2023-08-01

Global Multi Strategy - The Board Game!?

Trogna läsare känner till min passion kring visualisering såväl som för aktier.

Så länge jag kan minnas så har jag alltid gillat och fascinerats av kartor av alla dess slag. Kanske är det kartintresset som delvis har bidragit till mitt intresse för globala aktier? Hursomhelst så har jag i ett antal år haft en vision om en fysisk karta där mina innehav var utplacerade efter geografisk hemvist.

Min kollega/vän Gustav uppmärksammade mitt kartintresse och när jag under pandemin fyllde 50 så hade kollegorna skramlat ihop till en magnetisk glastavla i form av en världskarta. Något år senare köpte vi huset i Trosa och jag fann en lämplig plats i arbetsrummet där tavlan skulle passa in.

Arbetsrummet färdigställdes först för några veckor sedan då andra projekt har varit högre prioriterade. 50 stycken magneter med 10 mm diameter införskaffades på Clas Ohlson. En sen natt med Excel resulterade i en mallbild innehållande 41 bolagslogotyper som jag sedan beställde som klistermärke.

När väl klistermärket landade i brevlådan så var det minst sagt pilligt att klippa ut alla cirklar med logotyper och sedan klistra varje på en magnet. Som tur är så är min fru förstående kring mina nördfasoner och att portföljen betalat en del av husets kontantinsats underlättar nog i sammanhanget.

Resultatet:

Global Multi Strategy - The Board Game!?


Att kunna se portföljen "fysiskt" på detta sätt är kul tycker jag och kanske ger det vissa pedagogiska fördelar när det gäller geografisk överblick. En vidareutveckling kanske vore en bolagsmagnet per geografiskt försäljningsområde och med olika storlekar beroende på omsättningsstorleken?


Det blir förstås lite jobb med att beställa fler klistermärken när jag tar in nya case men det kan jag ta nu när produktionsmetoden är klar och fungerar :)

Jag kan förstå om folk skakar på huvudet kring detta alster men gissningsvis så har brädspelsfantaster en större förståelse än andra. 


Jag tror som sagt att konceptet med att fysiskt flytta saker på en tavla har sina pedagogiska fördelar jämfört med att göra det helt digitalt. Man skulle kunna tänka sig andra typer av tavlor bestående av sektorer, värdering, tillväxt med mera, bara fantasin sätter gränser och en vanlig whiteboard möjliggör godtyckliga indelningar.

Har du någon liknande galen idé kring din portfölj?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Älskar den här visualiseringen! Det blir väldigt snyggt och överskådligt med dina klistermärken och magneter. Blir lite sugen på att göra samma sak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och återigen tack för tavlan! Jag har en mallfil för 10 mm som du/andra kan nyttja men du skulle nog kunna satsa på lite större magneter då du har färre innehav :)

      Radera
  2. Man ska inte underskatta analoga metoder som gör det svåra enkelt och överskådligt. För egen del hade jag gärna kunnat tänka mig en sådan på väggen men "inredningsfascisten" här hemma skull nog inte köpa konceptet. ;)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske svårt att få konsensus om att ha tavlan i vardagsrummet men i ett arbets-/börsrum tycker jag att den är given :)

      Tack för kommentar!

      Radera