2019-02-05

Källsk(r)att!

En höjdpunkt på året för en global utdelningsinvesterare är när dina försäkringsbolag betalar tillbaka den utländska källskatten som dras på en del utländska utdelningar.

Inslag som gör ditt långsiktiga sparande roligare ska inte underskattas, så därför unnar jag mig ett gott

 Källsk(r)att!


Återbetalningarna avser för 2016 och omfattar mina Kapitalförsäkringar respektive Tjänstepensioner.

Hos Nordnet tycks jag ha fått tillbaka 100 % och hos Avanza 85 %. Avanza har meddelat att de kommer att betala ut resterande del senare under året då de inte fått klartecken från alla länder ännu som jag förstått det.

Får se vad man ska återinvestera den återbetalade källskatten i för aktier men jag har ju några att välja mellan :-)

Har du fått tillbaka någon källskatt?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Avanza
Bildkällor: Nordnet, Avanza, Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

11 kommentarer:

  1. Finns det något specifikt datum Nordnet återbetalar på eller är det olika för olika kunder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att alla borde ha fått idag (5/2). Som sagt gäller det utdelningar i KF eller pensionsförsäkring under 2016.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. har du några bra aktier att tipsa om som man inte behöver lägga källskatt på, jag har americans shipping och BP som jag inte lägger på och som går direkt in i nyinvesteringar
    mvh
    /sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unilever (UL), Westpac Banking eller Diageo kanske?

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Byt till Nordea så trillar 100% av källskatten in efter 6 veckor. Ränta på ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordea är helt klart en klass för sig och de har mycket bra priser i övrigt samt utbud. Skulle nätmäklarna chansera så är det bra att det finns vettiga alternativ.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Ger Nordea källskatt för danska och norska utdelningar också på 6 veckor?

      Radera
  4. Jodå några hundralappar har trillat in. Dock var meddelandet från Avanza under all kritik, lite för många "kanske" och "i vissa fall" för min smak. Om Nordea nån gång i framtiden kan styra upp det kaos de idag kallar för "Framtidskapital", gällande registrering och handhavande lever Avanza et al farligt. i Nuläget ligger jag ute med ca 16000 kr i källskatt hos Avanza som jag inte får någon som helst ränta på. Inte bra, suckar Snålgrisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snabbare hantering vore önskvärd men samtidigt kan jag förstå att en del bolag inte betalar tillbaka innan de fått ett formellt beslut från respektive skatteverk. Nordea tar sannolikt ur egen ficka oavsett vad beslutet sedan blir.

      Tack för kommentar!

      Radera