2021-01-24

Stock price guesstimator - nytt verktyg!

Häromdagen så fick jag se en tabell via twitter som visade årlig avkastning baserat på framtida tillväxt och multipelexpansion. Jag fick genast idén om att en sådan tabell borde jag tillhandahålla här på bloggen men sen tänkte jag ett varv till och kom fram till varför inte göra ett verktyg av detta?

z2036 presenterar stolt:

Stock price guesstimator


Verktyget syftar till att ge en indikation i form av en kvalificerad gissning ("guestimate") vilken årlig avkastning som en viss aktie skulle kunna ge över en viss tidsperiod.

De fält som har annan färg än svart kan du ändra på och på så sätt göra en enkel "servettkalkyl" (den skarpsynte noterar att bakgrunden är ett foto på en pappersservett) om ditt case går att räkna hem utifrån en viss kurs.

Verktyget är så pass generellt att det går att använda på värderingsmultiplar som exempelvis P/E eller P/S beroende på vad du föredrar. Tillväxt och marginalexpansion anges sedan för samma enhet så om du vill värdera mot P/E så bör ditt tillväxtantagande baseras på vinsttillväxt för E och marginalexpansion på ändrad vinstmarginal för densamma. För oss som gillar P/S eller EV/S så är det samma princip med omsättning, omsättningstillväxt samt förändring av bruttomarginal.

Det saknas stöd för utdelningars inverkan på totalavkastning men där kan du med fördel använda någon av mina sparkalkylatorer istället. 

Exempel på användningsfall:

MercadoLibre handlas i skrivande stund på kurs $1940 så jag anger MELI istället för MyStock samt 1940 som current price.


Vidare tänker jag att bolaget kommer att växa 35 % årligen kommande 5 år så dessa siffror matar jag in efter growth rate respektive innan years.
  

Värderingen då? Bolaget handlas idag till EV/S 19 ntm vilket många anser vara i högsta laget så jag tänker att en halvering av denna multipel kan inte uteslutas beroende på ränteläget och en mängd andra okända parametrar. Så jag sätter -50 % före valuation change.


Marginalexpansion har jag ingen vettig uppfattning om så jag sätter den till 0 % före margin expansion och volatilitet (påverkar inte resultatet utan bara grafens utseende) låter jag vara kvar på 30 %.


Jag får då en slutkurs på $4349 (avläses i grafen) ett resultat på 17,5 % i årlig avkastning vilket är över mitt mål på 15 %. Kanske skulle man önska större säkerhetsmarginal men gissningsvis är 35 % tillväxt relativt sansat då bolaget ligger nära 100 % i dagsläget och deras potentiella marknad är långt ifrån mättad.


Om jag nu vill spara denna "guesstimate" så finns det en länk i själva avkastningssiffran 17,5 % som jag kan klicka på och sedan spara som ett bokmärke exempelvis.

Sammanfattningsvis

Denna typ av uträkning får tas med en nypa salt men kan vara användbar för en snabb beräkning om vilken avkastningspotential som finns givet vissa gissningar om ett bolags framtid. Att gissa framåt över längre tid är förstås vanskligt men är du långsiktig i dina investeringar så bör du ändå kanske ha vissa krav på ett bolags prestation som du sedan får följa upp regelbundet.

Använder du någon metod för att beräkna avkastningspotential? Saknar du någon parameter i verktyget?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036 

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

14 kommentarer:

  1. Brukar använda försäljning och marginal. Sen skattar man hur försäljningen sett ut och antar att de kommer fortsätta ungefär som nu. Bra bolag brukar fortsätta vara bra bolag.

    Nackdelen är naturligtvis att man missar trendförändringar så tricket blir att försöka hitta vad som säljer bra. Inte helt lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försäljningen tittar jag främst på och då framtida i den mån den går att uppskatta/gissa. Oavsett så bör man checka minst vid varje kvartalsrapport om bolaget är på spåret eller inte och en gamechanger inträffar hinner man förhoppningsvis göra exit innan det blir för blodigt.

      Tack för att du delar med dig!

      Radera
  2. Tack för detta tips! Ska verkligen kolla in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, återkom gärna med feedback sen!

      Radera
  3. Trevligt med ytterligare ett praktiskt och lättanvänt verktyg! Ska testas omgående!

    Kan du inte förklara lite ytterligare hur du använder parametern % valuation change jämfört med % volatilitet? Ska man tolka det som att tillväxt är uppskattad positiv värderingsförändring till följd av förväntade (förhoppade) mikrofaktorer i ökad vinst, valuation change tar höjd för svängningar till flöljd av makrofaktorer som du bl.a. tar upp med räntan eller börssentimentet i stort medan volatiliteten är reflekterar den normala aktiekursrisken, t.ex +/-10% i stabila etablerade aktier men +/-50% i förhoppningsbolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volatilitet används enbart för att illustrera kurssvängningar under perioden som den har endast en pedagogisk uppgift att fylla.

      Valuation change är förändring av värderingsmultipel så om man tror att bolaget kommer att uppvärderas från P/E 10 till 20 under perioden så anger man 100 %.

      Growth är tillväxt mätt i CAGR över perioden och kan vara vinst- eller omsättningstillväxt beroende på sammanhanget.

      Börssentiment och ränteläge får man ta hänsyn till när du uppskattar valuation change, så om du tror att riskfria räntan kommer att stiga under perioden så är det nog rimligt att anta en negativ förändring av värderingsmultipeln allt annat lika.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  4. Mercadolibre lär väl växa ännu fortare fortsättningsvis. Kul verktyg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis växer bolaget än mer och då är oddsen goda för kursstegring sannolikt, tack för feedback!

      Radera
  5. Lite OT från ditt inlägg. Men jag lyssnade tidigare i veckan på Placeras Börspodd med Louise Samet. Hon verkar ha en liknande investeringsprofil som din. Hon pratade kort om en IPO, Affirm AFRM, som hon höjde och jämförde med Klarna. Jag blev nyfiken och mot min vana så efter bara en kort titt på bolaget, som jag gillade, så köpte jag en post lite spontant. Har du tittat något på detta bolag och dess tillväxtmöjligheter? De verkar främst konkurrera med kreditkort, Klarna och PayPal som tittar på liknande upplägg. Samtidigt äger PayPal en del av Affirm och har avtal med dem som jag förstår det. De har även avtal med b.la Shopify.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör gärna det, vore skoj att höra din åsikt. Jag skrev från minnet utan att kolla och fick det fel. Det är Shopify som har ett ägande i Affirm, inte PayPal som jag skrev

      Radera
    2. Kikade lite snabbt nu och utöver att värderingen var i överkant så gillar jag inte kombon nettoskuld och negativt kassaflöde så jag avvaktar nog denna trots att tillväxten ser finfin ut.

      Radera
    3. Alla har vi väldigt olika investeringsprofiler. En aktie som jag tror kan överraska men som inte passar mig är ImagineAR nu. Om du kikar lite på den så upptäcker du en VD som verkar riktigt engagerad.

      Radera
    4. Tack för tips, får spana in den!

      Radera