2024-09-15

Case: Games Workshop - turn plastic into cash?

Ett bolag som jag ägt till och från senaste fem åren är Nottinghams stolthet Games Workshop. Numera är det ett av mina toppinnehav och utgör ca 5% av min totala aktieportfölj. Jag har ett äldre inlägg om caset men tänkte att en uppdaterad variant kan vara på sin plats.


"We have a simple strategy at Games Workshop. We make the best fantasy miniatures in the world, to engage and inspire our customers, and to sell our products globally at a profit. We intend to do this forever. Our decisions are focused on long-term success, not short term gains." - https://investor.games-workshop.com/our-business-model
Games Workshop är sannolikt ingen raket i närtid utan bolaget växer på i en liten takt över tid men alltid under väldigt hög lönsamhet.

Avkastning på olika mått av kapital är från 35 - 60 % och det fria kassaflödet är finfint. Enligt mina beräkningar handlas aktien till FCF Yield (FCF / EV) på 6% rullade tolv vilket jag tycker känns attraktivt givet deras starka IP och lojal såväl som köpstark målgrupp. Balansräkningen är förstås urstark med en hyfsad nettokassa.

För den som gillar utdelningar så borde Games Workshop vara attraktivt utifrån det då de delar ut ca 3,5% fördelat på 4-5 gånger per år. Då det är ett brittiskt bolag så blir det ingen källskatt på utdelningarna men en nackdel är 0,5% stämpelskatt när du köper aktier. Således är det knappast en aktie för trading men kanske platsar i portföljen som ett "buy and hold"-case?

Kursen har gått sidledes senaste året men nu hoppas jag den kan ta lite fart, speciellt via förmodade ökade licensintäkter från aktuella dataspels-succen Space Marine 2. Senare i år så lär det komma fler ledtrådar kring samarbetet med Amazon Prime avseende TV-serier vilket också kan agera stöd tänker jag.


Licensintäkterna är fortfarande blygsamma sett till totalen men trendar i alla fall fint uppåt.

Jag tänker att många yngre spelare som uppskattar Space Marine 2 upptäcker IP:et och vill utforska brädspelsvarianten som nästa steg. Min vuxna son som är en "gamer" av rang samt likt sin far en fantasynörd, blev inspirerad av dataspelet att testa den analoga varianten.

Ett "start-kit" har inhandlats och målandet är i full gång enligt rapporter :)


Förstås en "lynchning" som ska tas med en säck salt men tror ändå att dataspelsframgången stärker det redan starka IP:et.

Jag är generellt mer försiktig inom gaming-aktier numera men tycker att Games Workshops nisch känns något mer stabil och bra på sikt. Riskerna ligger nog främst kring IP:ets anseende och det gäller att ledningen förstår och vårdar detta, vilket jag tror de gör.

En annan risk som brukar nämnas är 3D-printing men det förefaller som spelarna föredrar original-"gubbarna" än så länge i alla fall.

Vad tror du om Games Workshop?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Dall-E

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Jag har sneglat på denna aktie under en längre tid, men som ägare av en 3D-skrivare har jag alltid varit orolig över hur tekniken blir allt mer tillgänglig för allmänheten. När jag köpte min skrivare för några år sedan var det främst en produkt för entusiaster. På senare tid har dock nya skrivare dykt upp som på allvar kan utmana kvaliteten på GWs produkter – dessutom till ett lägre pris och med ökad tillgänglighet.

    Jag håller med om att mycket beror på hur GWs ledning styr bolaget. Ett varnande exempel är Wizards of the Coast, skaparna av kortspelet Magic: The Gathering. På senare tid börjar de allt mer utnyttjas av sitt moderbolag, Hasbro, som försöker tjäna snabba pengar på fansens bekostnad. Jag möter många spelare som börjar tröttna på Hasbros uppenbara 'cash grab'-strategi. De pumpar ut produkter i ett så högt tempo att man knappt hinner spela med de senaste korten innan nya set lanseras.

    När det gäller GW är jag fortfarande tveksam. Samtidigt gillar jag företaget (även om jag inte vet mycket om produkterna). Om din son ser ett värde i dem, kanske det är dags för mig att omvärdera mina farhågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förefaller som att GW tänker långsiktigt men exempelvis ett VD-byte skulle kunna leda till en liknande utveckling som i fallet Hasbro om det vill sig illa.

      Vad jag förstår så är GW:s originalgjutna gubbar inte helt enkla att printa med samma kvalitet men som du är inne på så lär det nog bli tillräckligt bra vid någon tidpunkt framöver. Något att bevaka förstås men ingen omedelbar risk känns det som.

      Får man drömma fritt så vore det najs om Amazon-samarbetet leder till att en ny generation "nördar" upptäcker IP:et vilket kan driva tillväxt över tid. Återstår att se förstås, "Rings of Power" kanske har skrämt ledningen till att avvakta fantasy tills vidare.

      Tack för bra input och kommentar!

      Radera
  2. Helt rätt bolag och målgrupp nördar är en bra nisch med hög prisvilja generellt. Har lite svårt att bedöma teknikriskerna som 3d-printing ger. Hur ska man se på de riskerna i stort. Om det är en reell och stor risk kan ju t.ex. Lego drabbas på samma sätt (eller är det mer av att man köper ett paket och sätter ihop?).

    Enda riktiga skälet idag till jag inte äger (förutom eventuella teknikrisker) är att det inte finns någon stark huvudägare. Kanske lägger jag för hög vikt vid det, för det finns mycket att gilla i detta bolag och det ser ut att vara välskött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Större andel insynsägande hade varit välkommet men det förefaller ändå som ledningen äger aktier för miljonbelopp iaf så goda incitament finns nog oavsett.

      På glassdoor ser det lovande ut tycker jag så förhoppningsvis så räcker god arbetskultur långt avseende långsiktigt värdebyggande.

      Tack för input och kommentar Gustav!

      Radera
  3. Den stora nackdelen med GW idag är att den lojala kundbasen redan sitter på stora mängder figurer (jag inkluderat) vilket gör att man inte köper jättemycket längre. Och inköpströskeln är idag ganska hög vilket tyvärr kan avskräcka många unga vars föräldrar har en ansträngd ekonomi.

    Men med det sagt, har man väl börjat med plastknarket, då är det svårt o sluta. Jag har spelat i nästan 30 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att kunna locka yngre spelare är nog viktigt för tillväxten, hoppet står nog till att dataspelen och TV-serier kan väcka intresse för figurerna och brädspelen.

      30 års spelande är imponerande, tack för bra input och kommentar!

      Radera