2024-09-22

Minicourtage 1 kr fyller 10 år!

För snart 10 år sen så skedde en "gamechanger" på den svenska sparmarknaden utifrån ett småspararperspektiv; 



Varför var det en gamechanger?
  • köpa/månadsspara i enskilda aktier till en rimlig kostnad
  • bygga en diversifierad aktieportfölj även med ett litet kapital
  • billigare/enklare att återinvestera utdelningar
Lägsta courtage vid tidpunkten var nog Skandiabankens på knappt en tia, vilket var lägre jämfört med Nordnets/Avanzas dåvarande lägsta pris på 29-39 kr vad jag minns.

Det låga minicourtaget fick mig att flytta barnsparandet till Avanza och Månadens aktie påbörjades. Några veckor senare så matchade Nordnet erbjudandet. Sedan följde sänkta minicourtage på utlandshandel och min globala diversifierade aktiestrategi tog fart.

Som jag förstår det så var det Alexander Boman på Avanza som var hjärnan bakom 1 kr-courtaget och han återfinns numera hos den nya aktören Montrose och snickrar sannolikt på något liknade upplägg i deras regi kan jag tänka.

Nyligen lanserade Savr sin aktiehandel och de har tagit 1 kr-courtage till en ny nivå då de erbjuder 1 kr även för utomlandshandel och en skalbar rörlig del där du automatiskt för bästa pris beroende på belopp.

Nätmäklarna Nordnet och Avanza har fortfarande kvar sina kritiserade courtageklasser i sin affärsmodell, vilket hindrar flexibilitet i orderstorlekar över en intradag. Aktörer som Savr och Nordea har en mer dynamisk/rak prissättning där du som kund inte behöver fundera/planera lika mycket för att få rimligt pris oavsett orderstorlek.

Konkurrensen hårdnar och ytterligare aktörer som Pareto, Levler, Robomarkets med flera tävlar med konkurrensmässiga priser om olika kundkategorier utöver andra nämnda aktörer.

Från ett småspararperspektiv så förefaller Savr ha bästa prisvillkor för närvarande då de även har lite lägre växlingsavgift på 19 punkter jämfört med konkurrenternas 25.


Savr erbjuder "nya" marknader som Österrike, Portugal, Irland, Schweiz och Spanien vilka kanske kan erbjuda något udda och prisvärt bolag? Oavsett så blir det trevligt att ha ett större utbud och som går att köpa till bra courtage.

Dock så återstår det att se om Savr kan matcha nätmäklarnas UX vilket förstås är en viktig parameter även för en småsparare. Jag har provhandlat en aktie på Savr och det funkade ganska ok efter lite trevande men UX är inte på nätmäklarnas nivå än.

I mitt fria aktiesparande i form av portföljen Global Liberty så har jag historiskt sett haft flera nätmäklare och handlat där jag fått bäst pris, så det är välkommet med tillgång till flera marknader och till lågt courtage.

Min gissning framåt är att många utav nämnda aktörer kommer att matcha lägre priser och kanske till och med skrota courtageklasser? Sett över flera år så gissar jag på konsolidering av marknaden där aktörer som inte nått kritisk massa köps upp av en större spelare. Ett exempel i närtid är Aktieinvest och Levler.

Den kommande skatterabatten på ISK och Kapitalförsäkring kanske kan bidra till att fler tar steget och börjar handla aktier, vilket kan ge ett litet stöd i tillväxten för denna marknad tänker jag.


Gissningsvis har Sverige snart de bästa förutsättningar i världen för småsparare i form skatter och avgifter vilket jag tycker är riktigt bra!

Hur tror du att marknaden för aktiesparande kommer att utvecklas framåt?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: DALL-E

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.



1 kommentar:

  1. Saknas fortfarande KF med tillhörande återbäring av källskatt på SAVR, så vette fan hur kul det är.

    SvaraRadera