2015-08-17

Boston Pizza - en liten smakbit

I en av familjens portföljer som är avsedd för bilsparande så huserar värdepapper med hög direktavkastning, således mestadels preferensaktier och REIT-aktier.

Detta är långt ifrån ett säkert sparande men sprider man köpen över tiden samt på olika bolag så finns möjligheten till förhållandevis god avkastning i dessa lågräntetider till rimlig risk och kostnad tror jag.

En aktie jag ramlade över idag var Boston Pizza Royalties Income Fund, ett bolag som äger Royaltyrättigheter m.m. i Kanada för franchise-kedjan Boston Pizza.

källa: http://www.bpincomefund.com/

Som jag förstått så har de mycket låga administrationskostnader och förhållandevis stabila intäkter från 350 restauranger runt om i Kanada. De delar ut nästan hela vinsten (93%) månadsvis.

De har funnits sen 2002 och har hyfsad historik avseende stabilitet kring utdelningarna.

källa: http://www.bpincomefund.com/

Tappet 2010 var något skattetekniskt vad jag förstår och egentligen är det samma nivå som året innan netto räknat.

De blev nedgraderade till 20 CAD av en analysfirma idag varav kursen pressades ner till under 18 (årslägsta). När jag sedan sökte på tickern (BPF.UN) på twitter såg jag att två insynspersoner hade köpt efter nedgraderingen så ett litet köp gjordes på 17,95 CAD - ett smakprov kan man säga :-)

Direktavkastning blir då drygt 7,2% vilket känns som bra betalt då risken tycks vara relativt låg.

Har jag missat något?



9 kommentarer:

  1. Från Twitter:
    @Vali3ntt
    "@StefanThelenius anledning till dipp i utdelning 2009 är pga justerad skattesats i kanada, och har inget med BP o göra."

    SvaraRadera
  2. Har denna på bevakning för en rese- och renoveringsfond som ska börja byggas upp.

    På lång sikt skulle jag fundera på hälsotrenden, men på kort sikt så borde det inte vara någon fara. @Vali3ntt har (också) skrivit bra om bolaget då och då på twitter och jag har för mig att det är lite som O'Learys, mer än Pizza Hut. Med konstant sportintresse blir aktien något av en "utility", låt vara att maten inte alltid är nyttig.

    Högintressant aktie, för utdelningens skull, som ju verkar rätt säker. Enda "plumpen" är väl att valutarisken kan göra att utvecklingen går åt fel håll.

    Här kan man också följa lite analytikeråsikter även om de bitvis är gamla:http://www.stockchase.com/company/view/174

    SvaraRadera
  3. Varit en del insiderköp senaste dagarna.

    https://canadianinsider.com/company?menu_tickersearch=Boston%20Pizza%20Royalties%20Income%20Fund%20|%20BPF

    //R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde att caset kändes lite mera stabilt

      Tack för kommentar

      Radera
  4. Bra Q4 och helår -> höjning av utdelning med 6,2% -> 8,4% direktavkastning!

    Rapport

    SvaraRadera
  5. Det finns 2 st tickers, vad är det för skillnad? Har du någon aning om det? Bpf.un och Bpzzf..

    SvaraRadera
    Svar
    1. BPF.UN är Boston Pizza Royalties Income Fund, dvs det bolag inlägget handlar om. Den andra kanske är den riktiga Boston Pizza stamaktier som jag tror är noterad i USA.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Hej. Ja det låter ju logiskt. :)
    Därför jag bara hittar BPF.UN hos svenska nätmäklare.. :-)
    Tackar!

    SvaraRadera