2018-01-03

Small Cap årsresultat 2017

Ber om ursäkt för mängden årsrapporter men i år så har jag valt att dela upp det med en rapport per portfölj vilket blir en del som ni märker.

Min småbolagsportfölj som i huvudsak fungerar som en "farmar"-portfölj åt de andra större portföljerna, har haft något slags mellanår resultatmässigt. Portföljen bor i ett Investeringssparkonto.

En positiv avkastning på +6,32 % är kanske inte så mycket att hetsa upp sig över men är i alla fall lite bättre än jämförelsefonden Carnegie Småbolagsfond.


Låga avgifter gillar jag och skatten blir låg räknat då kapitalunderlaget 2016 var klart lägre än utgående värde 2017. CAGR är hög och fin med.

Volatiliteten i portföljen är något högre än börsens vilken nog inte är så konstigt då det handlar om småbolag.


Ovan ser du de största innehaven och bortsett från Semafo som är mer som en sorts "hedge"-position så tycker jag det finns kvalité här och jag hoppas på ett bra 2018 för portföljen.

Vad tror du om småbolag för 2018, dags för revansch?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Bra ändå för att vara en farmarportfölj! Har själv både Studsvik och Swedencare i en liten farmarportfölj. Ework och UTG (tyvärr) lade jag dock direkt i "finportföljen" så den tyngdes rejält av UTG i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på en uppryckning i UTG och i Studsvik oavsett, tack för kommentar och God Fortsättning!

      Radera
  2. Ja varför inte, småbolag är bra att krydda portföljen med. Hoppas att det går bra i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lönsamma småbolag sägs vara bäst över lång tid, gäller bara att fånga dessa till rimlig värdering vilket är desto svårare.

      Tack för kommentar och God Fortsättning!

      Radera
  3. Hur menar du, vadå revansch? 2018 var ett bra år, även om jag aldrig fokuserar på just storleken. Av de du har ovan så äger jag eWork, fint bolag. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dålig koll på småbolagsindex men tänker att Carnegie haft ett mellanår åtminstone - hoppas på bättre 2018 oavsett!

      Radera