2018-12-09

Case study: Hitta Case?

I min strävan efter den "ultimata" global aktieportföljen så är jag på ständig jakt efter vettiga bolag att kika närmare på. När man väl har hittat ett intressant bolag så har man ett "Case" att analysera.

Jag är knappast känd för att göra de djupaste analyserna av mina case utan jag går mycket på magkänsla, ett mindre antal nyckeltal och vilken region/sektor som det enskilda bolaget verkar inom. Faller tillräckligt med pusselbitar på plats så finns det god chans att jag plockar in bolaget i någon utav mina portföljer beroende på vilken strategi som det passar inom.

Så hur gör jag då för att

Hitta Case?


Hur har jag då hittat mina 108 aktier? Utan inbördes ordning kommer här lite olika sätt som jag har hittat mina case genom:

Fondförvaltare
Att ta reda på vilka innehav som respektabla fondförvaltare lyfter fram är en bra ingång till olika case tycker jag. Rimligen har de lagt ner ganska mycket tid på sin analys så i någon mening så finns det nog en bra grund för en egen analys sen. En variant på detta är också att kika i en fonds innehavslista för att se vilka bolag de ligger tungt viktade i.

Det finns många innehav jag har hittat på detta sätt och ett utav de första var amerikanska Xylem som jag fick upp ögonen av via en förvaltare på globalfonden Lancelot Camelot.

Poddar
Via poddar kan du lyssna på exempelvis fondförvaltare och även på det sättet har jag hittat ett gäng innehav. Men det händer även ibland att man fångar upp ett intressant tema eller en megatrend som föranleder att man sedan försöker hitta ett bolag som gynnas i sammanhanget.

Via en av mina favoritpoddar Kapitalet så fick jag upp ögonen för avokado som investeringstema och det ledde till att jag plockade in det amerikanska bolaget Calavo Growers.

Aktiekompisar
Att ha personer i din närhet som är både intresserade och duktiga på aktier är väldigt kul och värdefullt tycker jag. Att diskutera case med en aktiekompis är både lärorikt och nyttigt då din kompis kanske plockar fram risker och aspekter som du inte sett i din analys.

Min närmaste aktiekompis är Gustav och vi brukar snacka nya case några gånger per vecka i samband med luncherna på jobbet. Via Gustav har jag fått upp ögonen på många utav mina innehav och ska jag lyfta fram något speciellt case så är det Savaria som jag sannolikt inte hade hittat på egen hand.

Bloggare
Att följa och läsa bloggare är kanske en variant på aktiekompisar men är nog ändå att betrakta som en egen kategori i detta sammanhang.

Även via bloggare har jag fått upp ögonen på en del av mina innehav och ett bolag som jag sannolikt inte hade hittat på annat sätt är norska Data Respons. Minns inte vilken bloggare som var först på bollen men någon utav Långsiktig investering eller Aktieingenjören var det och duon har även grävt fram andra intressanta case som även jag plockat in senare.

Twitter
På Twitter så finns det många som skriver om sina case och det varierar mycket i kvalitén på informationen man får ta del av.

Jag tror inte speciellt många utav mina innehav har ett ursprung via Twitter men det finns ett som kanske är välbekant, nämligen Boston Pizza. Sannolikt var det twitterprofilen Valient som twittrade först om bolaget och på så sätt sådde ett frö till att jag senare plockade in bolaget.

Regioner
Jag strävar efter att bygga en global portfölj med exponering mot olika utvalda regioner och länder världen över. Ett sätt som brukar hitta case på är att gå igenom ADR-listor för att se vilka utländska bolag man kan köpa via USA-börserna.

Ett bolag som jag hittat på detta sätt är sydkoreanska SK Telecom och många andra innehav i bland annat asien och latinamerika har jag hittat på liknande sätt.

Screening
Att leta bolag via screeners är nog ett ganska vanligt sätt att hitta case. Du kan ställa in parametrar efter önskemål och vaska fram portföljkandidater som passar din strategi.

Jag använder mig främst av 4-traders men det är sällan jag screenar på nyckeltal där. Jag brukar ofta kolla upp ett bolags nyckeltal på plattformen som jag hittat på annat sätt för att se om nyckeltalen verkar vettiga. Inte sällan brukar jag sedan klicka på länken för sektor och se vilka andra bolag som finns inom samma kategori. Sedan sorterar jag på market cap och börjar gå igenom eventuella småbolag i sektorn för att se om det dyker upp något intressant. Ett bolag jag hittat på detta sätt är tyska Siltronic.

Trender och tema
Megatrender och diverse olika tema för investering springer man på mer eller mindre omedvetet då och då. En trend som jag tror starkt på framöver är humaniseringen av husdjur och jag tror det finns fina tillväxtmöjligheter i genren.

Ett utav bolagen jag plockat in på detta tema är amerikanska PetMed Express och jag fortsätter min jakt efter vettiga bolag inom denna genre.

Aktieträffar
Det ordnas ofta olika typer av aktieträffar i min närhet och på sådana kan man ofta prata case med aktiekompisar enligt ovan. I de mer organiserade tillställningarna så är det bolagsrepresentanter som lyfter fram sitt egna bolag som intressanta case.

För drygt ett år sedan gick jag på Lönsamma småbolag anordnad av SvD Börsplus och Finwire TV och väl där imponerade bolaget Fortnox som jag strax efter plockade in i min framtidsportfölj.

---

På gott och ont är det ganska lätt att hitta case enligt ovan och det gäller att göra en bra egen analys innan man plockar in något i portföljen.

Jag ska villigt erkänna att jag ofta plockat in case mer på magkänsla än efter timmar av läsning av kvartalsrapporter. En följd av detta är att man ibland kanske får in en och annan surdeg men då jag har som oftast liten andel av respektive bolag så påverkar det inte totalen i någon större utsträckning och det är inte speciellt svårt att dumpa små surdegar generellt.

Det är möjligt att jag skulle förbättra min värdeutveckling om jag fokuserade mer på ett färre antal bolag och la ner mer tid på analyser av dessa men jag tror nog att det skulle vara än mer tidskrävande och att min nattsömn skulle försämras en del.
"[...] It is the thrill of the chase [...]" - Deep Purple "Knocking at your backdoor"
Att ha en väl tillagen diversifiering passar mig och ger mig en god nattsömn än så länge och jakten på nya case är en utav tjusningarna med mitt aktiesparande tycker jag.

Hur hittar du case?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036 (bilddesign Ebba Thelenius)


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Tack för referensen och ett jättebra inlägg!

    För egen del punktbevakar jag fonder som Grandeur Peak, Wasatch, Didner & Gerge small- and microcap, Ennismore och Arisaig Partners. Följer andra bloggare i Kanada och Indonesien för att få lite udda input. Något jag borde göra mera är att utgå från en marknad/megatrend/nisch och se om man den vägen kan hitta bolag som dominerar.

    Oavsett hur man hittar ett case är diskussionen och input från vettiga personer i ens närmre investeringskrets avgörande och jag får tacka för många bra lunchdiskussioner! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vettiga fonder och bloggare är en bra start för intressanta case helt klart. Att sedan lufta tankar kring caset via blogg eller aktiesnack är inte fel innan man bestämmer sig även om jag ofta är snabb på köpknappen.

      Tack för kommentar och aktiesnack! :-)

      Radera
  2. Varför då inte bara äga fonden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, jag tycker att jakten på case är kul och att bygga sin egen fond likaså. Än så länge har mina strategier presterat väl men jag gissar att det kommer bli ganska jämnt över tiden jmf mina favoritfonder. Som stockpicker har du vissa matematiska fördelar så sammanfattningsvis så fortsätter jag med mitt aktiesparande.

      Tack för kommentar!

      Radera