2019-02-27

Dogs of the z2036 - anno 2019

För ungefär ett och ett halvt år sen så redogjorde jag för mina "dogs" i portföljerna, dvs de aktier med högst direktavkastning. Jag tänkte att det vore intressant med ett nytt inlägg i ämnet då det har hänt en del sen det begav sig sist. Således dags för 2019 års...

Dogs of the z2036


Om jag sortera på högst direktavkastning i min Global Multi Strategy så hamnar dessa på topp 20 i skrivande stund:


Jag kan konstatera att endast 4 innehav är kvar jämfört med hösten 2017 och det är Global X Nasdaq 100 Covered Call ETF (QYLD), Decisive Dividend, Mowi och Ocean Yield.

Intressant är också att det krävdes över 7 % direktavkastning 2017 för att komma med på listan men i år så "räcker det" med 5,8 %.

Vidare så är alla preffar (BMW är ingen "riktig" preff) borta från portföljerna vilket kanske förklarar den lägre direktavkastningen. Men sen är det också så att jag tittar mindre på direktavkastning nu än då även om jag fortfarande gillar när den är ganska hög.

Alla "dogs" ovan ingår i min belånade utdelningsportfölj och där blir direktavkastningen på eget kapital dopat med 20 % extra. I år tycks strategin vara gynnsam då årets värdeutveckling är på + 17 % i skrivande stund.

Har du några "dogs" i portföljen?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Image by kudybadorota on Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Intressant lista! Det kan nog finnas inspiration där till framtida köp :) T ex Resurs har ju stigande vinst- och utdelningstrend så det känns som en intressant aktie.
    //Thedividendstory.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resurs har varit stabila så här långt verkligen.

      Tack för kommentar!

      Radera