2019-02-21

Stockaholic!?

Jag har närmast ett sjukligt intresse av att samla (vettiga?) bolag världen över, så med viss sjukdomsinsikt får jag nog ställa mig själv diagnosen:

Stockaholic!?


Trots egna löften om lägre omsättning i mina portföljer i år jämfört med 2018 så har jag shoppat ett gäng nya aktier den senaste tiden. Syftet är gott då jag vill få till en bättre allokering avseende geografiska regioner såväl som enskilda bolag. Om utfallet blir till det bättre återstår att se men som en del av min terapi så tänkte jag att inlägg kanske kan få mig att reflektera över om mitt beteende är rationellt eller ej.

Nya bolag sen senaste månadsrapporten

Ovan ser ni nyförvärven och vilken "size" de har totalt sett (kolumnen med en våg).

Jag har för avsikt att skriva ett separat inlägg om varje bolag men i väntan på det så kommer här kortare "pitchar":

Brookfield Renewable
Nordamerikanskt bolag inom förnyelsebar energi som opererar globalt. Fina kassaflöden och vettigt med förnybara energislag på plussidan och på minussidan en hög skuldsättning.

Yum China
Avknoppning från amerikanska Yum Brands och som står bakom KFC respektive Pizza Hut. KFC växer fint i Kina och bolaget avser öppna över 600 nya ställen under 2019 vilket borde driva tillväxt tänker jag utöver en allmänt växande medelklass. Skuldfritt bolag men kanske en något hög värderingsmultipel på minussidan.

ICICI Bank
Indiens näst största bank och en komplettering till mitt innehav sen tidigare HDFC Bank. Ett spel på Indiens relativt omogna bankmarknad sett till hur stor del av befolkningen som har en bank samt en gynnsam demografi i allmänhet i botten. Nackdelen är den skyhöga värderingsmultipeln men om man tror på tillväxtprognoserna så är det ett snabbt övergående problem.

Medtronic
En av de största global spelarna inom avancerad medicinteknik. Kom med en fin rapport i veckan och jag tycker att värderingen är rimlig sett till peers som ofta handlas norr om P/E 30.

StoneCo
Bolag med säte på Cayman Islands men som är helt inriktade på betallösningar i Brasilien. Ingen mindre än Warren Buffet tog en stor stek i bolaget i dess IPO för några månader sen. Grymma tillväxtprognoser men en rejält hög skuldsättning på minussidan.

Tara Pharmaceutical
Ett mindre läkemedelsbolag från Israel men med en huvudsaklig försäljning i Nordamerika. Förefaller ha en bred portfölj och en stark huvudägare på plussidan utöver sansad värdering.

Radware
Ett litet bolag inom Cyber Security som förhoppningsvis fortsätter sin turn-around mot molnbaserade säkerhetslösningar. Skyhög multipel så det blir upp till bevis kommande period men incidenter som "1177" kanske kan ge stöd åt sektorn i alla fall.

Harvia
Ett till synes välskött "bastubolag" med globala ambitioner. En liten bevakningsport i min Nordiska småbolagsportfölj räcker det till i alla fall att börja med.

Ovanstående köp har finansierats med hjälp av nedskalningar i mina Europeiska innehav i huvudsak och avsikten är att få till en global geografisk exponering totalt sett som sagt.

Är du en Stockaholic?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Jag kan emellanåt ha en hel del innehav i min portfölj, ibland kanske fler än jag borde. Men, det beror på att jag gärna vill skala in mig i innehaven och köpa mer i takt med att bolagen och dess ledning bevisar sig för mig. Jag tycker det blir enklare att följa när jag äger och se ifall de utvecklas enligt mina förväntningar, och sedan gör man ju en del felköp som får avvecklas istället för att ökas.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med om att det är lättare att följa bolag om de är i portföljen än på någon bevakningslista. Tycker också det är klokt att börja lite smått med ett innehav och skala upp sen när du lär känna bolaget än bättre.

      Tack för input och kommentar!

      Radera
  2. Hur handlar du Israel?
    Är det ADR:s?
    Eller har du fyllt i alla blanketter för att få handla där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ADR:er via NYSE och NASDAQ.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Ja, d kan jag väl skriva under på med ca 120 innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med en själsfrände! :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Dags för mig att plocka in en liten stek i Kraft Heinz nu. Ser ut att öppna ner 25% idag, fredag. Lagt den på bevakning sedan din post om bolaget för några veckor sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt läge, blir väl sänkt utdelning sannolikt och gissar att aktien går så där tills vändning kan anas.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Dessa blev mina köp som 3 bästa utdelningsaktier för månadsinköp (Mars 2019)

    Nr 1: Wereldhave NV (beteckning: WHAa)
    Branch: REIT, äger köpcenter o shoppingcenter i centrala Netherland, Belgium och Frankrike. Är också delgärare i Wereldhave Belgium SCA.
    Kurs: 26 Euro (2019-03-01)
    Utdelning: 2,52 Euro
    Utdelning (%): 9,7%(!!) betalas 4 ggr/år

    - Stabilt och konjunktur oberoende aktie i bästa läge att gå in.
    - Perfekt aktie för en som vill sprida mellan olika valutor och länder
    - Gillar att de betalar 4ggr/år liksom USA-aktier
    - Läs mer om deras profil och ägande: https://www.wereldhave.com



    Nr 2: Anheuser-Busch InBev SA/NV (ABIb)
    Branch: Bryggeri och Öl, har 500 ölmärken, kontrollerar 30% av världens ölförsäljning!
    Kurs: 71,60 Euro (2019-03-01)
    Utdelning: 2,8 Euro
    Utdelning (%): ~4% betalas 2 ggr/år
    Aktien är också noterad i USA med beteckning: BUD

    - En av världens äldsta familjeaktier. Bolaget grundades 1852 och har huvudkontor i belgiska Leuven. Totalt kontrollerar Anheuser-Busch InBev runt 30 procent av världens ölförsäljning. Företaget har 500 ölmärken och över 200 000 anställda i drygt 50 länder. Överlägset största bolaget på börsen i Bryssel som värderas till 126 miljarder euro.
    - Merparten av de 29 analytiker som följer aktien sätter köp på bolaget. Den genomsnittliga riktkursen är 94 Euro (dagens kurs 71,6 Euro). Analytikerna ser alltså en rejäl uppsida på ca 30-40 procent.
    - Perfekt aktie för en som vill sprida mellan olika valutor och länder


    Nr 3: Bpost SA (BPOSTb)
    Branch: Belgiska posten
    Kurs: 8,35 Euro (2019-03-01)
    Utdelning: 1,31 Euro
    Utdelning (%): ~16%(!!!) betalas 2 ggr/år

    - 75 procent av bolagets omsättning genereras i Belgien. Målet är dock att växa aggressivt utomlands bland annat har man köpt amerikanska e-handelslogistikbolaget Radian.
    - Visionen för 2022 är att 45 procent av omsättningen ska genereras utanför Belgien och att 60 procent ska komma från paketleveranser.
    - Belgiska staten är huvudägare med 51 procent av aktierna. Även norska oljefonden finns med på ägarlistan med 1,93 procent av ägandet.

    - Stabil genom att ägas hälften av staten och mycket hög utdelning som har potential för en kursdubbling.
    - Perfekt aktie för en som vill sprida mellan olika valutor och länder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nr 2 passar jag på då jag sålde nyligen pga hög skuldsättning. De andra ska jag kolla upp, tack för tips och kommentar!

      Radera
  6. Hej,
    Hittade en till mycket intressant aktie som kunde inte låta bli köp-knappen. :)

    WFD Unibail Rodamco NV (eller: Unibail-Rodamco-Westfield)

    Beteckning: URWa
    Branch: Världens största shoppingcenterägare med ca 150 i 13 länder!. I Sverige äger shoppingcentren Mall of Scandinavia, Nacka Forum, Täby Centrum och Solna Centrum.
    Noterad: Nederland, Amesterdam
    Kurs: 142 Euro (2019-03-01)
    Utdelning: 10,80 Euro
    Utdelning/år (%): 7,6% betalas 2 ggr/år (Mars, Juli)


    Unibail-Rodamco-Westfield är världens största shoppingcenterägare med ett marknadsvärde på närmare 20 miljarder euro. 87% av bolagets fastighetsportfölj består av shoppingcenter (ca 150 st!) i 13 länder, 6% kontor, 5% Konvent & Utställningar, 2% Services. Största marknaden för bolaget är i Frankrike med 37 procent av omsättning. I Sverige äger shoppingcentren Mall of Scandinavia, Nacka Forum, Täby Centrum och Solna Centrum. Trots det är Sverige en av de mindre marknaderna för bolaget. Norden står "bara" för ca 6 % av omsättningen.

    - Hemsida: https://www.urw.com/en;
    - För att kolla fastighetsportföljen (Väldig fina läge!): https://www.urw.com/en/portfolio;
    - Presentation: https://www.urw.com/en/homepage-video;
    - Om utdelning: https://www.urw.com/en/investors/urw-stapled-share/dividends;

    - Stabilt och konjunkturoberoende.
    - Perfekt aktie för en som vill sprida mellan olika valutor och länder
    - Antal ägare hos Avanza: 53 (2019-03-03)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant men blir lite tveksam då retail känns lite skakigt i närtid och på sikt.

      Tack för tips oavsett!

      Radera