive bolag och på räntemarknaden.

Hur parkerar du i portföljen?

43 kommentarer:

  1. Jag skulle nog aldrig försöka parkera mina aktier i preferensaktier. Dels har du risken i bostadsmarknaden och dels har du risken för inflation som urholkar värdet på preferensaktiernas utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske borde haft med tidsperspektivet men tanken är nog max några års parkering och då är inflation och andra risker mer hanterbara tänker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Hej Stefan - stämmer verkligen det du skriver om Tobin (att företaget kan lösa in preffarna utan upplupen utdelning)? I bolagsordningen står att man vid inlösen ska betala 110% av initial täckningskurs (=110 kr) samt "innestående belopp" uppräknat med ränta. Har man inte som preffägare ett "innestående" belopp om företaget väljer att lösa in aktierna dagen innan utdelning (upplupen udtelning)? Någon som vet?

    Med vänlig hälsning, Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade bolaget via mail inför den inlösen som gjordes sommaren 2016 och fick till svar att man inte fick något utöver inlösenkursen vilket också blev fallet sen. Men det kanske hänger ihop med datumet de påkallar inlösen ifrån eller nåt.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Inlösen skedde den 12:e och X-dag är den 10:e.

      Radera
    3. 2016-07-13 bokfördes mina inlösen på 110 och den föregående utdelningen var 2016-06-14 så man kan tycka att man borde ha fått upplupen utdelning för knappt en månad iaf.

      Radera
  3. Mja. Det finns i min mening nästan alltid aktier att investera i till goda priser - just nu är det HEMF, CAST, SO, HCN, AXFO, TELIA, CLAS-B, HMB, O, WPC, QCOM, SBUX, VFC, KO, GIS, VZ och HRL. Samtliga kanske inte uppfyller kriterierna för tillväxtaktier, men erbjuder i min mening stabilare placering än preferensaktier. Dock är jag generellt emot preferensaktier på grund av inflations- och ränterisker. Bostadsmarknaden tror jag på sikt inte kommer ändras i Sverige, med tanke på situationen ute och bristen på bostäder.

    Ingen dum idé dock att hitta något med låg volatilitet där man kan investera under en tid.

    Mvh
    Aktievargen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som utmärker de fyra i inlägget är att incitament för inlösen är stark då det i en del fall (SAS o Tobin) blir dyrare för bolagen med tiden då utdelningar höjs.

      Tack för kommentar och en intressant lista!

      Radera
    2. Hej - på tal om risk - Castellum anses av de flesta som en säker fastighetsaktie jämfört med div preffar (bl a tar ju Sebastian upp ränterisken för preffar). Håller med om att företagsrisken i Castellum inte är hög men ränte- och inflationsrisken är hög. Ca 70 % av resultatet 2016 (drygt 4 Miljarder) kom från omvärderingar till följd av sänkta avkastningskrav. I ett scenario med snabbt stigande räntor kommer avkastningskraven att stiga och Castellums resultat att bli negativt. Man kommer troligtvis fortfarande att ha ett positivt förvaltningsresultat men substansvärdet och aktiekursen kommer att ta stryk.

      Med vänlig hälsning, Per

      Radera
    3. Jo fastighetssektorn generellt lär ta stryk om räntan stiger till höga nivåer.

      Radera
  4. Du som har koll på amerikanska och Kanadensiska aktier, har för mig att jag läste i våras om ett bolag som ägde parkeringshus och parkeringsplatser, som va ett stabilt utdelningscase, men kan inte hitta det nu, har för mig att det va någon bloggare som skrev om det, vet du något om det?

    Tack på förhand
    Investerarstugan

    SvaraRadera
  5. Jag gillar att parkera pengar i ICA. Det är en aktie som oftast är för dåligt värderad för köp och behåll men ändå ger stabil utdelning och har en ganska låg volatilitet. Parkerade pengar i den för ett par månader sedan och sålde sedan när Axfood blev bättre värderad igen.

    Jag tycker egentligen inte att preffar är stabila nog för att parkera pengar i men får samtidigt medge att jag också använder både dem och enfastighetsaktier på ett liknande sätt då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert stamaktier som funkar som parkering med men finns nog ingen som har golv på samma sätt som Oscar, Ratos och Tobin pref tror jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Hej,
    2 år har jag befunnit mig på "börsen" nu. Strax efter det att jag klev på tåget inträffade alltså 27/4 2015.
    Ett tag nu har jag funderat över framtida strategi. Utdelningsaktier har fångat mitt intresse, idag har jag ett ISK
    med 40st svenska utdelningsaktier + råvarufond + guldfond. Samt en KF med 40st (nordiska utdelningsaktier +
    USA utdelningsaristokrater + ETFer). Därutöver ett ISK med 10st blandade fonder. Totalt värde 2 miljoner, ungefär med
    50/50 fördelning avseende aktier/fonder.

    Avsikt (som alla andra ungefär) att kunna gå i pension inom några år. Nybliven 50-åring, extremt låga levnadsomkostnader.

    När jag analyserar utveckling för allt detta över 2 år slås jag av att fonderna överpresterar aktieportföljen ordentligt.
    Tex Swedbank Robur Ny Teknik är upp ca 88% på 2 år, Spiltan Aktiefond Investmentbolag +24%, globala indexfonder +20% ungefär.

    Min svenska aktieportfölj +15% (iofs på endast 1år 4månader). Acando bästa innehav med +136%, vikt dock "bara" 1/50 ca.

    Jag säger inte att +15% är dåligt. Men +88% är f-n så mycket bättre. Jag skulle aldrig våga sätta 200kKr i Acando, däremot
    skulle jag kunna tänka mig att göra det i Swedbank Robur Ny Teknik.

    Varför väljer du som utdelningsinvesterare just denna strategi framför fonder ?? Är det för att känna att du "gör det själv"
    för att ekonomiska frågor och investeringar roar dig ??Du kan väl lika väl investera i fonder och sälja av några 5-6% årligen och leva på detta ??

    Observera att detta inte är något påhopp. Isåfall lika mycket ett påhopp på mig själv, då jag valt en blandad strategi.
    Inte en medveten blandad strategi heller, utan "det bara blev så". Nu däremot funderar jag över framtida strategi från andra halvan av 2017.

    Jag lånar ett partiellt citat "....the purpose of investing isn´t to reduce boredom. It is to increase wealth".
    Individuellt såklart, men något jag funderat en del över.

    MVH/Valet & Kvalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall handlar det mycket om intresse och att det är kul. Vidare strävar jag efter låga förvaltningskostnader över tiden vilket få fonder erbjuder. Jag har slagit de fonder jag jämför mig med än så länge och tror faktiskt att jag har en chans även fortsättningsvis. Detta återstår att se om så blir fallet förstås. Ny teknik-fonder har hög risk enligt mig och passar sådär i min strategi varav att en jämförelse inte blir relevant tycker jag. Men att investera i breda indexfonder är sannolikt både rationellt och bekvämt så skulle jag tröttna på detta nån gång så lär pengarna styras om dit kan jag tänka mig.

      Tack för en mycket bra kommentar!

      Radera
    2. Jo, du förefaller bra på att prestera goda resultat när man ser dina procentuella utfall. Säkert fortsätter det på samma sätt. Jag däremot känner mig ganska kass på den typen av "stockpicking" som kanske krävs. Iaf inbillar jag mig det.

      Det kanske står någonstans på din blogg. Men ändå...vilka fonder jämför du dig med?? Om inte annat kan jag ju investera i dessa *L*. Du har säkert höga krav...

      MVH/V&K

      Radera
    3. För mina globala portföljer så är det SPP Aktiefond Global som jag jämför mig mot och min småbolagsportfölj jämför jag med Carnegie Småbolagsfond och du gör säkert ett klokt beslut att följa dessa före mina portföljer :-)

      Radera
    4. Valet och kvalet, jag tror det faktum att du känner att fonderna är bättre än dina investeringar beror på vad du jämför med och vilka aktier du köpt. Om du köpt aktier i tex investmentbolaget Svolder eller Öresund; Då skulle du spöat spiltans fond rejält.

      Den stora vinsten (enligt mig) med utdelningsaktier är att de ger utdelning oavsett börskursen. De är med andra ord en säker investering även i nedgång.

      Radera
    5. Bra poäng Aktiepappa, även om jag nog hellre skulle säga att utdelningsaktier "sannolikt klarar sig relativt bättre i nedgång" före "säker investering" :-)

      Radera
    6. Jag kan hålla med om att din formulering är bättre ;).

      Riktigt snygg sammanställning av Preferensaktier du har gjort för övrigt!

      Radera
  7. Tobins inlösenkurs är 110:-, men om kursen faller till 100. Kan Tobin då köpa tillbaks andelar över börsen för 100 istället för att lösa in till 110?
    Har för mig att något bolag gjort detta tidigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är högst sannolikt att bolaget kommer att köpa tillbaka över börsen om kursen faller under 110 då de både slipper betala utdelning och får rabatt jämfört med inlösenkurs.

      Ratos har köpt tillbaka en del över börsen vet jag.

      Radera
  8. Hej! Tack för en trevlig blogg. På tal om parkera kapital, har en pensionsförsäkring som understiger 40.000:- ligger bara och skvalpar. Kan det vara läge att "lösa ut" och in på ett Isk istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pensionsförsäkringar har halva schablonskatten jmf med ISK/KF vilket talar för att du ska ligga kvar. Sen beror det på om det finns skalavgifter och om så är fallet kan en flytt eller ett återköp vara ett sätt att rädda kapitalet.

      Radera
  9. Har parkerat kapital i Spiltan Räntefond Sverige. Ingen fenomenal avkastning att tala om, men känns extremt trygg och får mig att sova gott om natten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter stabilt och rationellt!

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. @flygmaskinen: jag gör samma sak, men bara med den mest kortsiktiga bufferten - d.v.s. den som jag vill kunna använda om typ värmepannan säckar ihop där hemma.

      Jag låter Spiltan Räntefond Sverige och Cicero Avkastningsfond tävla om att ge bäst (men ack så blygsam) kortsiktig avkastning, sätter in hälften av bufferten i varje. Ett par tusenlappar får dock ligga och skvalpa på lönekontot och urholkas av inflationen, så att man lätt kan swisha pengar om behov uppstår.

      Radera
    3. Använder SBAB sparkonto för "kontant"-buffert som ger 0,7% ränta (om man har bolån där) men Spiltan räntefond är en imponerande parkeringsfond onekligen!

      Radera
  10. Intressant inlägg!

    Jag kan dock inte hjälpa att, när jag läser alltfler duktiga bloggare som du leta efter placeringar på denna "dyra" börs, inte låta bli att tänka på alternativet kontanter. Visst kan det vara så att några av ovanstående placeringar har nån sorts "golv", jag äger tex själv just SAS PREF med den motiveringen. Men om vi lyfter blicken lite, hela pratet om TINA, there is no alternative,en del verkar hävda att "pengarna måste in på börsen eftersom räntor och annat inte ger någon/ger negativ avkastning". Om man känner så, ingen annan placering är attraktiv, men samtidigt tycker börsen är för dyr, då är det väl ett utmärkt alternativ att ligga likvid tills man tycker förutsättningarna ser bättre ut?

    Med detta menar jag alltså inte att inte ovanstående förslag är vettiga eller rent av bra, jag har som sagt delvis redan investerat på det viset själv. Jag menar bara att alternativet att avstå för stunden och parkera likvider på ett vanligt konto inte ska glömmas bort, om man nu tror på en sättning inom kort.

    Mvh


    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är kassa och tålamod underskattade men då det kan gå långt mellan fyndtillfällena så är det inte fel att få 7-10% ränta så länge tänker jag.

      Jag tycker det är svårt att tajma marknaden och min strategi är att ha full exponering mot aktier över tiden.

      Tack för en bra kommentar J!

      Radera
  11. Vad är det för fel på Northview Apartment REIT. 7,7% idag. Utdelning varje månad. Kommer troligen höja dividenden. Köp för utdelningen och få en fantastisk ränta-på-ränta-effekt Bara hyresfastigheter i Kanada.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Låter som en trevlig REIT då den är inriktad mot bostäder, blir till att spana in den.

      Radera
  12. Angående Ratos Pref, jag tolkade kallelsen till stämman som att de har för avsikt att lösa in preffen och emittera en ny, det gjorde inte du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tolkar kallelsen enligt följande:

      Beslut om möjlighet till nyemission av Pref serie C (nuvarande) samt serie D (ny med okänd emitteringskurs, 1750?). Inget beslut om nära förestående nyemission föreligger.

      Jag hittar inget om något beslut av inlösen av serie C men det hålls öppet med återköp över börsen och att inlösen kan ska i framtiden.

      Beslut om utdelning 120 kr för serie C tom 2018

      Min slutsats är att bolaget kommer att köpa över börsen och om något förvärv blir aktuellt kan nyemission av C och/eller D ske.

      Hittar du någon skrivning om inlösen i närtid?

      Tack för bra kommentar!

      Radera
    2. Nej inget om inlösen i närtid men att ledningen ges rätt att lösa in samt emittera en ny. Strukturen för serie C är ju mer eller mindre designad för inlösen nu efter stämman precis som SAS pref är konstruerad för att bli inlöst/omfinanserad 2018.

      5. Inlösen av preferensaktier av serie C och serie D
      Minskning av aktiekapitalet, dock inte under minimikapitalet, kan ske genom inlösen av ett visst antal eller samtliga preferensaktier av serie C och/eller serie D efter beslut av styrelsen.

      I min mening hade de inte varit så specifika kring serie D om de inte hade för aviskt att emittera den. Svårt att tänka mig att de emitterar en ny utan att lösa in den gamla? Sen kan man ju fråga sig vilken ränta som marknaden vill ha för en ny. Ratos är ett annat bolag nu än när serie C emitterades så det kan bli som du säger att de bara köper över börsen. Senast de köpte var 2016-10-12 till 1 879,43.

      Radera
    3. Jag tror nog att de kommer att emittera en D men frågan är när och hur. Tveksamt om jag betalar 5,7% (100/1750) DA för den men så länge C kostar 6,5% (120/1837) så lär de inte emittera en bättre antar jag. Kanske 6% (100/1667) är "rätt" nivå?

      Ja oavsett hur det blir så är det lite spännande tycker jag och så länge man inte betalar för mycket så blir det bra risk/reward tror jag.

      Bra att du gräver lite i detta med!

      Radera
    4. Ratos pref har varit mitt bankkonto en tid. Ville ha en säker, icke evig preff utanför fastighetssektorn. Vad som spelar in för en ny preff är för mig förutom räntan även den förväntade inlösentidpunkten. Nånstans runt Hemfosas pref kanske denna borde värderas, runt 6% kanske.

      Radera
    5. "säker, icke evig preff utanför fastighetssektorn"

      Det låter onekligen attraktivt och med antagen löptid på 3-4 år så är nog 6% ett bra pris

      Radera
  13. Jag äger samtliga förutom Tobin i dagsläget. Men känns som att ingen av ovanstående alternativ är direkt attraktivt att köpa för tillfället? Dom ligger för högt i pris helt enkelt? Trolig snar inlösning på flera av dom gör att man kanske inte tjänar en krona på dom (snarar går back) om man köper idag? Tänkte främst på Sas och Ratos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oscar P B tycker jag ligger på rimligt pris, Ratos är lätt att räkna på åtminstone samt SAS kan vara nyckfull och ibland blir det köpvärda dippar.

      Tack för kommentar!

      Radera