2015-08-20

Minskat värde eller ökad direktavkastning?

Denna vecka har det varit mycket rött på börsen och i portföljerna vilket knappast undgått oss börsintresserade.

Många sitter säkert och funderar på om man ska sälja och säkra kapitalet eller om detta faktiskt är ett bra köpläge.

Det ska väl erkännas att röda siffror känns mindre kul för stunden men som utdelningsorienterad investerare kan man trösta sig med följande fördelar:

  • Direktavkastningen ökar (givet att kommande utdelningsbelopp inte är i fara)
  • YoC (direktavkastning på investerat kapital) är oförändrad
  • Man får fler aktier för pengarna
Tyvärr får man ingen visuell påminnelse om direktavkastning/YoC hos sina nätmäklare så jag brukar använda mitt hemsnickrade verktyg Mina utdelningar för att muntra upp mig lite.


Jag tänker att 5,54% YoC i en hyfsat diversifierad portfölj med god prognos för bibehållen eller ökad total utdelning 2016 kan väl inte vara helt fel i en lågräntemiljö?

Att jag sedan har utdelningar utspritt över alla månader gör att jag inte behöver sitta som på nålar tills våren för att skörda frukterna.

Med en strategisk allokering bestående av aktier med god direktavkastning och med chanser till höjd utdelning kompletterat med inslag av "Fixed income" så tycks volatiliteten vara lägre jämfört med de enskilda börsindexen samt att man (hittills) överträffat dessa i avkastning. Återstår att se om strategin är effektiv över längre tid. 

Då innehaven är utspridda över olika länder och valutor kanske man skulle kunna likna portföljen som en global blandfond på steroider? :-)

---

Känns som det kan bli en ganska skakig börshöst (har det någonsin varit en lugn höst?) men för oss som gör insättningar och köper regelbundet så är lägre kurser ett välkommet inslag och man kan trösta sig med att visaren för YoC sannolikt ökar i takt med att utdelningarna återinvesteras tillsammans med inbetalningarna.

Skulle bolagens vinster minska så pass att utdelningarna påverkas negativt är det förstås ett annat läge men där är vi inte ännu tror jag. Eller?






2 kommentarer:

  1. Hej Stefan

    Trevlig samling staplar du presenterar. Inte helt olika min egen fördelning och YoC. Hoppas kunna kontra med liknande utdelningsbild på min egen blogg inom en snar framtid.

    Blir dock lite orolig när jag ser att SAS pref är involverad.

    Må utdelningsvindarna stå dig bi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Faktum är att SAS-preffen har varit ett av mina stabilaste innehav med låg volatilitet och god avkastning. Men visst har den en viss risk så man får bevaka bolaget lite extra känns det som men just tycks trenden vara god för bolaget.

      Radera