2018-12-30

Nordic Small Cap årsresultat 2018

De nordiska börserna har stängt för detta år och jag tänkte summera resultatet för min nordiska småbolagsportfölj.

Nordic Small Cap årsresultat 2018


Med ett nödrop så slutade portföljen på plus 1,78 % efter en stark sista börsdag. Jämfört med Carnegie Småbolagsfond och svenska börsen så får man ändå vara relativt nöjd.


Justerar man värdeutveckling för skatt (som dras via deklarationen för ett Investeringssparkonto) så landar årets nettoresultat på 1,48 %.

Högre omsättning i portföljen ledde till ökade transaktionskostnader jämfört med förra året. Ändå får de nog anses vara relativt låga och konkurrenskraftiga om man jämför mot småbolagsfonder som ligger betydligt högre vanligtvis när det gäller årlig avgift.

Det måttet som är mest relevant för att mäta avkastning i mitt tycke är CAGR som håller sig på en konkurrenskraftig nivå nära 15 % för portföljen.

Risknivån är fortfarande relativt låg för att vara en portfölj med 11 småbolag. Den riskjusterade avkastningen kunde förstås varit bättre.


Portföljen är som sagt nere vid elva innehav då jag sålt av Zalaris och eWork för att istället plocka in Boule som jag tycker fått oförtjänt med stryk sen bolaget fick FDA på sig.

Portföljens bästa innehav för i år är Swedencare som jag även tror mycket på framåt.

Hur har dina nordiska småbolag gått 2018?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Tjena, ser att du bokför om bolagen har netto skuld eller netto kassa. Hur hittar man enklast och snabbast denna info? (Gärna gratis tjänst) Med 50 bolag i portföljen vill man inte gräva allt för länge per bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder https://www.marketscreener.com/ där du hittar värdet enkelt. Sen vet jag inte riktigt hur tillförlitligt det är men hoppas att det stämmer någorlunda :-)

      Radera
  2. Riktigt bra presentation av avkastningen! Snyggt!

    (Och trevligt med positiv avkastning vilket inte varit helt lätt 2018)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tre portföljer kvar att redovisa varav två är på minus - hoppas på mirakel imorgon :-)

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  3. Imponerande och fin portfölj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och kommentar, jag vet att du diggar småbolag :-)

      Radera
  4. Bra sammanställning och grattis till ett lyckat år för portföljen. Hoppas du fortsätter på den inslagna vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Presterar jag jämnt eller bättre än motsvarande fonder så är jag nöjd. :-)

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera