2018-12-05

Lithium - Yeah?

Jag tilltalas som bekant av en global, bred och en i allmänhet väl diversifierad portfölj. Ett inslag i portföljerna som jag inte haft tidigare i någon större utsträckning är exponering mot metaller. Jag har ett bolag sen tidigare inom guldgruvor men i övrigt så är det klent med metall.

Jag har funderat en längre tid på någon form av exponering mot megatrenden kring laddbara batterier och efter att ha lyssnat på Eric Strand i Market Makers podd så var det dags att plocka in en viss metall i portföljen, nämligen

Lithium


Denna silverlika men ändå lätta metall används numera framför allt i moderna batterier som exempelvis för bilar från Tesla.

Som jag förstår det finns det inget spotpris på metallen och jag gissar att producenterna kanske kan ha någon form av hyfsad pricing power jämfört med många andra vanligare metaller.

Då efterfrågan rimligen borde vara god framöver i dessa tider av lovsång kring batteridrivna prylar så kan man tänka sig att producenter har en bra sits beroende på deras konkurrensfördelar.

Jag har valt att exponera mig mot metallen via två stycken gruvbolag som tycks ha en dominerande ställning, amerikanska Albemerle (ALB) och chilenska Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM)

En fördel med att ha aktier i gruvbolag istället för ett köpa instrument med direkt råvaruexponering är att aktierna ger utdelning vilket jag förstås uppskattar. En nackdel är att kurserna i regel är väldigt volatila så jag är inte bekväm med att ha en större andelar i denna typ av bolag.

ALB delar ut 1,4 %, handlas till P/E 15 samt har en godkänd balansräkning. SQM som har en mer uttalad utdelningspolicy delar ut 3,3 %, har P/E 21 och en skuldsättning på 2,5 x EBITDA vilket är mer en dubbelt så högt som för ALB.

Det som tilltalar med SQM är att deras gruvor har den största reserven av Lithium och den sägs vara av lite bättre kvalitet som jag förstår det. Det som spökar lite i fallet SQM är högre politisk risk och diverse skandaler genom åren (se föregående länk).

Vad tror du om Lithium i portföljen?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza,
Bildkällor: z2036, Flikr 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Mitt största problem med Lithium är risken att en framtida batteri inte kommer använda det på grund av någon ny kombination hittas. Det är lite för "bleeding edge" så att säga för min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att metallen har bra sits framåt då den har nr 3 i periodiska systemet, dvs är lätt :-)

      Oavsett så bör man kanske ha en sansad andel mot en enskild metall.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Undra när politikerna inser det ohållbara i batterier åt massorna?
    Det blir väl som med nuvarande svensk import av kolkraft kanske? Riktigt miljöovänlig konsekvens av politikernas nedmontering av kärnkraften. Och värre blir det när vi inom kort stänger ned resten. Du har inte funderat på exponering mot tysk kolkraft som lönsam hedge emot svensk politisk dumhet?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kol känns tveksam som investering men jag förstår hur du tänker.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Med tanke på att Kina påstår sig redan ha startad produktionen av fast elektrolyt batterier och siktar på en elbilsintroduktion av dessa redan 2020 så tror jag tyvärr att uppsidan för lithium är ganska så kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant input, får kolla upp detta.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Du kan läsa om det här

      https://www.nyteknik.se/fordon/rapport-kina-har-borjat-masstillverka-jesus-batteriet-6941211

      Radera