2019-05-12

World Wide Dividends

En investeringsstrategi som ligger mig varmt om hjärtat är utdelningsinvestering och i synnerhet global sådan.

Jag har två portföljer inriktade mot utdelningar och de heter Global Dividend 1.2xL och Global Dividend Growth.

Strategin för Global Dividend 1.2xL är bolag med hyfsat stabil utdelning och har en direktavkastning mellan 3 till 10 %. Vidare så är portföljen belånad med en hävstång på 20 %.

Global Dividend Growth är mer inriktad på vinsttillväxt men bolaget ska åtminstone har någon form av utdelning.

Jag är svag för att visualisera saker och ting och mina globala utdelningsstrategier skulle man kunna visualisera som


Från olika delar av världen strömmar det in utdelningar veckovis och landar till slut i portföljerna. Jag tycker det är en ganska häftig känsla att få ett löpande kassaflöde och den globala touchen på det hela gör det inte sämre precis.

Extra gynnsam har global utdelningsstrategi varit de senaste åren då kronans försvagning har medfört högre utdelningar i kronor mätt utöver höjningarna i lokal valuta.

Med tanke på att man får sin lön i kronor samt har bostad och lån i kronor så känns det vettigt att diversifiera det extra kassaflödet från utdelningsportföljerna med en stor andel utländsk valuta.

Tyvärr ser utsikterna för en stark krona i närtid inte så goda ut och då kan World Wide Dividends vara en tröst tänker jag. Någon gång kommer säkert en kronförstärkning men med tanke på de åren som varit med svag krona så blir det i någon mening en utjämning i så fall.

Ett enklare sätt att få "hedge" mot kronan enligt ovan är förstås att välja en globalfond istället.

Då man missar många bra bolag om man har strikt krav på utdelning så har jag även andra strategier som min framtids- och småbolagsportfölj.

Hur ser du på globala utdelningar?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.


6 kommentarer:

  1. Ja, det torde vara en klok tanke att diversifiera sig även nations- och valutamässigt. Inte minst politisk risk är något de flesta negligerar helt, samtidigt som det kan ha kännbara konsekvenser. Det finns även många sektorer utomlands som är svårt att få bra exponering emot annars också. Nackdelen är väl att jag upplever att standarden på redovisningen kan variera, här ligger norden i framkant tycker jag, när det gäller transparens och tydlighet.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk redovisningar är trevliga att läsa helt klart. Sen tycker jag ofta det inte är så svårt att hitta de nyckeltal som jag gillar som eps, omsättning och kassaflöde men jag gräver iof inte så mycket på djupet.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag äger aktier med huvudsäte i 22 olika länder: https://i.imgur.com/WT2AWq2.png

    Tycker precis som du att det är vettigt att ha större andelen av sparkapitalet i andra valutor just eftersom bostad och bolån samt inkomst är i svenska kronor. Riskspridning, helt enkelt.

    Det finns många valutaeffekter som både gynnar och missgynnar bolag i olika länder beroende på hur de större valutorna rör sig. Exempelvis starkare dollar missgynnar allt som oftast tillväxtmarknader på grund av att de länderna i många fall har skulder i dollar, då blir skulderna mindre kostsamma och resultatet på sista raden förbättras vilket leder till kursuppgång, förenklat.

    Om dollarn (DXY-index) fortsätter stärkas framöver så kommer jag titta djupare på tillväxtmarknader inför en möjlig vändning i dollarns styrka. Finns mycket intressanta bolag där ute :) En favorit just nu är Copel i Brasilien som har gått som tåget sen jag köpte in mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att se att det finns flera som lagda åt det globala hållet :-)

      Copel kanske man ska kolla upp, tack för tips och kommentar!

      Radera
  3. Är såld på idén med global diversifiering. Mest för att försöka hitta bästa casen, men också för att man får spridning på branscher, valuta och olika länder. Utdelningsströmmen som kommer världen över (fint illustrerat!) bör vara säkrare om den är i flera olika valutor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis ger en diversifierad utdelningsström ett bra realt kassaflöde.

      Tack för kommentar!

      Radera