2019-02-06

Qiwi - From Russia With Yield?

I mina globala strategier strävar jag efter så bred geografisk spridning som möjligt men med en renodlad aktiestrategi så är det svårt att täcka alla länder förstås.

En region som jag inte har haft någon aktie i är Östeuropa och Ryssland. Efter ett ha lyssnat på en förvaltare av fonden Parvest Equity Europe Emerging hos podden Börssnack med Hansén och Olavi så väcktes mitt intresse för regionen.

Nog för att det finns många politiska utmaningar i just Ryssland men då jag kikade på de aktier som gick att handla via USA som ADR så fastnade jag för ett bolag, nämligen:

Qiwi - From Russia With Yield?

"QIWI is a leading provider of next generation payment and financial services in Russia and the CIS. It has an integrated proprietary network that enables payment services across online, mobile and physical channels. It has deployed over 20.8 million virtual wallets, over 149,000 kiosks and terminals, and enabled merchants and customers to accept and transfer over RUB 89 billion cash and electronic payments monthly connecting over 47 million consumers using its network at least once a month. QIWI’s consumers can use cash, stored value and other electronic payment methods in order to pay for goods and services or transfer money across virtual or physical environments interchangeably."
Bolaget beskrivs ibland som en rysk "paypal" så vid en första anblick förefaller det vara mycket intressant.

Kikar man vidare på nyckeltal så handlas aktien till P/E 10 och med en förväntad vinsttillväxt på över 20 %. Tidigare har bolaget delat ut och enligt oklara uppgifter så ska de dela ut ca 4-5 % 2019.

Dessa parametrar medförda att jag köpte en liten post förra veckan. Men...

En aktiekompis uppmärksammade mig på lite artiklar på Seeking Alpha som antydde att deras betallösningar ogillades av ryska staten. Vidare så verkade tjänsten mest användas vid "skumma" sammanhang som spel och dobbel exempelvis.

...så idag sålde jag allt igen med ett nollresultat på ett ungefär inklusive courtage.

Mitt intresse för ryska bolag har dock väckts och värderingarna verkar vara ganska låga men förstås av en anledning. Jag gissar att valuta- och den politiska risken får de flesta att avstå.

Vad tror du om ryska aktier?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.


Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo, Börsdata
Bildkällor: Pizabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

16 kommentarer:

  1. En intressant historia detta tycker jag som belyser en del av problemen med att investera på främmande marknader:

    https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-05-23/sberbank-analyst-got-too-close-to-gazprom-s-truth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skummade igenom artikeln lite snabbt och visst finns det kanske extra stor risk att aktieägarnas bästa inte går först i en del marknader. TV-serien dirigenten rosar inte rysk aktiemarknad heller precis :-)

      Tack för input och kommentar!

      Radera
    2. Tror det är extremt olyckligt att generalisera "främmande marknader" som något problematiskt. Sådant som finansiella regelverk, korruption, politik, tillgång till information, språk, företagens transparens osv skiljer sig extremt mycket. Vissa länder avstår jag, som Ryssland, Kina, och Turkiet, medan andra länder som kan ses som instabila investerar jag gärna i. Sydafrika t ex.

      Radera
    3. Varje marknad har nog sina egenskaper på gott och ont så visst kan det vara knepigt att generalisera.

      Kina tycker jag är för spännande för att avstå och de redan #2 i världen sett till BNP men landet fordrar en "margin of safety" rimligen.

      Sen kan jag förstå att man kan tycka det är olustigt att investera i vissa regimer som tar lätt på mänskliga rättigheter men även ett fritt land som USA har sina fläckar med exempelvis dödsstraff.

      Tack för kommentar Framtidsinvesteringen!

      Radera
  2. Jag avstår samtliga "regimer". En relevant definition av risk är ju när "man inte vet vad man håller på med" (WB). Exakt så känner jag med avlägsna länder eller som i det här fallet ovan. Jag avstår alltså alltid den typen av affärer.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog klokt, alla har inte "stålmage" som Miljonär Innan 30 som köpte Rysslandsfonder när det såg som mörkast ut. :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Warren Buffett skulle nog ha investerat i småbolag och Sydkorea, om han bara inte haft så mycket pengar att förvalta. Kolla denna artikel: https://dailyreckoning.com/invest-like-warren-buffett/

      Radera
  3. Svar
    1. Kanske lika bra att äga båda? Eller inte...

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Ryssland är en återkommande favorit för mig, dock endast i form av fonder, vågar inte enskilda aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fond är nog inte så dumt i sammanhanget men lite trist att man får en massa oljeexponering vanligtvis gissar jag?

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Jag äger ett stek i svensk-noterade EOS Russia. Låg värdering i underliggande ryska eltillgångar inom eldistribution samt hög substansrabatt och kontinuerliga aktieåterköp. https://ibkramare.blogspot.com/2018/07/borsens-billigaste-investmentbolag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser spontant intressant ut, tack för tips och kommentar!

      Radera
  6. Hej Stefan!

    Tack för en riktigt bra blogg för det första :)

    Hmm, att härja i den Ryska röran ser jag som en riktigt chansning. Företagskulturen i Ryssland skiljer sig åt O det grövsta jämfört med större delen av Europa. Korruption är bara förnamnet, därav att jag passar mig lite.

    Men å andra sidan kan man nog göra riktiga klipp om man lyckas med tajmingen och ärligt talat är nog inte USA marknaden så hederlig heller. I alla fall inte om man blickar politiskt, mycket skit som pågår där också.

    För mig - Ryssland Nej!.....I alla fall om jag skulle bestämma mig idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera