2019-05-08

Fairfax India

Senaste veckorna så har det figurerat lite tankar kring "Japanifiering" via diverse poddar som gått ut på att västvärlden är på väg (eller redan inne) in i en period av låg tillväxt, inflation och räntor. I Japans fall så har denna period nu varit i mer än 20 år och utsikterna för att EU och kanske även USA till viss del skulle öka tillväxten i någon större utsträckning är nog små.

Detta ger att tillväxtmarknader ser mer attraktivt ut då dessa kanske har en bit kvar på en fin tillväxtsresa i takt med att välfärden och folks ekonomi förbättras i dessa länder bland annat.

Ett land jag tror lite extra på i detta sammanhang är Indien men tyvärr är det inte helt enkelt att få direktexponering via aktier då deras börs är svårtillgänglig. Ett sätt att få en lagom bred exponering är via ett investmentbolag och jag har faktiskt hittat ett, nämligen



"Fairfax India Holdings Corporation is an investment holding company whose investment objective is to achieve long-term capital appreciation, while preserving capital, by investing in public and private equity securities and debt instruments in India and Indian businesses or other businesses with customers, suppliers or business primarily conducted in, or dependent on, India."
Då bolaget hade årsstämma nyligen så finns det färsk presentation som jag tycker ger en hyfsad introduktion kring caset i stort.

För närvarande består bolagets portfölj av åtta bolag som jag förstår det:
  • Bangalore International Airport (Indiens tredje största flygplats), 30 %
  • IIFL (utlånnig och finansiella tjänster), 27 %
  • Sanmar (producerar PVC och kaustiksoda), 26%
  • NCML (jordbrukshantering), 7%
  • Fairchem (kemibolag), 4%
  • Catholic Syrian Bank (bank), 3 %
  • Saurashtra (containerhantering) 1 %
  • Seven Islands Shipping (frakt), nytt innehav
Kanske lite väl mycket olika cykliska innehav för min smak men med lite is i magen tror jag denna typ av bolag kan leverera fin avkastning över längre tid givet att Indiens tillväxt håller i sig. Värt att notera är att en del av bolagen är onoterade :-)

Ett minus med Fairfax India är att ledningen plockar ut "performance fees" som jag förstår det så dessa kostnader belastar rimligen bolagets totala vinstförmåga negativt likt en fondavgift.


Men oavsett så tycker jag nog att Fairfax India platsar bland bolagen ovan i min exponering mot Indien.

Aktien är noterad på Torontobörsen då Fairfax moderbolag är hemmavarande i Kanada. Dock så handlas den i amerikanska dollar vilket är lite udda men den går att köpa via Nordnet till vanligt courtage vilket är trevligt tycker jag.

Vad tror du om Fairfax India?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Photo by Naveed Ahmed on Unsplash


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Jag tittade på styrelsen när du tipsade om Fairfax Africa och Fairfax India ser ut precis som jag vill ha en styrelse med både Fairfax-folk och högt kvalificerade personer lokaliserade på plats.

    Jag gillar generellt inte att investera i länder snarare än bolag men det här ser inte fel ut. Dessutom plus för en rätt matig investerarpresentation där man får se bolagens utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flygplatsen och finansbolagen gillar jag mer än kemibolagen men det är väl sånt man får ta vid investering i investmentbolag.

      Tack för kommentar och för att du grävde lite kring Fairfax Africa (jag passar på den)!

      Radera
  2. Performance fee is a turnoff. Indian Financials institutions are in a melt-down due to loan defaults in project finance and other corporate corruption cases. Apart from Bangalore Airport, I don't see anything interesting in the Fairfax India portfolio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I agree that performance fees are a tricky question depending how they are set up. I like the airport the most as well.

      Thank you for your comment!

      Radera
  3. Hej Stefan.
    Själv lyssnar jag inte på poddar där proffs vet om framtiden. Vilken marknad kommer gå bäst långsiktigt vet ingen om. Inte ens kortsiktigt vet någon hur börsen går och vilken index land kommer gå bäst. Investera brett och billiga avg har man garderat sig ganska bra. Månadssparande och bara ladda på så mycket man har råd. Ingen har spökula och ingen vet om framtiden. Kommer alltid bli oroligt på börsen likt historisk. Men det är bästa sättet att få tillväxt på sparade pdngar för framtiden. Lycka till. Sitter lugnt i global index med automatisk månadsspar.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet inget innan man har facit :-)

      En kvalificerad gissning är att länder med gynnsam demografi och med stark tillväxt kommer att ha en relativt större ekonomisk tillväxt än de länder med födelsetal runt 1 (Japan och större delen av EU). Sen är det förstås fortfarande svårt att plocka ut bolag som kommer att gynnas av detta.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tillväxtmarknad index har man pratat senaste 20år att utväcklingen skulle vara där bättre än mogna marknader. Men börsen utväcklas annorlunda och tillväxtmarrknader är jätte kännsliga vid oroligheter. Högt upp lika djupt ned vid oroligheter. Det är bara för små pengar. Inte miljon belopp i portföljen. Lycka till. Svårt att slå även tillväxtm index långsiktigt.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just Japanska aktiemarknaden har inte haft någon bra utveckling senaste 20 åren, vad händer om EU och USA får liknande utveckling?

      Sen finns det givetvis många utmaningar för EM, inte minst politiska som kan ställa till det på vägen.

      Billiga EM-fonder är nog vettigt att komplettera med en globalfond tror jag. Investmentbolag tror jag som grupp ofta presterar bättre än index så jag får väl hoppas att Fairfax lyckas i det avseendet :-)

      Radera
  5. Om värdsledande Usa och EU får katastrof utväckling tror jag inte att det skulle inte påvärka tillväxtmarknads länder negativt. Dem behöver stor stöd i från Usa och EU. Det finns mycket problem demokratiska och allt annat i tillväxtm. Dem är så beroende av stormakt Usa och EU. Som man säger det är stort spel i världen då småsparare kan inte påvärka det så mycket. Att lyckas hitta guld fisk i världs havet är inte så lätt. Viktigast är att spara ochse glad och positiv ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De bolag i EM-länder som exporterar skulle förstås påverkas negativt om USA och EU inte utvecklades något. Därför tycker jag det är extra intressant med EM-bolag som har större delen av omsättningen inom egna regionen så som banker, telekombolag och konsumentvaror.

      Att spara regelbundet är inte fel oavsett :-)

      Radera
  6. Det som avskräcker mig från att investera i indien är konflikten med Pakistan, det är inte värt risken helt enkelt. Länderna hatar varandra och ett krig kan komma närsomhelst, upprustningen har pågått länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en tickande bomb men jag hoppas att konflikten löses på ett fredligt sätt.

      Tack för kommentar!

      Radera