2019-02-13

P/E, odjurets tal? - Inlägg #666!

Jag råkade se häromdagen i min bloggstatistik att jag hade publicerat 665 stycken inlägg. Då nästföljande siffra 666 är lite speciell så fick jag lite inspiration att skriva något om det så kallade "odjurets tal" men förstås med en aktietwist.

I aktiesammanhang finns det många olika nyckeltal och en del av dessa kanske kan uppfattas "djävulska" men det kanske mest "demoniska" av dem alla är nog:

P/E - odjurets tal?


P/E står för Price / Earnings, dvs kurs genom vinst. Så långt en ganska enkel formel med åtminstone en variabel som är ganska lätt att fastställa, senast kända kurs. Däremot vinsten kan man fundera en del över - vilken vinst? Föregående års vinst? Kommande års vinst? Vinst justerad för engångseffekter?

Då P/E-talet kan användas som ett relativt värderingsmått för aktier så tycker jag att det är värt att kika på det även om det finns många olika skolor vilket P/E-tal som är vettigt att mäta för en aktie.

Jag har valt att införa en kolumn för P/E i mitt verktyg My Holdings och den variant som jag mäter är P/E (TTM). TTM står för rullande 12-månader och innebär att man beräknar vinst utifrån de senaste 4 kvartalsrapporterna. På så sätt får man ett historisk P/E-värde som är relativt färskt, speciellt direkt efter en kvartalsrapport.

Om en vinst varierar mycket eller uteblir av olika tillfälliga anledningar så kan P/E-talet bli lite missvisande för bolagets värde på längre sikt. Så egentligen borde man kanske räkna ut någon sorts hållbar vinstnivå över tiden för att få ett bättre hållbart P/E-tal i någon mening. Denna övning har jag inte gjort men kanske något man borde göra framöver?

P/E-talet är ett nyckeltal bland många andra och det är inte perfekt på något sätt men kan ge vissa ledtrådar om relativ värdering i vissa sammanhang.

Hur ser du på P/E-talet?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor:  z2036, Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Använder P/E som en av fler parametrar när jag djupdyker i bolag. Inte alls det viktigaste i mina ögon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, P/E ger inte hela bilden av en värdering av ett bolag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag tycker pe-tal mest är användbart för mer stabila bolag, eller för cykliska. Men för tillväxt bolag är det ju oftast direkt missledande, där handlar det mer om att blicka år framåt och skapa scenarion efter det. I vissa fall så blir det ju också problem, när bolagen är offensiva med redovisad vinst kontra kassaflöden. Jag försöker arbeta med kassaflödesbaserad prognos som komplement. De säger olika saker och ger olika vinklar. Scanning på pe-tal, som man ser folk använda ibland, tycker jag själv är direkt missvisande.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. P/E-talet bör nog ställas mot förväntad (framtida) vinsttillväxt helt klart.

      Tack för input och kommentar!

      Radera
  3. EV/EBITDA är mer komplett för en snabbkoll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är nog inte så dum då den väl tar hänsyn till skuldsättning? Grejen med P/E är att man måste sätta nyckeltalet i relation till bolagets övriga nyckeltal, kanske framför allt förväntad tillväxt.

      Tack för input och kommentar!

      Radera
  4. När du räknar ut rullande PE-tal, gör du det på egen hand eller har du något verktyg/hemsida du använder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder bolagets senaste rapporter, Börsdata eller Yahoo Finance för närvarande.

      Tack för kommentar och en bra fråga!

      Radera