2023-08-14

Trane Technologies: Irish Thermo King?

Om nu inte LK99 vänder allt upp och ner på världen så lär energieffektivisering vara ett tidlöst tema att investera i tror jag.

Jag har sen några år tillbaka haft Enphase och SolarEdge i portföljen som en exponering mot solenergi men nyligen sålde jag av SolarEdge och minskade i Enphase då tillväxten bromsar in och värderingarna fortfarande är i överkant.

Ett bolag som jag alltid beundrat har varit Nibe som är duktiga inom värmepumpar bland annat men jag har aldrig kommit till skott då värderingen ofta har varit på näsblodsnivå. Men vid ett tillfälle när jag kikade igenom innehaven i ett antal fonder inriktade mot "ESG" så hittade jag ett bolag jag inte hört talas om innan, nämligen:

Trane Technologies: Irish Thermo King?

"We are climate innovators with the courage to look at our world’s challenges and see endless opportunity. We aren’t afraid to make bold commitments that set new standards to enhance the health and well-being of our communities, customers, employees and planet.

Together with our brands, Trane and Thermo King, we bring efficient and sustainable climate innovations to buildings, homes and transportation."

Trane $TT har sitt säte på Irland men handlas på USA-börsen och är ett globalt Large Cap. Bolaget förefaller förefaller vara duktiga på att lösa olika kunders olika energibehov. Merparten av kunderna är företag men i USA är bolaget även stort inom konsumentmarknaden. USA står för 70 % av försäljningen och resterande utgörs av Asien och Europa i huvudsak.


Bolagets breda utbud av produkter och tjänster omfattar det mesta man kan tänka sig inom värme och kyla.

Då AI är i ropet för närvarande så kan det vara på plats att kika lite på ett utdrag från bolagets senaste conference call:


Oavsett så känns det som bolaget är väl positionerat mot långsiktig tillväxt och väl diversifierat inom genren. 


Vad kostar då detta?

För FY2024 så handlas bolaget till 4,3% FCF Yield. Detta kassaflöde kommer aktieägarna till del i form av en utdelning på 1,5% (historik ovan) och en stor del återköp. Givet den underliggande tillväxten så tycker jag värderingen är helt OK, Nibe handlas till 3% FCF Yield för motsvarande period som en jämförelse.

Balansräkningen är helt ok tycker jag då nettoskulden är 1,5 x EBITDA och som sagt ett finfint kassaflöde.

Jag köpte mina första Trane-aktier i början 2022 och bolaget utgör ungefär 3% av portföljen i skrivande stund.

Vad tror du om Trane Tecknologies?
 
Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Har aldrig hört om dem tidigare men alltid kul med nya bolag så det får vi kolla vidare på. Tack för inspiration.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att kunna inspirera - tack själv för inspiration och kommentar!

      Radera