2023-08-26

Nvidia - hög värdering?

I många olika sammanhang så läser/hör man att "värderingen är hög" för en aktie och jag själv har säkert uttryckt mig så från tid till annan. Men jag kan tycka har man sagt a så får man säga b, det vill säga hur hög är värderingen och vad borde den då vara?

Det finns en rad olika sätt att värdera på och den vanligaste värderingsmultipeln är nog P/E-talet. Men redan där blir det problem, vilket E ska man använda? Rullande 12? FY2023? FY2024? Vidare så tar P/E-talet inte hänsyn till skuldsättning så det blir lite galet att jämföra skuldsatta bolag mot de med nettokassa tycker jag.

Oavsett vilken multipel så beror även värdering på vilken tidshorisont du har och vilka alternativ som finns till lägre risk, exempelvis riskfri ränta.


Ett aktuellt exempel är Nvidia där de flesta anser att den är (för) högt värderad. Även jag själv har mina tvivel kring bolagets värdering men efter veckans grymma rapport så är det inte självklart att värderingen är helt galen tycker jag. Enligt estimat så ligger nu värderingen för nästa kalenderår runt P/E 29 och historiskt sett så har bolaget handlats över P/E 30 vilket med facit i hand ändå förefaller vara rimligt för ett bolag med sannolikt en av de största konkurrensfördelarna som finns inom infrastruktur för AI.


En enkel servettkalkyl enligt ovan ger god uppsida även vid en "sansad" tillväxt över 5 år givet att marknaden fortfarande har stort förtroende för bolaget i slutet av perioden.

Största risken ligger nog i konkurrens och ändrat sentiment kring bolaget. För att hedga mot konkurrens så skulle man kunna tänka sig en position i AMD, som nog är det bolaget som främst kan utmana. Ändrat sentiment är svårt att hedga sig emot, här gäller det nog att vara snabb på säljknappen när det väl sker. Ett färskt exempel är Adyen där marknaden helt gjorde en snabb omvärdering då bolagets marginaler kom in sämre och konkurrensen förefaller ha hårdnat.

En annan risk som är nämnvärd är Nvidias beroendet av TSMC och den geopolitiska risk det medför.

Jag funderar faktisk på att öka i Nvidia men ska fundera lite till. Vilken multipel tycker du är rimlig för Nvidia?


Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Problemet med höga (?) värderingar är att fallet blir extra hårt. Om tillväxten bromsar in och värderingen dessutom ska ned blir fallet hårt. Lite som Sea Ltd och otaliga andra bolag. På något sätt gäller det att tänka vad den löpande tillväxten är över tid, konstant. Om t.ex. tillväxten kommande 5-10 år är 20% och P/E 15 så är det troligen inte för dyrt.

    Men allt är svårt att veta och då tänker jag "säkerhetsmarginal". Att jag inte betalar mer än P/E 20-25 på nästa års vinst eftersom framtiden (och framtida vinster) är så svåra att spå. Med uppenbar risk då för att man missar sådana här riktiga tillväxtbolag som Nvidia mycket väl kan vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fallet Adyen visar tydligt på detta fenomen så vid ändrat sentiment så kan det bli blodigt även i fallet Nvidia. Skulle AMDs konkurrerande produkt (släpps Q4) visa sig vass så lär det bli press på marginalet och eps lär inte växa i den takt som krävs kanske.

      Tack för input!

      Radera
    2. Håller med Gustav, och fallhöjden påverkas ju också av vilka tillgångar som finns i bolaget. Ligger ett bolag rätt nära bokfört värde (och det är rätt tillgångar) kan fallhöjden ändå vara rätt låg, men ser att det är långt ifrån så här...

      Radera
    3. Jag är ingen fantast av P/B för teknikorienterade bolag, då försvinner case som Apple, Microsoft, Fortinet m.fl. utöver Nvidia. P/B funkar nog för banker, fastighetsbolag och industriföretag med stora tillgångar i fabriker/maskiner tänker jag men sämre för bolag med stor mjukvarudel/IP.

      Kassaflöde är i så fall en bättre måttstock tycker jag och tar man Q2x4 för Nvidia så landar man på en FCF Yield på 2,1%. Det är inte jättebilligt men kassaflödet lär fortsätta växa fint framåt tror jag.

      Oavsett så har Nvidia en stor nedsida om de risker jag nämnt spelar ut. Uppsidan är tillväxten kommande år. Om AI peakar i närtid så kan det bli svettigt, om tillväxten håller i sig över många år desto bättre.

      Tack för inspel!

      Radera
  2. Det var inte länge sedan du skrev att du sålde pga att värderingen gått från ”galen till sinnes”

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt och med facit i hand så kan man nog säga att jag ångrar det :)

      Bolagets rapporter har överraskat mig och nu tycker jag som sagt att värderingen inte är helt galen givet historiska multiplar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hallå,
    Köpte lite Nvidia nyss för 492 dollar, den här AI trenden verkar så pass massiv och rapporten var helt galen och nya riktkurser har rullat in och jag vill inte stå vid sidlinjen hela tiden och säga att det är för dyrt. Flera bolag där ute som man inte köpt för att det har varit för ”dyrt” så får man bara ångra det sen.
    Faller tillbaka något säkert men framöver så kanske helt plötsligt står den i 788 dollar. Så länge det är ett område man bara har skrapat ytan på och att det är en megatrend och NVIDIA har monopol då köper jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får beakta riskerna men visst så borde kursen utvecklas väl om bolagets business momentum håller i sig. Kursen har visat svaghet sen rapporten men vänder den upp inom kort så kan det vara värt att öka på sådana nivåer tror jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Jag tillhör den skaran som håller mig borta från teknikaktier, då slipper jag den där känslan av att "fan jag skulle köpt/behållit". Har tänkt så många gånger kring MSFT, Tesla med flera. Problemet är bara att jag inte öht vet hur jag hade reagerat när en aktie på en vecka studsar upp 100%. Vågar jag ligga kvar och om 6 månader håva in 1000% istället? Hur mycket kapital vågar jag gå in med? Ju mer desto bättre vinst osv... När kraschar aktien? Kommer jag att sälja i rätt tid eller kommer min övertro till bolaget göra att jag "ligger lång" och går miste om den där vinsten och istället säljer vid en botten, då jag till slut "gav upp" och tog hem en blygsam vinst? Kommer sedan stå där skamsen när bolaget studsar upp 150% igen efter några månader. Fan, varför sålde jag.

    Kalla mig tråkig, men jag köper hellre bankaktier, ETFer, BDC-er som har klara tydliga affärsmodeller, en i princip spikfast direktavkastning och kanske 10-20% värdeökning utöver detta. Den volalitet som finns i de flesta tillväxtbolag är helt enkelt inget för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel med att vara "tråkig" även om jag inte gillar risk/reward i banker generellt. Tillväxtbolag ger och tar - det är ingen enkel resa oavsett!

      Tack för bra kommentar!

      Radera