2018-12-02

Månadsrapport november 2018

Årets näst sista månad har passerats och det är dags att avlägga rapport.



Trots en ny trist notering för max drawdown-13,16 % för min globala multistrategi så gick månaden plus minus noll till slut vilket är skönt i någon mening. För helåret är det + 5 % så jag hoppas att detta år kan sluta på plus i alla fall. Mitt jämförelseindex ligger på + 7 % och det blir svårt att gå förbi på bara en månad tror jag.

Jag har förhoppningsvis "fyndat" under månaden och gjort en del omallokeringar som har kunnat beskådats på Shareville som vanligt och för er som inte hänger på den plattformen så kommer redogörelsen av mina affärer i denna rapport för respektive portfölj.

#1 Global Future

Min tillväxtorienterade portfölj har backat något under månaden men håller ledningen med god marginal sett över året. Nyförvärvet Gravity har bidragit starkt till att hålla resultatet uppe och jag har faktiskt unnat mig lite vinsthemtagningar då innehavets vikt blev väl stort. Trots detta så är innehavet det största i portföljen.

Jag sålde till slut av Alibaba då det finns för många frågetecken kring bolagets siffror tycker jag.

När min nätmäklare hade courtagefritt på vissa amerikanska aktier så passade jag på att plocka in Visa vilket nog får bokas som en kvalitetsaktie med en viss "moat".
  • Köpt
    • Visa
  • Ökat
    • Siltronic
    • HDFC Bank
    • Activision Blizzard
    • Swedencare
    • Boule
  • Minskat
  • Sålt
    • Alibaba


Jag är nöjd med portföljens sammansättning och tror inte att jag kommer ändra så mycket kommande månad. Skulle Gravity fortsätta norrut så kanske jag skalar av en liten del för att återinvestera i andra innehav i portföljen.

#2 Nordic Small Cap

Småbolagsportföljen har haft en tuff månad och backat en del. På helåret är det fortfarande helt ok tycker jag med + 8 %.
  • Ökat
    • Data Respons


#3 Global Dividend 1.2xL

Min belånade utdelningsportfölj har utvecklats positivt under månaden och kanske var det den berömda kudden som hjälpte till? Jag fokuserar på stark balansräkning för närvarande och har plockat in i mitt tycke, ett par defensiva innehav denna månad.
  • Köpt
  • Ökat
    • Hemfosa (balansera upp efter utdelning av Nyfosa)
  • Sålt
    • Nyfosa

Kommer som sagt lägga större vikt vid bolagens skuldsättning framöver och det är möjligt att detta föranleder till omallokeringar framåt, jag får se hur det blir.

#4 Global Dividend Growth

Min största portfölj, inriktad mot stabila utdelningshöjare i huvudsak har haft en sidledes utveckling under månaden. Jag fortsätter att stuva om i portföljen och har plockat in en hel del intressanta nya case som jag kommer att skriva om framöver.
  • Köpt
  • Ökat
    • Beijer Ref
    • ABB
  • Minskat
    • Atea
    • Hemfosa
    • Castellum
    • Munich Re
  • Sålt
    • BMW Pref
    • Nyfosa
    • SAS Pref
    • HiQ

Omstruktureringen av portföljen lär fortsätta framåt och högutdelare byts ut mot bolag med goda framtidsutsikter avseende utdelningar.

Vinnare

Min tajming avseende Gravity var närmast optimal i det korta perspektivet då aktien utvecklats starkt den senaste månaden. Glädjande är även att YY och NetEase börjat hämta sig och kanske har kinesisk tech bottnat ur nu?

Förlorare

Det är lite missvisande att Hemfosa är på förlorarlistan men det är utdelningen av Nyfosa som spökar till värdeutvecklingen. Hoppas att Blizzard och Savaria hämtar sig då dessa har relativt stor vikt för min del.

---

Jag hoppas på en mindre volatil avslutning på året och det vore trevligt för statistiken om även 2018 skulle sluta på plus för min del.

Hur har din månad varit och hur tror du börsen går i december?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Stabilt!

    gick 3% plus under November. Det blev helt klart en bra månad.
    Hoppas December håller sig på plussidan så blir det en blå jul och skönt att avsluta detta voliatila år på plus.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra jobbat! Hoppas det blir lite lugnare i december helt klart.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag tror, som oftast, ingenting om börsen. Dels för att jag inte investerar enligt index och dels för att det är omöjligt med sådana prognoser. Men visst, även jag har dragit ned på skuldsättningen i denna fas av konjunkturen. Men annars var November rätt hygglig börsmånad tycker jag.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det vanskligt att sia om börsen men vore skönt om december blev lite lugnare börsmånad oavsett.

      Kul att du hade en bra november, tack för kommentar!

      Radera
  3. Jag tror börsen går upp under december. Det verkar som att USA och Kina ger sig lite mer tid att komma överens kring handelskrig, lite mer försiktighet kring ränteökningar i USA samt att "alla" vill avsluta året "bra".

    2019 kan dock bli intressant med Brexit i någon form, handelskrig och i stort en tuffare ton flera länder emellan. Här hemma kan det bli intressant på bostadsmarknaden och i kommunernas finanser.

    Inget av ovanstående påverkar dock min strategi. Envis har man blivit.

    Tack för en intressant blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt scenario låter hyfsat sannolikt men oavsett vad man tror om börsen på kort sikt handlar det om att hitta bra långsiktiga case i slutändan. Jag är skeptisk till svenska fastighetsmarknaden så jag lär inte öka den exponeringen i närtid tror jag.

      Tack för en bra kommentar!

      Radera
  4. Skönt att se att du alltid har så fin transparens för alla dina portföljer. Jag gissar att vi får ett litet lättnadsrally nu under december i.o.m. att handelskonflikten inte kommer att eskalera de närmaste 90 dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar transparensen, gillar att tänka högt!

      Det kan blir rally men då konflikten inte är löst ännu så kan det nog bli stökigt framåt men hoppas på en lugnare period som sagt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Här gick svenska portföljen -5% men utländska +3%, så nästan jämt upp. Får ändå vara nöjd då två av mina större innehav dök rätt rejält.

    Hoppas på lite lättnadsbörs efter helgens G20 möte, så kanske december blir en fin avslutning på året!

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det blir en ok avslutning på året, tack för kommentar!

      Radera