2023-09-10

Gästinlägg: Aktieanna - Flytten är klar!

Det var ett tag sen jag hade en gästskribent på bloggen men nu är det dags igen! z2036 presenterar stolt Twitter-profilen Aktieanna!

Flytten är klar!

Nu är jag Nordnettare, om man nu säger sånt?!

Flytten som initierades i slutet av juli har gått mycket smidigt! Aktieinnehaven på ISK tog endast
några få dagar att flytta. Innehaven på kapitalförsäkringarna fick säljas av på Avanza och sedan köpas
tillbaka på Nordnet (nya kapitalförsäkringar öppnades) – men inte så illa då börsen faktiskt dippade
lite under augusti – vilket gav ett perfekt tillfälle, enligt mig, att köpa tillbaka en del lite billigare. När
det gäller de få fonder jag har, så tog det ca 2 veckor att flytta över, men det aviserades redan innan
om att de skulle ta längre tid.

Samtidigt som flyttankarna i våras kom så började jag se över min strategi och allokering. Var det
något som saknades? Något som jag såg större risker i än tidigare och som borde säljas av? Hur såg
viktningen av olika bolag ut osv. Här var Börsdata.se till mycket stor hjälp – som alltid! Fantastiskt kul
att nörda ner sig lite i analys. Fundamentalt som tekniskt. Utfallet blev att strukturen över konton
och kontotyper är samma på Nordnet som det var på Avanza. Några förändringar i innehav skedde dock.

Förändringarna kan man delvis följa genom att jag veckovis redovisar den gångna veckans köp och
sälj på X/Twitter. Det kommer jag fortsatt att göra, dock kommer det under resten av 2023 inte
redovisas avkastning YTD då jag helt enkelt inte vet nu efter flytten. Först från årsskiftet kommer den
redovisningen i gång igen.

Portföljdelarna ser per dags datum ser ut enligt följande:
  • Utdelningsportföljen 72,1 %
  • Tillväxtportföljen 18,7 %
  • Råvaruportföljen 7 %
  • Likvida medel 2,2 %

Varför har jag då valt att genomföra denna flytt?

I våras funderade jag mycket över hur min tid på Avanza varit sedan jag började investera mer aktivt,
vilket var sommaren 2017. Jag funderade över hur appen och funktionerna har utvecklats och hur jag
själv agerat under åren – både i det kortare och det längre perspektivet. Som jag nämnde ovan i
inlägget så såg jag också över min strategi och allokering. Frågan som jag ställde mig kring Avanza
som plattform var; påverkas jag av alla tillägg och ”förbättringar”? Svar ja och inte alltid till det
positiva. Missförstå mig rätt – Avanza har varit mestadels bra, en enkel och då självklar ingång till att
investera och sköta mitt kapital, men jag upplever att man har gått ifrån en del grundläggande delar
för att satsa på sådant som inte gynnar mig. En del teknikstrul spelar också in i mitt beslut. Jag ska
dock tillägga att jag fortfarande är kund hos Avanza då jag har en tjänstepension där, men som är
separerad från mitt privata sparande. Den skriver jag inte om på X/Twitter och det är just nu ovisst
om huruvida den ska flyttas eller ej.

Det har inte hunnit att gå så lång tid sedan flytten blev klar, men hittills är jag mycket nöjd med
Nordnet som plattform. Lite annorlunda och en del nytt att lära sig, men jag utforskar vidare och
tycker förutsättningarna ser riktigt bra ut!

Disclamer: 

Åsikter och tankar nämnda ovan är skribentens egen uppfattning, detta inlägg är ingen
rekommendation eller rådgivning. Det är heller inget sponsrat inlägg.

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

Stefan Thelenius är vid detta inläggs publicerande nöjd kund hos både Avanza och Nordnet.

2 kommentarer:

  1. Tycker du prickar mitt i prick med att Avanza är mestadels bra och en bra "inkörsport" för nya sparare men att de på senare tid svävat iväg en del och landat långt från kundens bästa.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Hur gick tankarna när valet föll på Nordnet? Det finns ju gott om nya utmanare som Levler och allt vad de heter, med avsevärt lägre courtageavgifter. Till och med Nordea har väl lägre courtage än Nordnet och Avanza numera.

    SvaraRadera