2024-10-05

Special situation: flatexDEGIRO

Ett bolag som jag ägt förut och som jag nu plockat in igen inom kategorin "special situation"; är tyska nätmäklaren:

flatexDEGIRO



Bolaget hette tidigare bara Flatex när jag var inne en kort stund 2020 och sedan dess har de gått samman med DEGIRO där jag för övrigt är en vilande kund för närvarande.

Anledningen till köp denna gång kom från ett infall då jag läste på X att Tyskland kommer att genomföra ett bidrag för den som vill spara långsiktigt i aktier som jag förstår det. Tyskland är typiskt sett ett "ränteland" och det finns en stor potential om de bara skulle bli en bråkdel så aktietokiga som vi är i Sverige tänker jag.

Sedan lyssnade jag på senaste avsnittet av Börsmagasinet där ytterligare anledningar att äga bolaget lyftes fram. Det finns en hel del att lägga i den positiva vågskålen och frågan är om de väger tyngre än det negativa?

Möjligheter på lång och kort sikt:

  • En av de ledande nätmäklarna i Europa och verksam i många länder som på sikt har en stor TAM avseende aktier och fondsparande
  • Tyska sparreformen nämnd ovan, kommer fler EU-länder följa efter?
  • Nyligen introducerat återköpsprogram som motsvarar nära 3% av bolaget
  • Relativt låg värdering, FCF Yield norr om 10% och P/E på 12 för 2024E
  • Uppköpskandidat? Tänk svenska nätmäklare som vill expandera i Europa
  • Free float på ca 2/3 och förefaller vara ok huvudägare som har 1/3
  • Bra momentum för 2024, guidning nu i det högre intervallet kring +50% vinsttillväxt

Risker

  • Har/haft(?) blåsväder med tyska finansinspektionen. Bolaget uppger att det går framåt men helt klart en risk som motiverar rabatt. De lyckades inte uppfylla svenska skatteverkets krav på ISK när det begav sig för DEGIRO för några år sedan.
  • Svagare konjunktur kan förstås minska sparande och riskviljan framåt

Sammanfattningsvis så tycker jag att risk/reward är attraktivt oavsett tidshorisont och jag har för närvarande blygsamma 1% i caset men kan tänka mig att växla upp om min övertygelse ökar med tiden.

Vad tror du om flatexDEGIRO?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

1 kommentar:

  1. Den där är spännande. Mycket att gilla och finns logiska bitar med caset. Enda som på riktigt får mig att avstå hittills är att finansinspektionen är inblandade (hur är företagskulturen, finns ett "risktagande"?) i kombination med hur man skött den svenska marknaden. Men det kan vara en sidosak och dessutom så att man har bättre ordning på bolaget nu. Och strukturellt är det något av en no-brainer.

    SvaraRadera