2023-09-03

Utspädning, SBC och Fans moster?

En aktie motsvarar en viss andel i ett bolag. Om antal aktier blir flera utan att bolaget ökar i värde så blir varje andel mindre värd, aktieägarna blir utspädda.


Utspädning sker vanligtvis genom att bolaget trycker nya aktier av någon anledning. Det kan exempelvis vara en nyemission för att stärka balansräkningen eller för att göra en offensiv satsning som kräver nytt kapital. Den sistnämnda kan vara helt ok men den förstnämnda är ingen höjdare, speciellt inte om det kommer oväntat.

Bolag kan även ha olika typer av optionsprogram för de anställda där nya aktier trycks löpande när optionerna omvandlas. I USA kallas fenomenet Stock Based Compensation SBC. SBC belastar vinsten bokföringsmässigt men inte kassaflödet så det är lite lurigt att hålla rätt på detta tycker jag. Dock så leder SBC sannolikt till fler aktier så småningom, således utspädning allt annat lika.

Bolag med starka kassaflöden kan motverka utspädning genom att återköpa aktier som sedan makuleras. Detta leder till att aktieandelarna blir mer värda allt annat lika vilket är trevligt för aktieägarna.

Jag gillar att värdera bolag på FCF Yield (FCF/EV) numera och då spelar antal aktier roll eftersom EV = Kurs x Antal aktier samt justerat för nettoskuld. Då jag estimerar nyckeltal för 12 månader framåt så är det rimligt att ta hänsyn till utspädning/återköp. Hur gör man då detta?

Jag tar antal aktier per idag och jämför med hur många det var för 12 månader sen. Den procentuella skillnaden antar jag även gäller framåt och justerar mina estimat utifrån detta. På så sätt fångar jag netto av återköp och utspädning vilket känns smidigt. För många bolag är det små tal det handlar men för andra är det betydande skillnader. Metoden är förstås inte helt exakt men justerar jag varje kvartal utifrån rullande 12 månader så blir det ändå helt ok tror jag.

I min portfölj så är topp tre inom respektive kategori enligt följande:



Netto Återköp
Adobe -3,2%
Apple -2,8%
MasterCard -2,6%




Netto Utspädning
Perion 5,2%
Sea 4,2%
Veeva 3,4%





Om Adobe fortsätter med samma summa återköp så tar utestående aktier slut om ca 35 år :)

Perion sticker ut som sämst i detta avseende men även justerat för utspädning så handlas bolaget till > 10% FCF Yield. Det vore rationellt om bolaget använde en del av kassaflödet för återköp kan jag tycka, en framtida trigger?

Hur ser du på utspädning och SBC?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Bra att ta hänsyn till detta. Om SBC (tankarna fick fel till att börja med!) är relativt stor skulle jag se det som en varningssignal. Har ingen statistik men tror den ofta är lägre i familjebolag där det egna ägandet är stort. Återköp/utdelning är en fråga i sig, ser gärna återköp men i vissa bolag där free float är låg blir det rationellt att dela ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga vad som är lagom nivå på SBC men 5% årlig utspädning är ingen höjdare oavsett. En kombination av återköp, liten utdelning och bra ROIC är nog sweet spot men sådana case är sällan lågt värderade.

      Tack för kommentar!

      Radera