2019-02-10

My Holdings - Visualisera portföljen!

Jag har en förkärlek för det visuella i olika sammanhang och därför har jag kodat på en ny version av mitt portföljverktyg Mina innehav den senaste veckan.

z2036 i nära samarbete med Stefan Thelenius presenterar stolt:

My Holdings <<< klickbar länk


Jag har infört lite nya kolumner och en del värden är numera representerade av ikoner. Innebörden av respektive kolumn och ikon går att se via mouse-over om du sitter på en desktop. För säkerhets skull så har jag även gjort denna förklaringstabell för kolumnerna:


Jag har försökt att välja ikoner sedan så att det ska vara någorlunda självförklarande men då jag är begränsad till freeware så är utbudet något mer begränsat ibland för vissa kategorier. Den skarpsynte noterar att jag även bytt bildbibliotek för flaggorna (bolagets huvudsäte).

Beräkningen av mitt nya nyckeltal z2036-score är ännu under utveckling och jag lär skriva ett separat inlägg om detta framöver. För närvarande är det en summering av direktavkastning, tillväxt, P/E (inverterat) och med extrapoäng beroende på skuldsättning, kategori och bolagsstorlek.

Det är förstås svårt att konstruera ett generellt nyckeltal som passar alla typer av bolag men någon form av vettig summering kanske ger vissa värdefulla ledtrådar i alla fall.

Tips för den som vill utforska verktyget är att klicka på respektive kolumn så sorteras raderna utifrån de aktuella värdena.

Jag har bytt så att "knapparna" i min högermeny ovan använder mitt nya verktyg för respektive portfölj. Den gamla versionen "Mina innehav" finns att nå via min Verktygssida för den som tycker det var bättre förr.

Verktyget hämtar portföljdata från ett Google spreadsheet och du hittar en ny mallfil att utgå ifrån här (den gamla funkar den med):
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SzAxtqNSmlUWWk4tolQ7xpR7OpBFSFt8I5TKdHGFRxA

Mer detaljerad instruktion om hur man kan använda verktyget finns att läsa om här.

Om du använder Blogger så kan du skapa en egen "My Holdings" på din blogg för din egna portfölj om du önskar. Mitt enda motkrav att sidan ska ha en liten z2036-logo och lämplig text. Kontakta mig via högermenyn ovan om du är intresserad.

Jag fick en kommentar på Twitter om att det vore enklare om jag minskade antal innehav för enklare överblick men det är inte så jag jobbar :-)

Jag gillar kombon av top-down (regioner och sektorer) och bottom-up (enskilda case) och jämfört med en globalfonds 1000+ innehav så är mina 100+ färre i alla fall.

Med det nya verktyget tror jag att det blir lättare att hålla reda på helheten såväl som enskilda innehavs position i portföljerna.

Vad tycker du om nya verktyget "My Holdings"?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Imponerande! Gillar det grafiska, även om jag har mycket färre innehav :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag får komplettera med lite flaggor och så sen för din portfölj :-)

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  2. Måste erkänna att detta ser bättre ut än det diagrammet med prickarna;).

    Roliga bilder och lättförståeligt! Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bollarna funkar inte så bra vid många innehav.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  3. Blir mycket lättare att få en överblick med grafik. Bra jobbat!

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min tanke med även om en del säkert föredrar siffror/text i första hand oavsett.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  4. Får inte ikonerna att synas på min sida, står bara
    Holding Share Yield Growth zYG Debt ratio Next report
    Tack för bra verktyg annars!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa att rensa din cache - shift + ctrl + delete för chrome (shift + cmd + delete på Mac) och uppdatera sidan sen. Ibland måste man gör det två gånger i rad

      Tack för feedback!

      Radera
    2. Tack för snabbt svar! Tror det är något lurt på arbetsdatorn, fungerar utmärkt hemma.

      Däremot skulle jag nog behöva lite hjälp med vilka kolumner man ska editera? Fyller jag i Share manuellt tex? Man fyller inte i antal aktier någonstans vad jag kan se, då ska man använda dividentool istället?
      Tacksam för all hjälp =)

      Radera
    3. Det är manuellt som gäller med det går att ha ett separat ark med kurs o antal som du sedan refererar till om du vill.

      Kontanta med via högermenyn om du vill ha hands-on hjälp.

      Radera