2018-12-23

My precious...metals

En av de gäster som besökt flest finanspoddar senaste halvåret är nog fondförvaltaren Eric Strand. Han förefaller vara expert på ädel- och sällsynta metaller och jobbar till vardags på Pacific Fonder. Nog för att han pratar i egen sak då han driver en fond som är inriktad mot just ädelmetaller men jag tycker att hans argumentation för tillgångsslaget är väldigt intressant och det har såtts ett litet frö kring detta och påverkat mitt sätt att tänka kring allokeringsstrategier något.

Ni behöver inte oroa er för att jag gått och blivit "prepper" men jag tycker nog att man kan viga en liten andel av portföljen till exponering mot ädelmetaller. Det förefaller mest bekvämt att investera i Eric Strands fond men jag är inte känd för att välja "den enkla vägen".

Min take på det hela är att köpa globala bolag som producerar och hanterar råvarorna på olika sätt och som *trumvirvel* betalar utdelning.

My precious...metals


Jag kallar detta investeringstema för just Precious Metals och i min Globala Multistrategi så utgör andelen drygt 3 % efter lite inköp i veckan.


Sen tidigare har jag sydafrikanska Gold Fields (GFI) som är ett guldgruvebolag samt två bolag som producerar Lithium i huvudsak, Albermarle (ALB) och Sociedad Quimica y Minera (SQM).

I veckan slog jag som sagt till på tvåa nya bolag, Pan American Silver och Anglo American.

Pan American Silver är inriktade mot just silverproduktion och har gruvor i olika latinamerikanska länder. Bolaget har finfin balansräkning vilket känns rätt i dessa orostider och handlas till drygt 21 i P/E. Eric Strands argument för just silver är det finns få renodlade silverproducenter och att efterfrågan inom industrin borde vara god framöver då metallen används i elektronik bland annat.

Anglo American har sitt säte i Storbritannien (jag köpte den via tyska Xetra och tycks ha sluppit stamp duty) och producerar diamanter (ingen ädelmetall, jag vet), koppar, platinum + lite annat. Just platinum har de en andel av 40 % av världsmarknaden avseende nyproduktion enligt bolaget. Även detta bolag har hyfsad balansräkning och betalar ut nästan 5 % i utdelning (som borde vara fri från källskatt). Värdering är knappt P/E 10 men jag gissar att P/E-tal inom gruvbolag får tas med en nypa salt.


"My precious metals" ovan kan förhoppningsvis bidra med lite nya egenskaper till min globala aktiestrategi på gott och ont tänker jag. Oavsett hur kurserna kommer att gå så bedömer jag att bolagen borde kunna betala utdelningar över tiden och på så sätt även förse portföljerna med kassaflöde i enlighet med mina utdelningsstrategier.

Om du vill höra Eric Strands argument för ädelmetaller i portföljen så rekommenderar jag poddavsnittet nedan av Börssnack med Hansén och Olavi.

Tycker du man ska ha exponering mot ädelmetaller i portföljen?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.


Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: Pixabay, z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Ligger med lite guld och andra tillgångslag på sidan om börsportföljen. Målet är 15% - 20%, varav guld står för hälften. Att den ligger på sidan om portföljen är mental bokföring, ser det som en snuttefilt till hävstången. Målavkastningen är 2%+inflation och låg korrelation till börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara intressant att se hur olika tillgångsslag utvecklar sig så smart att ha det i olika portföljer! Nackdelen är om man vill omallokera utdelningar så i det avseendet kanske inte optimalt med aktier.

      Tack för kommentar och God Jul!

      Radera
    2. Ligger med så pass starkt kassflöde av färska investeringar så ser inte omallokering av utdelning som ett problem.... än.

      God Jul!

      Radera
    3. Låter bra och god fortsättning! :-)

      Radera
  2. Tror inte det är fel alls med råvaruexponering. Kan funka väl som hedge. Mitt problem är att jag har svårt att hitta bolag med ”moat” eftersom råvaruprodukter inte är unika. Däremot man vissa bolag ha unika tillgångar och sitta på lägre kostnader eller stor andel av världens tillgångar.

    Mitt ”take” på råvarusektorn är att hitta ”hackor och spadar”-bolag så som Decisive Dividends genom deras innehav Unicast. Skulle nog i första hand hitta flera sådana bolag, men samtidigt är det trevligt med mer direkt exponering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De bolag jag valt ut rankas högt inom sin genre med vet inte om det kallas moat precis.

      Jag garderar med Decisive Dividend oxå :-)

      Tack för kommentar och God Jul!

      Radera
  3. Tycker med det är intressant med ädelmetall bolag har dock inte hoppat på och köpt några än, Market makers podd avsnitt från 13 dec går igenom några bolag och riskerna väldigt bra avsnitt.God Jul och ha det super bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips om podd, oxå ett bra avsnitt i ämnet.

      God fortsättning!

      Radera
  4. Kör själv med handelsbankens råvarufond. Ångrar mig lite

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog klokt med fond men inte lika kul :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Visserligen bara biprodukter i mindre mängder, men Boliden står för c:a 4,5‰ av världens produktion av guld och c:a 1% av produktionen av silver.
    Naturligtvis är Boliden mest påverkat av prisvariationer i koppar, vilket gör bolagets aktiekurs konjunkturkänslig. De brukar ändå ge rätt stadiga utdelningar, även om börskursen svänger rätt kraftigt med konjunkturcyklerna.

    Andra (bi-)produkter:
    https://www.boliden.com/sv/verksamhet/produkter

    Boliden har också en metod redo för att återvinna metallerna i mobil- och elbilsbatterier, som använder redan tillgänglig utrustning och som klår alla andra metoder som används idag med hästlängder, både prismässigt och med högre återvinningsgrad. Eftersom utrustningen som skulle användas är vansinnigt dyr att nytillverka, så är det få andra bolag som skulle kunna börja använda liknande processer. Problemet är bara att det är en väldigt storskalig process och än så länge så finns inte tillräckligt många batterier i världen för att det skall gå att köra igång den. Men om elbilsboomen håller i sig, så kanske det ändrar sig, då kommer alla nuvarande småskaliga batteriåtervinningsbolag att slås ut helt.

    Boliden är ett av mina favoritbolag, som jag har ägt aktier i sedan 1997.

    För övrigt har jag letat efter någon bra metod att investera i mindre mängder (riktigt) guld. Jag har inte lyckats hitta någon där inte transaktionskostnaderna blir alldeles för höga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra info kring Boliden! Jag har sneglat på bolaget innan och den ligger bra till för "My precious metals" :-)

      Tack för bra info och kommentar!

      Radera